Gå til innhold

Vannkjøling til AM2+ og 4870x2, samme system?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å få meg vannkjøling til systemet mitt (se signaturen), og tenkte da på til både skjermkort og prosessor. Grunnen til dette er at vifta på skjermkortet bråker ganske kraftig, og etter jeg har begynt å stappe mer stæsj inn i PC'n (flere PCIe kort og disker) så klarer ikke kortet å kjøle rated specs med 100% vifte engang, jeg må alså underklokke kortet for F@H.

Jeg klarer greit å kjøle prosessoren så langt jeg kan få klokket den med hovedkortet mitt, men hvis jeg skal ha vannkjøling vil jeg gjerne ha begge to på samme vannkjølingssystem hvis det er mulig. Hvis ikke vurderer jeg å ha 2 vannkjølingssystemer.

Siden jeg har tilnærmet 0 peiling på vannkjøling tenkte jeg at jeg skulle spørre her om hjelp og råd til hva jeg burde kjøpe. Her er info:

-Oppsettet som står i signaturen, prosessor og skjermkort skal ha vannkjøling.

-Pris er irrelevant så lenge det er under 5000kr.

-Best mulig kjøling er prioritert.

-Det være god kvalitet, jeg vil ikke drive med mye vedlikehold eller ha fare for lekasjer/skader.

-Helst ikke alt for bråkete pumper/radiator, men jeg er ikke støy-allergiker. (Jeg er vant til 4870x2 på 50-60% vifte...)

Det er også en fordel om skjermkort-delen ikke bygger alt for mye, siden jeg skal ha flere PCIe kort (som ikke er så lange, lydkort og et par raid kort).

Jeg har 120mm vifter fra før (om det har noe å si).

Jeg vil helst slippe å kutte i kabinettet om det er mulig. Om radiator/pumpe står bak kabinettet er likegyldig.

Setter stor pris på all hjelp ;)

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser bra ut de der, men er de kompatible med hverandre? (alså CPU sett og GPU block)

Jeg håper jeg forstod riktig at det var enten mist tsunami eller mist HighPerformance, og ikke begge deler :p

Vil GPU blokken takle high-flow fra HighPerformance systemet? Jeg likte forresten at nipplene vil peke vekk fra de andre kortene og opp mot prosessoren på GPU blokken.

Er det du linket der alt jeg trenger for å sette opp et funksjonelt vannkjølingssystem, eller trenger jeg ekstra splittt, kabler, nipler, kjølevann, og slike ting?

Dersom det finnes konkurrende systemer i samme klasse/kvalitet hadde det vært fint å se de også, og eventuelt få et sammendrag sammenlikning dersom noen orker å ta seg bryet :)

Som sagt er det viktigste for meg kvalitet, og at CPU og GPU er kompatible med hverandre, og selvfølgelig at systemet klarer å kjøle et Radeon 4870x2 + Phenom x4 9850be, begge en smule OC (15-20%). Jeg har ikke noen strenge lydkrav, bare at det ikke bråker værre enn 4870x2 på ~70% vifte. Forresten, har noen av komponentene eget AC adapter, eller går alle på PSU? (jeg har Chill 700W)

Lenke til kommentar

Bumpibjørn... (sorry :p)

Ingen som har ekstra input?

Er oppsettet som er foreslått i svaret helt perfekt? Og er det fullstendig? Setter pris på bekreftelse / avkreftelse / alternativer før jeg bestiller dette, siden det er en del penger.

(Ingen nipler, slanger, klemmer, overganger, etc som mangler?)

Hvis ingen har innspil mot det ser det ut som jeg vil gå for High Perforamnce settet som har ekstra mye flow sak. Men var det slik at GPU blokka takler det? Eller må jeg ta tsunami for at de skal være kompatible? Hvor stor ytelsesforskjell er det mellom de to settene?

Og siste spørsmål: Vil vanntank, pumpe, og radiator måtte være inni kabinettet, eller er det greit å få plassert dette på baksiden av kabinettet? (det kan bli trangt når jeg skal koble opp raid, og diverse fikling i kabinettet under montering)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei. Jeg bruker selv dette vannkjølings systemet. :http://microplex.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=101756

Ville tru at du må ha 2 stk av disse får å få maksimal kjøling. Et til CPU og et til GPU. Jeg har kjøletårnet ute.Om vinteren er kjølingen meget bra. Har kjølt ned min cpu: AMD62X2 3,2 Ghz ned til 11 grader, men da var det veldig kaldt ute. På full load på cpu ble det rund 30 grader.

Om sommeren er det natuligvis verre å få det kjølt ned så mye. På ekstremt varme dager tilfører jeg kaldt vann inn i kjøletårnet.Ble mye reodor felget opplegg dette, men se på microplex.no for der er det mye bra. Men har du mulighet for sette vanntårnet ute, eller i et kaldt rom er denne å annbefale. du får også vifte til kjøling av vanntårnet når du her den inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...