Mykos Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hei jeg har ikke spesielle kunnskaper eller oversikt over dette selv, men jeg skal bygge meg en ny gaming rigg nå: se her. I den sammenheng ble jeg anbefalt å kjøre 8gb ram, 64 bits vista og skru av swap fila. Hvordan fungerer dette? Har dette noe hensikt? Det var vel i forbindelse med å ungå framedrops. Mykos Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg kan ikke si nøyaktig hvor det ligger siden jeg sitter på en Vista-PC uten adminrettigheter ( ), men det er nok på "egenskaper" på "min datamaskin" under "avanserte systeminnstillinger" (kommer ikke lenger inn på grunn av mangel på rettigheter). Der er det sikkert flere innstillinger som heter "avansert". Finn noe som heter "sidevekslingsfil" og velg på "ikke bruk" eller noe i den dur. Om du har engelsk Vista så heter det vel "page file". Dette vil kreve en reboot når du endrer det. Det var vel litt dårlig forklart, men om du ikke finner fram så kommer det nok noen med Vista og adminrettigheter som kommer og forklarer Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 control panel ->system->system properties->advanced->performance->advanced->virtual memory og der skrur du av virtuelt minne. Men uansett så anbefales det ikke å skru av den. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hvorfor ikke? Jeg har skrudd det av og det fungerer helt fint. Det kan bare skape problemer om du bruker mer minne enn du har, men det skjer neppe om du har 8GB. Jeg har ikke fått noe feilmelding enda om at jeg har løpt tom for RAM, enda jeg har bare 3GB. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Du får ikke feilmelding om du bruker mer minne enn det du har, eneste er at pc'en må vente at du får ledig minne slik at det kan bli tregere. Vista vil uansett ikke bruke noe av swapfilen før det er nødvendig, å la vista bruke opp 3-4GB som swapfil er noe en burde ta seg råd til. Dessuten kan det hende at en gang i fremtiden trådstarter har får bruk for mer enn 8GB. F.eks en feil på en program som gjør at en løkke kjører i det uendelige, videoredigering osv. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Du kan få en feilmelding under oppstart av et program om du ikke har nok ledig minne. Husker å ha fått det engang for lenge siden på en maskin. For å få ledig minne kan Windows også starte å dumpe minnet til andre programmer og føre til at noe vil kræsje. Page file brukes jo som regel på programmer som har "idlet" i RAM en stund og ikke brukes, da blir de flyttet over på harddisken slik at RAM-men kan brukes til noe mer viktig. Om det programmet skulle bli startet opp igjen så vil det gjerne ta mindre tid å laste det inn fra sidevekslingsfilen enn at det skulle lastes inn helt på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå