RamGuy Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Hei, Etter at vi bevegde oss over på Fiberoptisk nettverk i Januar (fra Nittedalsnettet) så har vi også byttet diverse nettverkutstyr. Tidligere gikk det i følgende: 8år gammel SpeedTouch ADSL-modem --> Telio VoIP router (Linksys Sipura 2100) --> D-Link DIR-655 A3 Nå går det i: Jensen konverter (konverterer fiber over til ethernet --> D-Link DVG-5802S (aka Andybox) --> D-Link DIR-655 A3 Forskjellen ligger altså i at det eldgamle ADSL-modemet er borte, sammen med Linksys Sipura 2100 VoIP routeren fra Telio og en Jensen fiber konverter og en D-Link DVG-5802S "alt-mulig" router / gateway har kommet. Dette vil jeg tro utelukkende er en stor forbedring, kan ikke se for meg noe annet enn at vårt 8år gamle ADSL-modem måtte være en liten flaskehals, samtidig som Telio VoIP-routeren fort slet ved torrent-nedlasting osv.. På dette området stiller en DVG-5802S endel sterkere med blant annet mer minne og raskere prosessor. Og det har heller ikke vært noe problem på den fronten, har til gode å prestere det å kvelde vår 25/25mbit nettlinje, ei heller ser jeg ut til å klare å skape noen "sirup-effekt" på nettverket ved torrent-nedlasting, selv ikke når jeg selv prøver å belaste nettet så mye som jeg overhode mestrer. Så det er jo positivt! Dog sliter DVG-5802S litt når vi har skrudd på to eller flere TV-er, samtidig som vi belaster nettlinjen litt kraftig. Vi har nå IPTV på alle våre fire TV-er i huset, hvor blant annet den i stua kjører HDTV og om vi setter på HD-kanal samtidig som vi har på TV et annet sted i huset så dropper båndbredden betrakelig, om dette er DVG-5802S som sliter med belastningen (etter som alt går igjennom den, også TV og telefon) eller om det er HomePlug som vi kjører til alle TV-ene inkludert min PC vet jeg ikke, det er tydelig at noe skjer når det blir for mye båndbredde over HomePlug, men det blir også et dropp i generell båndbredde selv når vi testet alt med kabel rett på DVG-5802S uten å benytte HomePlug i det hele tatt. Men i første omgang så er det ikke dette som er problemet, problemer ligger i det å få åpnet porter til min datamaskin! Det fantes ikke noe problem med å få dette til når vi ikke hadde fiber, det var såpass enkelt som å gå inn på Telio VoIP routeren, og åpne port 0-65535 til en bestemt IP-adresse, og denne IP-adressen satt jeg som statis IP-adresse på min DIR-655 og vips så var alt åpnet frem til DIR-655 routeren og derfra valgte jeg selv hvilke porter som skulle være åpnet til min maskin, til min Xbox360 og min bærbare. Det fantes ikke problemer i det hele tatt! Nå derimot går det ikke like lett, jeg forsøker å gjøre akkurat det samme, jeg åpner port 0-65535 på DVG-5802S routeren til en bestemt IP-adresse og jeg gir min DIR-655 denne IP-adressen og jeg kjører akkurat samme konfigurasjon på min DIR-655 som jeg gjorde tidligere. Men dette fungerer på ingen måte problemfritt, Xbox360 kommer seg ikke på Xbox Live, den klager på for lave MTU innstillinger på routeren, til tross for at begge routerene kjører maks (1500)? Samtidig får jeg ikke logget på Lord of the Rings Online serverne? uTorrent ser ut til å fryde seg da, der er portene åpnet og alt går slik som det skal, men tydeligvis så er jo noe galt ettersom verken Xbox Live fungerer ei heller det å logge seg på Lotro serverne! Om jeg da går over fra statisk til DHCP på min DIR-655, slik at den får tildelt en annen IP-adresse enn den hvor alle portene er åpnet så kommer plutselig Xbox360 seg på Xbox Live? Jeg kommer meg også på Lotro serverne? Men nå lyser det rødt i uTorrent og portene er der sperret? Jeg prøver en siste løsning, istedenfor å åpne portene til min DIR-655 router så kjører jeg DMZ isteden, men dette gir akkurat samme resultat, om ikke verre.. Nå lyser det rødt i uTorrent, samtidig som verken Xbox Live eller Lotro fungerer? Så slik som ting er idag så kjører jeg alle portene åpnet til min DIR-655 router, slik at uTorrent fungerer optimal og i det jeg skal spille Lotro eller på Xbox Live må jeg gå inn på min DIR-655 og gi den en annen IP-adresse, dette er både tungvindt, frusterende og langt fra ideelt. Hvordan i allverden skal jeg få åpnet de portene jeg ønsker? Hva er det som egentlig går galt her? EDIT: Jeg stusser også veldig over hvorfor DVG-5802S ikke er å finne på noen av D-Link sine sider? Verken på D-Link.no, D-Link.co.uk, D-Link.com eller D-Link.de er den å finne? Finner ei heller noe support forum eller noe på denne alt-i-ett routeren som også blir kalt "Andybox"? Endret 15. februar 2009 av RamGuy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå