Gå til innhold

En myte at størrelsen ikke betyr noe

Anbefalte innlegg

Noen anmeldere av SE Xperia X1 har faktisk kritisert den for å være for stor. Den er for liten i forhold til de behovene jeg har og som en slik telefon (PDA) faktisk er INTENDERT å bli brukt til. Skal man bruke tastaturet til å skrive noe mer enn en KORT SMS, altså til små dokumenter etc., så blir Xperias tastatur rett og slett for knotete, selv om det har en ellers grei layout. Altså må det bli større! Jeg tror at den minste BRUKBARE størrelsen på tastatur, var Nokia 9210i. Etter det er enhetene (og dermed tastaturene) bare blitt mindre og mindre, og det går til de grader utover brukervennligheten, selv om man ikke har store fingre.

Så etter min mening er utfordringen nå: Lag en mobil/PDA med et større tastatur (og skjerm) enn 9210i, og jeg tror mange vil stømme til og bruke den som arbeidsverktøy, også til kontorbruk.

Et hjertesukk også når det gjelder operativsystem: Etter min vurdering er Windows Mobile 6.1 bedre enn Symbian S60, men mangler VELDIG MYE på å komme opp på det gode nivået som Symbian S80 hadde, og som Communicatorene til Nokia frem til og med 9500 hadde. Det dreier seg om alt fra å sende/svare på SMS til å sette på en alarm, også slike enkle hverdagslige ting. Dessverre er man i praksis avhengig av å bruke stylus på Xperia, noe som kan være svært kronglete i mange situasjoner.

Er det ingen produsenter som virkelig ser at det her et stort udekket behov?! (HTC X7510 var for stor, men å finne noe mellom den og Nokia 9500 i størrelse må være mulig?)

Nokia E90 kan man for øvrig best forbigå i stillhet, for den mangler EN MASSE av all den gode softwaren som de tidligere communicatorene hadde (3. partsløsninger er ikke noe fullgodt alternativ), og E90s hardware-utforming faller heller definitivt ikke i min smak. Den har en elendig "retningspad", mangler Esc-tast og har et altfor hardt og "ufølsomt" tastatur, blant mye annet. Dessuten er den nesten like omstendlige å bruke (S60), som Windows Mobile 6.1 er, og den mangler en rekke funksjoner som tidligere var til stede: Faks, timet sending, timet profil etc etc.

Jeg ser i dag (16.02.09) at en mulig meget god kandidat er HTCs Touch Pro 2, som forhåpentlig kommer til Norge til sommeren.

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...