Gå til innhold

[Løst]Tror hovedkortet mitt vil feile snart

Chavalito

Anbefalte innlegg

Som tittel sier har så jeg mistanke om at HKet mitt er i ferd med å ta kvelden, altså det vil feile snart. Som signaturen min sier, så har jeg et Asus P5K-E kort og i det siste har jeg hatt problemer med 3 USB porter, de vil ikke registere USB enheter i det hele tatt.

Dessuten har jeg sjekket div. temperaturer med bla. HD Tune, Speedfan, PCwizard og alle viser at aux temp er ca. 120 grader. Brukte samme programmer for å sjekke Asus HK til madamen og der lå samme temp på ca. 35 grader.

Jeg vingler mellom Asus P5Q Pro og Asus P5Q Deluxe. Er det noen som har disse HKene og kan gi meg et hint om hvilket av disse to er best? Og yes, jeg har googlet mye om disse to og funnet masse, men jeg vil ha first hand knowledge til de to HKene. :whistle:

Kjører RAID1 2 X 500GB Samsung og har 3 HD i tillegg.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Dessuten har jeg sjekket div. temperaturer med bla. HD Tune, Speedfan, PCwizard og alle viser at aux temp er ca. 120 grader. Brukte samme programmer for å sjekke Asus HK til madamen og der lå samme temp på ca. 35 grader.

Samme HK?

Temperatur sensorer er ikke standardisert, så det trenger ikke være noen "Aux" temperatur på ditt kort. Å lese en port som ikke er tilkoblet noen sensor gir vilkårlige data.

Lenke til kommentar
Hvor er USB-portene lokalisert?

På selve HK. Altså de er ikke koblet til front panel eller noe slikt. Dessuten har jeg jo en del erfaring med dette etter som jeg har snekret sammen mine egne PCer i 15 år. Første gang dette skjer meg.

hårek, det er ikke samme HK, men begge er Asus og begge sensorene dukker opp i alle programmene jeg har prøvd. Same shit, man.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Og du er sikker på at det ikke er det du plugger inn det er noe galt med? Hva med å prøve en USB-port som er koblet til en USB-header på hovedkortet?

Re: temperatur, jeg har også sett at SpeedFan rapporterer 120 grader på forskjellige ting den finner. Tror ikke det er en reell verdi.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
Og du er sikker på at det ikke er det du plugger inn det er noe galt med? Hva med å prøve en USB-port som er koblet til en USB-header på hovedkortet?

Re: temperatur, jeg har også sett at SpeedFan rapporterer 120 grader på forskjellige ting den finner. Tror ikke det er en reell verdi.

Vamos, har ikke noe å si hva jeg kobler til på de 3 USB portene. De dukker opp i Windows, fordufter, dukker opp, fordufter etc i ca. 1 minutt, og så voila, er de vekk forever. BIOS har også problemer med å finne enheter på de 3 USB portene, so I would say, de er "FBR".

Temperarurer, si, hombre, er klar over det, men rart at 3-4 programmer skal si det samme og ikke en dritt om dette på HK til la señora.

Når det er sagt, så var jeg på jakt etter meninger om P5Q Pro og P5Q Deluxe da. :wallbash:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Er nok bare en sensor som av en eller annen grunn er fast i maksverdi fordi det ikke er noe på den. F.eks. i min SpeedFan er AUX oppgitt til å være -3 celsius.

Edit: angående P5Q Pro vs P5Q Deluxe så er Deluxe bedre på papiret.

Det har 3 PCIe 16x spor, mot 2

Det har dual Gblan, mot bare 1

Det har eSATA

Det har en lydbrikke fra ADI, mot en fra Realtek

Det har "bare" 10 USB-porter, mot 12

Det har 16-fase spenningsregulering, mot 8-fase

Ellers er de nesten identiske (Deluxe har 16 megabit BIOS-brikke, mot 8 megabit hos Pro)

Vet ikke om det er verdt 1500 kr i forhold til 1000 for Pro.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Som jeg sa, temperaturen jeg snakker om viser det samme i de 4 programmene jeg har prøvd, 120 grader. Er fullstendig klar over at dette kan være på grunn av at senoren ikke er registrert rett i programmene, men hoved grunnen er at de 3 USB portene feiler, og akkurat nå begynner den fjerde porten hvor jeg har musen tilkoblet å feile også, og da tror jeg jeg har grunn nok til å skifte HK.

Vamos, penger er ikke noe problem, er P5Q Deluxe bedre enn P5Q Pro, går jeg for P5Q Deluxe, ingen tvil om det.

Takker så mye for gode råd. :thumbup:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...