Gå til innhold

Heve kjøpet ved 3 feil?

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt om dette er riktig plass, men jeg prøver for det!

Jeg har en Acer Aspire 5920G, som har vært inne til rep. to ganger med samme feil. Da var det hovedkortet som var ødelagt. Nå har jeg fått den tilbake, og nå hadde de byttet hele innmaten, og nå fungerer ikke høyttalerne over tastaturet.

Kan jeg da gå for å heve kjøpet, selv om det er en annen feil?

Og en ting til... De tok ut harddisken min, som det ikke har vært noen problemer med, hvor jeg hadde 16GB med filer jeg gjerne ville ta vare på. Kan jeg kreve å få den tilbake, eller iallefall få hentet ut filene som lå der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvor gammel den laptopen er, men generelt vil jeg si at du kan kreve kjøpet hevet. Og du kan kreve at de leverer tilbake HDen hvis det ikke kan bevises at det var noe feil med den. Uansett bør du kunne kreve at de leverer tilbake alle filene som du hadde på den. Er kanskje på litt tynn is her etter som jeg ikke kjenner til forbrukerloven så godt, men mener at dette skulle være tilfelle.

Sjekk med Forbrukerrådet om dette.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Chavalito: Den er ikke året enda, så det skal iallefall være på sin rette plass at garantien holder enda altså!

Jeg tenker jeg drar ned i løpet av morgendagen - tirsdag og får hevet kjøpet, så får jeg krysse fingrene på at jeg får tilbake alt jeg hadde på harddisken.

Lenke til kommentar

Du har så langt jeg kan se ikke noen grunn til å heve kjøpet etter Forbrukerkjøpsloven, og backup av filer er ditt eget ansvar så her må du eventuelt kjøpe ut disken fra leverandør for å ta backup. Eventuelt kan du sjekke med verkstedet om de kan ta backup av den gamle harddisken. De vil også kunne fortelle deg hva kostnaden for en slik backup blir.

Lenke til kommentar
Du har så langt jeg kan se ikke noen grunn til å heve kjøpet etter Forbrukerkjøpsloven, og backup av filer er ditt eget ansvar så her må du eventuelt kjøpe ut disken fra leverandør for å ta backup. Eventuelt kan du sjekke med verkstedet om de kan ta backup av den gamle harddisken. De vil også kunne fortelle deg hva kostnaden for en slik backup blir.

På hvilket grunnlag kan du si at du ikke ser noen grunn til at jeg ikke skal få hevet kjøpet? Garantien gjelder fortsatt, og det er tredje gangen jeg får problemer nå, som jeg ikke har laget selv.

Jeg dør ikke om jeg ikke får tilbake filene, det er jo klart mitt eget ansvar å sikkerhetskopiere disse, men når jeg ikke rekker det fra jeg får den tilbake på en fredag, og får problemer på lørdag kveld igjen, så vet jeg ikke altså. Menmen, mesteparten kan jeg skaffe igjen av andre heldigvis:)

Lenke til kommentar

Garantien gir deg ingen rett til å heve kjøpet. Garantien er gitt frivillig av acer til deg, og sier ingenting om dette.

Reklamasjonsretten er den du må vurdere her, igjennom norsk forbrukerkjøpslov. Dette har ingenting med garanti å gjøre. Ikke blann disse begrepene.

Forbrukerkjøpsloven gir deg krav på heving av kjøp dersom samme feil oppstår for 3. gang. Det har ikke skjedd her, du har dermed ikke krav på heving slik problemstillingen står nå.

Lenke til kommentar
Viktig å påpeke at det er ved tredjegangs reparasjon for samme mangel (les: symptom) at man har krav på å heve kjøpet. Ikke nødvendigvis hvilken del av maskinen som har blitt reparert/byttet.

Det var det jeg skjønte etter hvert, at det måtte være SAMME feil:| Men tar vel ikke lange stunda før hovedkortet går igjen.

Meen, jeg leste igjennom papirene jeg fikk sist, og der står det at opprinnelig disk blir tatt vare på i 14 dager etter rep. - altså, det er kanskje mulig å få ut filene likevel, selv om ikke det er det største problemet nå:p

Lenke til kommentar
Det var det jeg skjønte etter hvert, at det måtte være SAMME feil:| Men tar vel ikke lange stunda før hovedkortet går igjen.

Meen, jeg leste igjennom papirene jeg fikk sist, og der står det at opprinnelig disk blir tatt vare på i 14 dager etter rep. - altså, det er kanskje mulig å få ut filene likevel, selv om ikke det er det største problemet nå:p

Ikke samme feil, men samme symptom. Altså, om du leverer inn maskinen fordi du ikke får lyd ut av den så er dette hevingsgrunnlag. Om verkstedet da har fikset hovedkortet en gang, byttet høytaler en annen gang og plugget en kabel i tredje gang så har dette ikke noe å si. Symptomene var for deg like i fra gang til gang :)

Også greit å vite, du kan kreve heving når tredje feil oppstår. Du må ikke vente til verkstedet har fikset feilen en tredje gang og så for å se om feilen fortsatt er der for å reklamere/heve. Men, verkstedet har rett til å ta maskinen inn for å få konstantert at det er samme feilsymptom. Greit å vite :)

Lenke til kommentar

Ikke samme feil, men samme symptom. Altså, om du leverer inn maskinen fordi du ikke får lyd ut av den så er dette hevingsgrunnlag. Om verkstedet da har fikset hovedkortet en gang, byttet høytaler en annen gang og plugget en kabel i tredje gang så har dette ikke noe å si. Symptomene var for deg like i fra gang til gang :)

Også greit å vite, du kan kreve heving når tredje feil oppstår. Du må ikke vente til verkstedet har fikset feilen en tredje gang og så for å se om feilen fortsatt er der for å reklamere/heve. Men, verkstedet har rett til å ta maskinen inn for å få konstantert at det er samme feilsymptom. Greit å vite :)

Men det er ikke samme symptom.

1. gang: Dataen blir svart, hovedkortet er ødelagt

- Hovedkort fikses

2. gang: Dataen blir svart, hovedkortet er ødelagt

- Bytter ut all innmaten

3. gang: Høytalere fungerer ikke

Jeg sendte en mail til Elprice for å høre hva de kunne gjøre med dataen nå, og fikk til svar at de kunne sende den inn til vanlig rep. en tredje gang, så da blir det vel noen nye uker uten data:/

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Låner tråden litt jeg :)

Jeg har samme typen PC kjøpt på Elprice, den har nå vært på rep 2 ganger og nå er det feil igjen, de første 2 gangene fikk jeg vertikale striper over skjermen når jeg lukket den opp/ned, og nå 3 gangen vil ikke skjermen på engang. Første gang tok rep 6-7 uker(!), andre gangen 2 uker og nå har det ikke gått en uke engang etter andre reparasjonen så oppstår dette. Går dette under samme symptom, har jeg rett til å heve kjøpet?

Lenke til kommentar

Nei det er ikke samme symptom vil jeg si.

Høres ut som en inverter\flexkabel feil tho, her burde du fremlegge krav om heving uansett, bare for å sikre deg hvis det er 3 ganger samme komponent som blir byttet!

Er ikke sikkert du får heving, men kjekt å prøve seg?

Lenke til kommentar
Nei det er ikke samme symptom vil jeg si.

Høres ut som en inverter\flexkabel feil tho, her burde du fremlegge krav om heving uansett, bare for å sikre deg hvis det er 3 ganger samme komponent som blir byttet!

Er ikke sikkert du får heving, men kjekt å prøve seg?

3 ganger at samme komponent er byttet gir ikke hevingsrett. Det er 3 ganger samme symptom som gir hevingsrett.

Så er spørsmålet om symptomene i disse tre tilfellene er de samme? FTU har i tidligere saker sagt at dersom symptomene kan fremstå som den samme feilen for en uproffesjonell part(type tante Olga) så gir det hevingsrett. Her er det jo åpenbart at det har vært tre feil i forbindelse med skjerm/skjermbilde og eg vil derfor påstå at det gir hevingsrett.

Lenke til kommentar

Bare for å pirke litt når det gjelder akkurat dette med Pc-er. Hvis kunden selv (ungene til brukeren, bestemora, whatever) har føkka med instillingene/fjernet driver og rota til feilen selv i regedit (feks) så vil ikke dette gå under 3dje gang samme feil, men brukerfeil, selv om det er samme symptom.

Også greit å vite!

Er ikke ment som en rettelse mot deg, bare litt tilleggsinformasjon! Bare jeg som pirker voldsomt nå på morgenkvisten! :)

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...