thai-mat Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg reagerer litt på nordmenn som hisser seg opp over at de spiser hund og andre vestlige kjæledyr i Kina. Hvorfor er det verre å spise hund enn andre dyr? Jeg synes at så lenge man behandler dyrene med respekt før de blir slaktet, så kan man spise hvilke dyr man vil. http://www.kjendis.no/2009/02/15/kjendis/t...drikke/4863038/ Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Dette går mye på kultur og religion, akkurat som det at muslimene ikke spiser griser. Vi spiser griser, det gjør ikke de. Kineserne spiser hunder, det gjør ikke vi. Etter min mening blir det samme opplegget. Selvfølgelig, det er utrolig uvant og merkelig for oss, og jeg personlig ville nok aldri gått for hund hadde jeg vært i Asia. Men for de som har gjort det i veldig mange år, er det nesten en selvfølge... Endret 15. februar 2009 av Selvin Lenke til kommentar
toazty Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 galt å spise ku i india.. men å spise kjøedyr er vel ikke akuratt det jeg ville gjort, har smakt hest men er ikke noe jeg spise flere ganger i året.. hund er kjæledyr over hele verden.. samme med hamster , marsvin osv.. ku er ikke kjæledyr så se ikke akuratt problemet med å spise ku.. eneste grunn for at enkelte ikke spiser ku er pga religion, tar jeg turen til kina kommer jeg garantert å smake litt på lassie Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 det er hest i mange type salami, bare at de kaller det stor fe elns. Ganske sikker på at det er det i vossa får bla. hund? Tja, hadde nok aldri klart siden jeg har hatt hund. Men det blir samme som kanin, jeg har spist hare, mens en venninne ville aldri klart det f.eks. (var ganske godt btw) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg skulle gjerne ha spist både hund og katt om det var tilgjengelig i Norge. Ser ikke helt problemet om andre her i landet har det som kjæledyr, noen har kjærlegris (minigris) og fremdeles spiser koteletter. Blir samme forholdet. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 http://en.wikipedia.org/wiki/Smalahove http://en.wikipedia.org/wiki/Haggis Jeg ville jo anta at det å føle en nærmere tilknytning til hunder og katter er et evolusjonært steg. Vi har utviklet oss tll å leve i grupper, derfor har vi utviklet moral slik at vi kan eksistere side om side. Når en annen art kommer inn og blir mer eller mindre en del av samfunnet, ja, ofte som et medlem av familien, så gir det mening at de biopsykologiske faktorene som gjør at vi verdsetter livene til våre medmennesker også smitter over til andre skapninger som har en rolle i det sosiale systemet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 det er hest i mange type salami... Her jeg bor kaller vi travløp for svartpølse rally... Kjøttet fra hest går til salami fabrikken og hovene til lim fabrikken lærte jeg når jeg var liten.... he he. Vet ikke hvordan hund smaker, men det kan da ikke være verre enn snegler, kan det vel? Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Har spist hamster i Peru, var jævla godt. It tastes like chicken! Endret 15. februar 2009 av Derfern Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 One hot dog kan bety noe helt annet i Kina, men hadde jeg fått pølse med brød som viste seg å være en hund hadde jeg gaffla innpå, sult er som kjent den beste kokken. Å dømme andre kulturer er vi ganske flinke til her i vesten, ille er det når kjendiser bruker sin status til å lire av seg noe som skaper overskrift, er de sin makt bevisst eller er de bare mediakåte? Hollywood har ødelagt mye for inuittene, og ødelegge en hel kultur bare fordi noen fisefine får det i vrangstrupen er ille. Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 One hot dog kan bety noe helt annet i Kina, men hadde jeg fått pølse med brød som viste seg å være en hund hadde jeg gaffla innpå, sult er som kjent den beste kokken. Å dømme andre kulturer er vi ganske flinke til her i vesten, ille er det når kjendiser bruker sin status til å lire av seg noe som skaper overskrift, er de sin makt bevisst eller er de bare mediakåte? Hollywood har ødelagt mye for inuittene, og ødelegge en hel kultur bare fordi noen fisefine får det i vrangstrupen er ille. hadde sommerjobb som kjøkkenhjelp på en turistbåt som gikk langs svalbard i sommer. Der fikk vi ikke lov til å servere kvalkjøtt lengre fordi noen fjottete amerikanere hadde truet med søksmål, boikott and what not. Helt latterlig at et par amerikanere skal ødelegge for alle de andre som helst sikkert hadde lyst å spise kvalkjøtt som en del av opplevelsen. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Ikke Hayden Panettiere, vel? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Det har ikke bare med hva dem spiser, men hvordan dyrene dør. Hunder i kina blir stappet inn i et lite bur sammen med et halvt dusin andre før de senkes LEVENDE ned i kokende vann. Hvaler blir drept ved at man skyter masse store harpuner inn i dem, det finnes ingen human måte å avlive så store dyr. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Man skyter ikke bare en eller flere harpuner i de, man skyter harpuner med sprenggranat i som eksploderer inni dyret for å ta livet av det. Man har i hvertfall forsøkt istedenfor bare å stikke hull i dyret. Lenke til kommentar
Derfern Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Nei, men nå svømmer hvaler rundt fritt i sitt naturlige habitat før de ender opp på talerkenen. Ja, kanskje de lider i 10-15 min før de dør men mye bedre det enn å stå i en bås hele livet. Det mener jeg i allefall edit: perpyro avklarte at de ikke lider Endret 15. februar 2009 av Derfern Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Ingen andre som har vært på et kyllingslakteri her? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Selv om jeg eier en hund selv, som naturlig nok er veldig glad i ser jeg ikke noe grunn til at det skal være verre å spise hund en andre dyr som gris og kyr. Jeg ville nok aldri gjort det selv men jeg ser ikke noe grunn til å kristisere de som gjør det. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg mener på at det var en stooor diskusjon om dette her på forumet for ikke så lenge siden. Man kom vel egentlig ikke så langt. De som prøvde å argumentere logisk mot spising av hund datt raskt av lasset og det eneste som var igjen var ting som "nei uff så forfærdelig å spise hund, stakars dyr" og "jeg er glad i hunden min". Regner ikke med at denne tråden kommer noe lengre Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Det er ulovlig etter Norsk lov å spise hund og katt. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Kilde? Ingen andre som har vært på et kyllingslakteri her? Hvordan er det der? Grunnen til at mange mener det er galt å drepe hval, er vel at dyrene er store? I tillegg til at de er utrydningstruet, selvfølgelig. Endret 15. februar 2009 av buskmannen Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 For å si det slik så er det lenge siden vi har hatt kylling her i huset. Ikke fordi produktet i den andre enden er farlig eller noe men den samlede opplevelsen holder for min del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå