m0g1e Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Har forsøkt absolutt alt som er av tips for å få disken til å fungere, men opplever fortsatt problemer med at oppstart av Windows XP er utrolig tregt og åpning av enkle bilder og programmer ikke er normalt responsivt i det hele tatt. Kan ta opptil 10 sek før delayen forsvinner og ting fortsetter. Noen klikk senere er problemet der igjen. Har testet med en 250B SATA disk som jeg har klonet SSD disken over på. Systemet jobber mye raskere generelt sett med denne enn SSD-disken. Har følgende PC: Asus P5Q-E hovedkort Intel [email protected] stabil OC. Nvidia MSI 7900GT med seneste driverne. OCZ DDR2-800 ReaperX 4096 MB (2 x 2048) OCZSSD2-1C64G Har forsøkt å sette riktig alignment på disk ved XP SP2 installasjon via denneOCZ-forumets tråd Har videre fulgt de fleste tweaks som også er anbefalt på tråden, uten at de heller hjelper. Har og forsøkt denne: How to disable WinXP prefetcher Alignment på disken er riktig etter gjentatte reinstallasjoner Har forsøkt å koble fra alle andre SATA disker, uten forandring. RAM er testet ok og OC-en av CPU er stabil som bare det. Som sagt peker alt mot SSD-disken og at det er noe feil her. Har Googlet litt om noe som er Buffer overflow uten at jeg kjenner til det og at dette kanskje er et problem. For uten dette, vet noen om noe tips til å kunne teste SSD disken for feil som med en vanlig HDD? På forhånd takk Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Har forsøkt absolutt alt som er av tips for å få disken til å fungere, men opplever fortsatt problemer med at oppstart av Windows XP er utrolig tregt og åpning av enkle bilder og programmer ikke er normalt responsivt i det hele tatt. Kan ta opptil 10 sek før delayen forsvinner og ting fortsetter. Noen klikk senere er problemet der igjen. Dette er et problem som er veldig kjent med alle OCZ CORE SSDene ja. Både v1 og v2. Saken er at SSDen ikke klarer å mer enn 4 random write IOPS. Alså, den klarer ikke å skrive mer enn 4 ganger pr sekund dersom det er til tilfeldige plasser. Dette skaper all mulig slags trøbbel med OS, siden windows er veldig glad i logg og indeksering, pluss at mange programmer ofte skrive små oppføringer i databaser. Disse tingene havner under tilfeldig skriving. Hvis du hadde lest på forumet her før du kjøpte SSDen ville du sett at dette står nevnt flere plasser, og har vært diskutert en del siden omtrent august. Det viser seg at problemet kan løses ved å bruke en hardware raid kontroller som har cache, men disse koster fort 1500-2000kr. Det finnes tweaks som kan forbedre problemet, som du nevner. Disse inkluderer: Skru av pagefile, autodefragmentering, indeksering, flytte alle temp-mapper til en annen disk, og flytte download mapper til andre disker. Dette vil forbedre problemet, men det vil fortsatt være der. Den enkleste løsningen for deg er egentlig å installere windows på harddisken din, og ha alle tempfiler og download mappa di på den, og så ha programmer og spill på CORE SSDen. Programmer og spill vil da åpne fort pga lesehastigheten, og SSDen vil ha mye mindre å stresse med. Det vil fortsatt kunne hakke en gang i blandt, men veldig mye mindre enn det gjør nå. Lenke til kommentar
ArcTerjus Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Har du forsøkt Windows Steady State? Google det og forsøk. Skal vistnok løse problemet Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Har nå forsøkt å deaktivere (slette) defrag funksjonen i XP Likevel hakker PC-en mer enn aldri før. Den enkleste løsningen for deg er egentlig å installere windows på harddisken din, og ha alle tempfiler og download mappa di på den, og så ha programmer og spill på CORE SSDen. Programmer og spill vil da åpne fort pga lesehastigheten, og SSDen vil ha mye mindre å stresse med. Det vil fortsatt kunne hakke en gang i blandt, men veldig mye mindre enn det gjør nå. henger jeg riktig med her? Burde man ikke flytte alle temp-filer over på annen HDD? Har googlet litt på det. Finner dåg ikke noen fin guide på det. Er det snakk om mange forskjellige temp mapper? Om jeg isåfall skulle skaffet meg et RAID-kort (et eksempel til den angitte prisen du oppgir ville vært fint ), ville jeg da eliminere random write problemet fullstendig? Dessverre var disken noe jeg slengte med i handlekurven da jeg har nå bygd meg ny PC, uten å gjøre noen store research rundt den. Er ikke likevel problemet med dette såpass stort at jeg burde kunne reklamere på det mot OCZ/netthandelen jeg kjøpte disken? Forsøkte WSS for en måned siden ja, men følte at programmet gjorde PC-en meget treg ved oppstart. Mulig jeg tester dette igjen, men foretrekker å ikke bruke dette siden det er en knotete løsning på problemet. Endret 18. februar 2009 av mogie Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Raskeste løsning på problemet ditt er: 1. Ta backup av alt du vil spare på. 2. Formater harddisken 3. Restart med windows CD i cd-rom 4. Installer windows på en ca 50-100GB partisjon på harddisken. Formater SSD'en under installering av windows (eller koble den fra når du skrur av maskinen og koble den til igjen når windows er installert på harddisken, og så formater den). Hurtigformater funker helt fint. 5. Når windows er ferdig installert, opprett partisjoner på gjenstående plass på harddisken og SSDen. 6. Siste og mest betydelige punkt: Sørg for at alle programmer og spill du installerer fra nå av blir installert på SSDen (en annen bokstav enn C:). Tips: Lag to mapper på SSDen som du kaller Programmer og Spill, da blir det lettere å organisere. Ingen andre ting har egentlig (nevneverdig) nytte av å være på en OCZ Core over vanlige harddisker. Prøv å sørg for å ha minst 10-20% ledig diskplass til en hver tid, og skru av indeksering for SSDen (et alternativ under egenskaper for disken). Alt av media kan du lagre på den andre og største partisjonen på harddisken din (musikk, bilder, film, serier, diverse). Dette oppsettet vil gi windows og systemet tilgang til den raskeste biten av harddisken, og alle programmene dine vil nyte godt av tilgangstiden og lesehastigheten fra OCZ core. Alt du har av media bryr seg ikke om diskytelse annet enn at det er nokk til avspilling (8-10MB/s for full 1080p HD... alså ikke noe å tenke på). Avhengig av hvor mye ledig plass du får på C: så kanskje du kan ha download mappa di der, hvis det blir for trangt tar du den på den andre harddisk partisjonen. Hold download mapper unna OCZ Core, spesielt p2p og torrent, siden det gir en del random write som Core ikke liker. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Nok beste løsningen det du siterer ja Gullars Ellers etter mer lesing ser jeg jo at Intel X-25 disken trolig ikke har dette problemet. Stemmer dette? Ser den klarer langt over 500 randrom writes om jeg ikke har lest testene feil. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Intel x25 klarer ca 3300 random write IOPS. En vanlig harddisk klarer ca 100, velociraptor klarer ca 250 under normale forhold og 350 maks, de beste SAS harddiskene klarer ca 500 under optimale forhold. Alt over 100-200 random write IOPS vil gå som OS disk, men selvfølgelig jo mer jo bedre Hvis du ser på pris i forhold til ytelse så er Vertex et veldig bra alternativ, siden du ikke må ut med så mye for en. Intels 25-M og E yter fortsatt bedre pr pris, men de koster mer å kjøpe, så det er en mye større investering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå