MasterOfColours Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Da jeg var mindre (eller kanskje også før det) begynte moren min å drikke. Det ble et problem mens tiden gikk, og en dag fant broren min og jeg henne med en annen mann i undertøyet i stuen. Dette var mens mine foreldre hadde flyttet fra hverandre på grunn av drikkingen. Noen uker seinere drakk hun seg full og sa hun skulle til Statoil. Hun tok sin egen bil og begynte kjøreveien til Trondheim. Da far kom hjem, sa jeg at mamma hadde vært vekke lenge, og han dro etter henne. Hun kom tilbake og flyttet tilbake inn med familien. Et eller to år senere flyttet vi alle til Sverige, hvor drikkingen ikke førte til annet enn mine salte tårer hver dag mens far var bortreist med jobben. Når han kom hjem igjen, var drikkingen hennes på stopp, men med en gang han var ute av døra, slengte hun seg ned på sofaen med hvitvin og en venn på telefonen. Til slutt tok jeg det opp med venninnen min, og jeg sov hos henne veldig ofte når far ikke var hjemme. Det gikk noen uker, så hadde moren hennes merket det, og hun snakket med mor og far om dette. Hun lovet å slutte, og fikk piller, som i kontakt med alkohol, ville få henne til å spy. Etter bare en måned kjente jeg stanken av alkohol i huset igjen, og mamma ble atter en gang rar. Da jeg ble 12 (den 12. desember), kom mor full hjem fra en reise til Trondheim, og far gjorde det slutt. De ble skilt, og etter nyttår flyttet hun tjue minutter vekk. Hun bor der fortsatt, men jeg vil ikke dit! Mor og far har lagd en avtale om at jeg og brødrene mine skal dit to ganger i uken, og annenhver uke skal jeg og minstebroren sove hos henne i helga. Jeg har null lyst! Hun har lovet far å ikke drikke mens vi er der, men selvfølgelig tror jeg ikke på henne. Hun har lovet oss og far alt mulig før, men denne gangen vil jeg bare at hun skal flytte til Trondheim (egentlig planen hennes først). Er det en snill måte jeg kan komme ut av å være med henne så ofte som jeg skal? Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Tviler på at det blir særlig "snilt" uansett hva du gjør, men jeg tror jeg ville sagt det rett ut, at hun, moren din, har skuffet deg og familien såpass mye og brutt såpass mange løfter at du rett og slett ikke orker å være sammen med henne. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hun er en alkoholiker. Det er viktig å huske. Ordet er veldig negativt. Minn faren din på det. Hvordan er moren din ellers? Er hun snill eller drikker hun bare hele tiden? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Kjip situasjon må jeg si. Veit selv så alt for godt hvordan det er å ha alkoholikere tilknyttet familien, og det er tildels veldig blandede følelser jeg drar til steder hvor disse personene oppholder seg. Det som er veldig fint er at du har rettigheter som helt klart på papiret gir deg rett til å kunne selv bestemme din egen hverdag. Ønsker du ikke å treffe mor skal dette ilegges vesentlig vekt (verdt å merke seg at det er barnet som har rett på kontakt med foreldrene, ikke motsatt), og det i økende grad dessto eldre du blir. I klartekst skal det ideelt sett bety at du selv skal kunne nekte å treffe henne. Det er forsåvidt ganske brutalt, men hvis du ikke føler deg komfortabel rundt henne er det ingen god ide å være i nærheten av henne, spesielt ikke overnatting. Dette er noe hun må ta konsekvensen av som drikker, ikke du som er et offer for drikkingen. Et kompromiss kan være å ordne det slik at man bare møtes på dagtid/kvelstid uten overnatting. Slik sett kan du gi henne en sjanse til å ta seg sammen uten at det trenger å være langvarige møter. Endret 18. februar 2009 av Ernie Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Hun er en alkoholiker. Det er viktig å huske. Ordet er veldig negativt. Minn faren din på det. Hvordan er moren din ellers? Er hun snill eller drikker hun bare hele tiden? Hver gang jeg og brødrene mine ikke er hos henne, drikker hun "/ Vet det fordi hun av og til ringer og spør hvordan det går, og da hører man det på stemmen. Og hver gang jeg har ringt henne, høres det på henne at hun er beruset ): Endret 18. februar 2009 av MasterOfColours Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå