Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skal få regulering - fins det håp?

Sitronsaft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde regulering oppe og nede samtidig. Syntes selv jeg så helt jævlig ut, men det gikk bra.

Ser deg og høyner med oppe, nede og bøyle i ganen mellom to jeksler :) Bøylen hoppet forøvrig av på busstur i Frankrike, så begynte den å gli bakover i svelget. Satt tilfeldigvis ved siden av tannlegesekretær som reagerte umiddelbart da jeg fikk brekninger, stappet hånden inn i munnen på meg og fikk fisket ut bøylen. Good times... Fant også ut at å spise original smørbukk (lille flate kvadratiske, ikke den nye avlange juksevarianten med sjokolade på) var en effektiv måte å rive ut det meste. Hadde regulering fra 6. klasse til GK, ikke moro der og da, men heller ikke noe som har traumatisert meg på livstid.

Lenke til kommentar

gjør bare vondt den første uka og en dag elns etter du har vært å fått stramma den.

å trekke tenner er heller ikke noe stress, suger rett etter du har trekt og ut resten av dagen men gjør ikke så vondt som man skulle tro. har trekt 4 "voksentenner" også, og ja jeg har hatt min andel med tannlegetimer :p

og når jeg har trekt tenner sitter jeg alltid med tunga og kjenner oppi det tomme åpenrommet som blir etter tanna, det er avhengighetskapende akurat som og pirke av sårskorper :p

Lenke til kommentar

Takk for oppmuntringen folkens, setter virkelig pris på det ^^

For å være ærlig så er ikke tanntrekkingen det jeg bryr meg mest om. Var mer selvtilliten som jeg tror vil svekkes en del når jeg må gå rundt med regulering...

Men det går an å få hvit regulering? Eller i alle fall noe alternativ som synes lite?

Lenke til kommentar

Er 18 år og hadde regulering når jeg var 13 men ikke så lenge siden det ble kluss med at familien skulle flytte til England osv, så tror jeg skal få meg nå. Men noen som vet om jeg må dekke alt selv siden jeg er over 18 for det er jo gratis tannlege til man fyller 19 hvis jeg ikke tar feil? Har ikke noen særlig alvorlige problemer, litt plassproblemer men mest for det estetiske.

Sorry hvis dette blir sett på som hijacking av tråde til trådstarter.

Og btw bedre å ha braces en periode for så å ha fine tenner i lang tid fremover :)

Endret av Kaare_Jay
Lenke til kommentar

Regulering er ingen fare. Blir ikke ferdig med min behandling med regulering, altså gjerde, både oppe og nede, før det har gått et halvt år (hva tannlegen sier om sluttdato er "umulig" å få tak på - foranderer seg hele tida). Begynte på slutten av åttende klasse. I neste uke skal jeg søke for høyere utdaning...

Da går jeg tilbake til hva det jeg kaller "umulig" å få tak i sluttdato - jeg tar ingenting for gitt. Jeg er blitt vant til det. Det blir altså i sum iallfall fem og et halvt år med behandling. Med regulering. Oppe og nede. Du snakker altså med en av de mest erfarne reguleringsbrukerne i landet - regulering er fett.

Dette er ikke noe å ta seg til. Blir sikkert kortvarig behandling. Følg bra de instrukser som gis mht. strikker osv. så blir dette storveis til du er ferdig - og da går det kjapt. Og i mellomtida er det fett. Jepp, fett.

Dette får du glede av resten av livet. Det som du har blitt påmanet å spille piano som liten, eller ha måttet blitt dratt med skaugtur hver søndag. Jævlig der og da, men du er i dag glad for det.

Det er det samme med regulering. Jeg har ikke opplevd det selv ennå (og i mellomtida synes jeg det selvfølgelig det er fett), men jeg ser fram til det.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt "regulering" bak tennene, altså usynlig helt siden sjetteklasse. Første året av min bachelorgrad måtte jeg krype til korset og gå med noe synlig regulering også. Betaler en smule(kanskje en tusenlapp ekstra - det tror jeg det er verdt) for brackets av porcelain - da blir det ikke like synlig, selvom det fortsatt er skjemmende. Jeg er overrasket over hvor lite dette har påvirket kjærlighetslivet mitt, så du kan nok ta det med ro. Jeg vet ikke om alkoholen gjør at folk ikke ser eller hva jeg...

Jeg regner med å være ferdig med synlig regulering tredje semester av min bachelor - da skal jeg oppereres kirurgisk, og efter det må jeg nok ha litt av hvert på baksiden igjen. Da har jeg holdt på i ni år. Setter ting litt i perspektiv. :)

Jeg gleder meg til rette, pene og nyblekete tenner!!

Lenke til kommentar

Det er ingen som blir overlykkelige av å måtte bruke regulering. Allikevel er det mange som bruker det/har brukt det, og fellesnevnerern er vel at alle er glade for at de gikk gjennom det i ettertid. Meg selv inkludert.

Det beste med regulering er at man selv og de rundt deg "glemmer" at du faktisk går med det etter en tid. Det er også en veldig fin investering hvis man velger å se sånn på det.

Good luck =)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Gammel tråd, men jeg vil bare si, for dem som eventuelt kommer i min situasjon og tråler forumet etter håpefull informasjon: jeg har nå hatt regulering oppe og nede, og ingen av delene var spesielt ille. Det gjorde vondt i kanskje 1-2 dager etter hver stramming, da måtte jeg være forsiktig med hard mat som f.eks. pizzabunn. Ellers merket jeg nesten ingenting til det.

Jeg hadde "ordentlige" grunner for å ha regulering (tennene holdt på å bli nedslitt), men jeg kan si at jeg nå har et mye finere smil, med rettere tenner osv.

Absolutt å anbefale regulering om dette anbefales av tannlegen. Det er over før man vet ordet av det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Gammel tråd, men jeg vil bare si, for dem som eventuelt kommer i min situasjon og tråler forumet etter håpefull informasjon: jeg har nå hatt regulering oppe og nede, og ingen av delene var spesielt ille. Det gjorde vondt i kanskje 1-2 dager etter hver stramming, da måtte jeg være forsiktig med hard mat som f.eks. pizzabunn. Ellers merket jeg nesten ingenting til det.

Jeg hadde "ordentlige" grunner for å ha regulering (tennene holdt på å bli nedslitt), men jeg kan si at jeg nå har et mye finere smil, med rettere tenner osv.

Absolutt å anbefale regulering om dette anbefales av tannlegen. Det er over før man vet ordet av det.

Hvordan gikk det med damene for deg da :p?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er 18 år og hadde regulering når jeg var 13 men ikke så lenge siden det ble kluss med at familien skulle flytte til England osv, så tror jeg skal få meg nå. Men noen som vet om jeg må dekke alt selv siden jeg er over 18 for det er jo gratis tannlege til man fyller 19 hvis jeg ikke tar feil? Har ikke noen særlig alvorlige problemer, litt plassproblemer men mest for det estetiske.

Regner med du fant ut av det når du kom tilbake, men til referanse for andre håpefulle, så er det slik at med mindre du har et tannproblem som krever retting av tennene for å forbedre det, så vil man ikke få dekket regulering av tennene av det offentlige.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...