ilpostino Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 de siste dagene har jeg tatt bilder av et par store bygninger for å å sette de sammen i Photoshop SC4 når jeg har kommet meg hjem. jeg har ikke vært helt fornøyd med resulattet da deler av bildet har blitt "krummet". jeg har lagt ved et bilde for referanse. hvordan kan bildene tas annerledes for å unngå dette hvor hvordan kan de behandles i ettertid for å rette på det? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Sikkert en gluping som vet dette. Jeg prøvde med free transform-> warp tool og lens correction. Det ble rettere, men kvaliteten blir værre. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 det vertktøyet hadde jeg ikke tenkt på engang liquify-tool skal vel kunne brukes også men kanskje ikke så stor skala. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 de siste dagene har jeg tatt bilder av et par store bygninger for å å sette de sammen i Photoshop SC4 når jeg har kommet meg hjem. jeg har ikke vært helt fornøyd med resulattet da deler av bildet har blitt "krummet". jeg har lagt ved et bilde for referanse. hvordan kan bildene tas annerledes for å unngå dette hvor hvordan kan de behandles i ettertid for å rette på det?Rettegnende vidvinkel med tilt/shift (eller PC - Perspective Control) er stikkord ;-) Dyre stikkord, dog... Pinhole kan også benyttes, btw. Uansett - dersom dette er sammensatt av flere bilder - bruk rettegnende brennvidder på objektivet, og sett sammen høyre og venstre side av bildet hver for seg. Deretter kan du croppe det ferdige resultatet med perspektivjustering, og til slutt sette sammen det ferdige resultatet. Jeg har brukt omtrent denne metoden her, så du kan få en anelse om hva det kan bli til: Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Canon TS-E 24mm f/3.5L og Nikon PC-E 24mm f/3.5 ED ble laget for nettopp dette formålet. Løp og kjøp Endret 15. februar 2009 av TGB Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 nå har jeg brukt deler av kvelden på å leke meg litt. det er langt fra perfekt men et stort steg i riktig rettning. takk for alle tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå