Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billig alarmløsning til bil?

Scoob911

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en bil som ikke har alarm og har hørt at biler uten alarm er mye mer utsatt for innbrudd enn de med (obviously :p ), så da lurer jeg på. Hvordan kan man se at en bil har alarm?

Er det bare den lille røde lysdioden som viser at bilen har alarm?

Og kan jeg kjøpe meg en sånn og sette den inn?

Er jo ikke nødvendig å faktisk ha alarm hvis jeg kan minke sjansene for innbrudd kun ved å ha en liten lysdiode :p

Noen som vet hvor jeg evt. kan få tak i en sånn?

(hvor mye vil det ca. koste å få noen til å sette inn skikkelig alarm (kobla til sentrallås og alt)?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer jo også ann på hvilken bil du har, hvor du parkerer og om du lar verdisaker ligge åpnelyst i bilen. Og hva er du mest redd for, invetaret eller bilen? Dersom du har en dyr bil så vil sjeldent en bilalarm hindre at en proff biltyv stikker av med denne. Da må du neste også ha sporing som er boltet fast/integrert i bilen. Er det invetaret du er mest redd for å vil eg anbefale deg å ikke ha verdisaker liggende i bilen over lengre tid.

Et billig klistremerke og en lysdiode tipper eg er en dårlig investering, men bedre enn ingen. Så om du først skal installere alarm ville eg sørget for å fått en FG godkjent alarm, proff montert og samtidig fått redusert utgiftene til forsikringen.

Lenke til kommentar

eth006: Var noe sånt som den første der jeg tenkte på. Men synes liksom ikke den så ut som en skikkelig alarm når det er en stor boks med to leds. Bedre å ha en liten led som ser ut som den er integrert i dæsjen kanskje?

nomore: Hva mener du med dårlig investering? Hvis jeg minker sjansen for å få innbrudd med 49 kr så burde vel det være ganske bra?

Hva ville et FG-godkjent og proffmontert sett kosta?

Lenke til kommentar

Har en 1999 Peugeot 206. Tror ikke det er noe enkel måte å sjule hele den boksen der i 206-en. Den skal vel sitte i frontruta foran rattet ikke sant?

EDIT: Må bare nevne at jeg har lite lyst til å kutte, skjære, eller på noen annen måte ødelegge utseende på bilen. Vil ikke ha for stort verditap når jeg skal selge den igjen ;)

Vet ikke hvordan det er med ettermontert alarm. Men hvis det er gjort av proffe så øker det vel bare verdien på bilen?

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar

Grunnen til at eg mener det er en dårlig investering er at biltyver er ikke nødvendigvis dumme. De vanligste bilinnbruddene gjøres når synlige verdisaker ligger i bilen(dyr headunit, mobiltelefon, ipod, navigasjon, laptopvesker osv). Og den beste tyverisikringen her vil være å unngå nettopp dette, og det er gratis.

Samtidig er det lett å lære seg forskjellen på en ekte og en falsk alarm. I tilfelle hvor tyven er relativt sikker på at den er falsk er det ikke verre enn å prøve seg, og da får man fort bekreftet eller avkreftet om alarmen er ekte eller ikke. De fleste bilinnbrudd blir gjort på et par minutt og alarmer er laget for å trigge så tidlig som mulig. Med andre ord er det kort tid fra man begynner til man vet at bilen har alarm eller ikke. Og da er det ofte for sent(man er inne i bilen).

Så dersom du har noe av verdi synlig i bilen så gjør ikke en alarm det vanskeligere å stikke av med det. Men med alarm så får man billigere forsikring.

Prisen på montering av en enkel Defa FG godkjent alarm ligger på ca kr 3-4000 inkl selve alarmen.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

stemmer at skal ligge i frontruta foran rattet. tror ikkje du får så mye mer igjen for bilen din vis du har instalert ettermontert alarm. det har ikkje så mye og si for bruktbilprisen.

meningen er at du skal hjemme boksen under den svarte listen( vis du har) rundt på frontruten din. har sett enkelte modeller har på 206.

Lenke til kommentar

3-4000kr er en del penger å bruke på en sånn bil. Som eth006 sier så får jeg nok ikke så mye av det tilbake på salg igjen heller. Sparer vel ikke mye på forsikringa heller ville jeg tro.

Er hattehylle på bilen så man kan ikke se inn i bagasjerommet, så jeg kan jo ihvertfall passe på å alltid legge sekker og bagger i bagasjerommet. Så det eneste verdifulle som synes gjennom vinduet blir nok spilleren.

Har full kasko på bilen, får jeg da dekket alt hvis det skulle skje noe med den? Og må jeg betale egenandel på innbrudd eller stjålet bil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...