Gå til innhold

Hvordan ta bra bilder av store bygninger?

Anbefalte innlegg

de siste dagene har jeg tatt bilder av et par store bygninger for å å sette de sammen i Photoshop SC4 når jeg har kommet meg hjem. jeg har ikke vært helt fornøyd med resulattet da deler av bildet har blitt "krummet". jeg har lagt ved et bilde for referanse. hvordan kan bildene tas annerledes for å unngå dette hvor hvordan kan de behandles i ettertid for å rette på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
de siste dagene har jeg tatt bilder av et par store bygninger for å å sette de sammen i Photoshop SC4 når jeg har kommet meg hjem. jeg har ikke vært helt fornøyd med resulattet da deler av bildet har blitt "krummet". jeg har lagt ved et bilde for referanse. hvordan kan bildene tas annerledes for å unngå dette hvor hvordan kan de behandles i ettertid for å rette på det?
Rettegnende vidvinkel med tilt/shift (eller PC - Perspective Control) er stikkord ;-) Dyre stikkord, dog... Pinhole kan også benyttes, btw.

Uansett - dersom dette er sammensatt av flere bilder - bruk rettegnende brennvidder på objektivet, og sett sammen høyre og venstre side av bildet hver for seg. Deretter kan du croppe det ferdige resultatet med perspektivjustering, og til slutt sette sammen det ferdige resultatet. Jeg har brukt omtrent denne metoden her, så du kan få en anelse om hva det kan bli til:

post-7280-1234721972_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...