Gå til innhold

Asus eee med linux om til win xp


Reow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du skal ikke brenne ut.

 

Du skal pakke ut fila og legge den inn på minnepenn eller hva du sku bruke. F.eks med Winrar, Poweriso, eller Magiciso

 

å? :whistle: Det var en iso fil så når jeg åpna den så ble den åpna i et brenne program så stod det insert disc... men ok !

Lenke til kommentar

Det finnes et eget program for å formatere minnepenner og legge for eksempel easypeasy på den.

http://sourceforge.net/project/downloading...e_mirror=puzzle

 

Ellers hvis du vil ha inn Windows XP så er dette litt mer komplisert enn å legge inn linux (utrolig nok)

Grunnen er at maskinen ikke bruker standard diskoverføring, og du må ha noen drivere som ligger på en av CD-ene som fulgte med. Ofte er det beste å lage en egen installasjon med Windows XP ved å bruke vverktøyet nLite

http://www.nliteos.com/

Det du trenger for dette, er en ISO eller en installasjon av Windows XP. hvis installasjonen ikke har SP3 fra før, kan denne være grei å laste ned og få nlite til å legge med i installasjonen. Det du også må gjøre, er å ta med alle driverne som ligger på Asus eee CD-en (ikke Xandros CD-en)

 

Nå har ikke jeg teste easye peasy (jeg bruker fortsatt den gamle Ubuntu-eee) men mine erfaringer med ubuntu-eee er ikke bra. Det er masse problemer med det, blant annet så slutter nautilus å funke hver gang jeg har reinstallert for å få det til å funke igjen. Det står plutselig "Nautilus cannot handle network: locations"

Repositoriet er også helt fantastisk gammelt, versjonen av pidgin er over ett år gamelt, og det er helt umulig å kompilere pidgin for ubuntu-eee fordi alt annet også tydeligvis er utrolig gammelt.

Å iinstallere programmer som ikke ligger i repositoriet varierer i vanskelighetsgrad fra lett til tilnærmet umulig. Når programmer du skal kompilere mangler references som mangler references som mangler references så får en noen ganger lyst til å kaste hele laptoppen i bakken.

Lydsystemet er også temmelig kritikkverdig, hvorfor finnes engang OSS? noen programmer tar ekslusiv kontroll over lydsystemet, som gjør at lyden forsvinner i alle andre programmer. Et program som har en tendens til å gjøre dette, er Rythmbox Music Player. Hvis du for eksempel skal se en youtube video, er lyden borte til du avslutter Ruthmbox og FireFox og starter FireFox på nytt.

 

Jeg skal ihvertfall legge inn XP igjen.

Lenke til kommentar
sudo apt-get install wine

kan du skrive i terminalen.

 

Du kan også bruke Synaptic.

 

I mitt tilfelle er Wine litt utdatert fra repositorien, men det funker (bruker det til spotify)

 

Okeyy, nå henger jeg ikke helt med. :) Men er synaptic og wine samme greia? Og hva er terminalen? :p

Lenke til kommentar

Hvis du har en xp plate, og tilgang til en usb cd rom og en xp lisens - så kan du reinstallere den til win xp.

 

EEE funker utmerket med både xp home og xp pro. Men, det du trenger er enten en usb cd rom og xp plate eller, en minnepenn og konvertere denne til boot device og legge en iso fil av xp installasjonen der.

 

Så, det letteste er nok en xp plate.

 

Jeg er ikke noe linux fan, eller wine - så jeg vil ikke anbefale dette. Men de som kan det liker nok det godt nok.

 

Er opp til deg om du har tilgang til en xp lisens som du kan bruke og usb cd rom og plate for installasjon.

 

Du kan og legge inn windows 7 beta på denne hvis du har lastet den ned, det funker som en kule. Men er bare lisens på den til august 09.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...