Gå til innhold

Nordland Unge Høyre for utvinning av olje og gass i lofoten og Vesterålen

Anbefalte innlegg

NUH har i dag på et folkestyremøte kommet til enighet at de støtter olje og gass utvinning i lofoten og Vesterålen.

er selv med i Bodø Unge Høyre og støtter denne saken med strenge krav til sikkerhet.

om man ser hva dette kan tilby nordland så er det følgende punkter som kan brukes som et argument for:

- opptil 2000 nye arbeidsplasser om man renger uten spesifikke teknikere og reparatører

- dårlig rekruttering til fiskenæringen kan bety fraflyttning

- på langt sikt kan en oljeplattform bygge frem for andre næringer og bedrifter i fremtiden

- en ekstra inntektkilde som går til blant annet folketrygd, skoler osv...

- Norge har verdens reneste utvinning av olje

- andre alternativer er ikke like bra

- fiskeindustrien vil ikke bli påvirket av olje og gass utvinningen

- i følge kommunikasjonrådgiver i oljeindustriens landsforening er sjansen for et oljeutslipp relativ liten og for at tapet av et års fiskeproduksjon er ca. 1%, mens tappet av hele fiskebestanden er like sannsynlig som å vinne i lotto

- om Norge ikke henter ut oljen vil andre land i verden erstatte den mengden olje som kan hentes opp, på bilde under ser du hva andre land ville ha forurenset i co2 om Norge ikke hadde gjort noe

post-106180-1234714948_thumb.png

argumentene mot er som følger:

- trenger Norge mere penger?

- trenger man å gjøre dette nå?

- sjansen for å ødelegge økosystemet er til stede

- er det med stor sikkerhet at det blir flere arbeidsplasser som vil motvirke fraflytting?

- oljen vil ta slutt før eller senere og dermed er det viktig allerede nå å begynne å tenkte på alternativ industri

- fiskeindustrien vil få problemer med forstyrrende plattformer

- er dette hva Lofoten vil?

- turismen vil frafalle

men hva mener dere om dette?

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Kan utvinning skje uten for stor risiko for skade på miljøet og andre næringsinteresser - og det tror jeg det kan - ser jeg ingen grunn til ikke å sette i gang.

Lenke til kommentar
Kan utvinning skje uten for stor risiko for skade på miljøet og andre næringsinteresser - og det tror jeg det kan - ser jeg ingen grunn til ikke å sette i gang.

just nettopp, det er en realitet at før eller siden vil det bli en utbygning i Lofoten uansett. dog så vil ikke platformene være på plass før i vertfall 2020 siden det tar i gjennomsnittet 18,9 år fra et politiskvedtak til en plattform er i drift

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...