Gå til innhold

Oppdatere eit ledd av ei side (frames?)


Anbefalte innlegg

Hei,

Eg slit litt no (har óg posta dette i PHP delen av forumet i tilfelle dette var mogleg med PHP - men det tvilar eg egentleg litt på). Eg skal oppdatere eit ledd av ei nettside (snarere bestemt ein radio). Det er berre artistinformasjonen som skal oppdateres, og ikkje sjølve avspelaren. Sida er i PHP så om eg kan gjere noko med kvart include ledd hadde jo det vært strålande.

Men hvis ikkje - kva moglegheitar har eg? Frames? Korleis går eg fram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du utdype? Korleis går eg fram?

Har ingen erfaring med dette - leste litt om ajax, men forstår framleis lite.. Kan du utdype?

Takk for svar :)

 

Dersom du skal legge til info i et felt (div), og trenger å lese dette fra en allerede eksisterende fil fra et annet nettsted, ville jeg brukt en funksjon ala file_get_contents(). Denne funksjonen henter inn data fra et hvilket som helst tilgjengelig sted (url), og du har da hele filen i en variabel. På denne måten kan du omskrive innholdet relativt enkelt ved bruk av funksjoner som str_replace() og lignende funksjoner. Husk imidlertidig å sjekke at scriptet ditt faktisk får tak i filen før du begynner å behandle data (slik at du ikke får opp fatale errors eller unødvendige forsinkelser). Bruk av caché er forøvrig anbefalt der det er mulig. Lykke til! :!:

Lenke til kommentar

Eg trur kanskje ikkje eg har utrykkt meg godt nok; scriptet (tidligare referert til som ledd) skal oppdateres kontinuerlig innanfor eit bestemt tidsrekkevidde på eit 2-3 sekunder aller helst.

Og då er det berre ein variabel som printes inn - PHP koden printer berre ein variabel frå ei fil som er inkludert i siden.

Takker for alle svar til no. Eg har ikkje vært tydeleg nok..

Lenke til kommentar

Du mener vel at en del av siden skal endres uten å laste hele siden på nytt?

 

Hvis det er noe sånt du mener, så har ikke html støtte for dette, uten å benytte frames. Du kan dermed ikke oppnå dette med php og html.

 

Hvis du benytter javascript til noe slikt, så kan javascript endre deler av siden, uten å laste hele siden på nytt. Av brukerene her på forumet så er det vel bare Lokaltog som gir intrykk av å kunne noe særlig javascript. Kan ikke huske å ha sett andre skrive mye fornuftig her om javascript.

 

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...