Gå til innhold

Lightroom-alternativer for Linux? LightZone?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt ljosstoga på pc'n, men jeg har ikke planer om å installere Windows, eller lyst til å bruke penger på en nyere Mac, så det må bli noe som kan gjøre jobben under Linux.

Først, hittil har jeg brukt F-spot og Gimp, men jeg sliter både med å få god organisering av filer og enda mer med å få en fungerende arbeidsflyt.

Etter et litt halvhjerta søk ser jeg at LightZone kan være verdt et forsøk (gratis i 30 dager), det koster NOK 1450,- for full lisens under linux.

Noen som har erfaringer, helst med referanse til ovennevnte kombinasjon, eller Lightroom / Aperture? Vesentlige sterke sider, vesentlige mangler, iritasjonsmomenter, ...

Andre alternativer jeg bør vurdere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke kjent i Linux universet, men jeg har prøvd Lightzone Windows.

Grunnideen bak Lightzone har jeg virkelig sansen for, og det er fult mulig å oppnå gode resultater med det sånn rent billedmessig.

Men det er på ingen måte en erstatning for Lightroom. Den utgaven jeg prøvde mangler det som gjør Lightroom til Lightroom. Ingen mulighet for taging av filer, dårlig filbehandling og mangler outputmodulene er noen stikkord. Kort sagt, så blir arbeidsflyten mye dårligere.

Lenke til kommentar
Det finnes linux versjoner av Bibble også.

Hm, ok - har hittil bare oppfattet Bibble som en rawkonverter, men her er det jo mye mer. Skal kikke på den.

Den utgaven jeg prøvde mangler det som gjør Lightroom til Lightroom. Ingen mulighet for taging av filer, dårlig filbehandling og mangler outputmodulene er noen stikkord. Kort sagt, så blir arbeidsflyten mye dårligere.

Usj, det høres ikke bra ut. Selve raw-konverteringen og redigeringsfilosofien ser veldig tiltalende ut, men jeg må jo ha det ut også, og en god link mellom råmateriale og resultatvarianter.

Flere som har forslag?

Lenke til kommentar

Prøv digiKam til organisering. Den støtter både tags og "stjerne-rating", enkle redigeringmuligheter og viser raw (dng ihvertfall). Nå har ikke jeg prøvd lightroom, men for min egen del funker det greit med digikam ihvertfall. (Bruker også Pentax' sin egen organisator, under wine)

Lenke til kommentar

Det ser ut til at neste versjon av Bibble kommer til å ligge nær Lightroom i funksjonalitet. Det er lagt ut en preview versjon, http://bibblelabs.com/products/bibble5/preview. Denne er noe begrenset da den kun kan brukes med RAW bilder fra Canon og Nikon kamera. Den mangler også flere funksjoner som skal komme i den ferdige utgaven. Noe ferdig dato er ikke satt. Skal du prøve denne preview versjonen bør du sjekke Bibbles forum for hjelp og tips: http://support.bibblelabs.com/webboard/index.php.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...