-Léon- Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Bomma kanskje litt på emnetittelen men kan prøve å forklare bedre her. Lurte på en ting hinn dagen. For noen år siden så døde min far av hjerteinfarkt. Jeg fikk tlf om at han hadde hjertestans og at ambulansen var på vei. Jeg hoppet i bilen meg og min mor og kjørte til de hvor min far var. På veien så brukte jeg kollektivfelte og holdt ikke fartsgresen, mest pga jeg selvfølgelig håpet på å rekke å.. ja si noe til faren min o.l. Så spm, hva om jeg hadde blitt stoppet av politiet. Hadde de hatt forståelse eller hadde jeg fått bøter? Eller hva tror dere? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Så spm, hva om jeg hadde blitt stoppet av politiet. Hadde de hatt forståelse eller hadde jeg fått bøter?Eller hva tror dere? Først: kondolerer, leit å miste noen som står nær. Til spørsmålet: det er vel sansynlig at de hadde hatt forståelse, men at du hadde fått bøter allikevel? Hadde du hatt din far i bilen, og kjørt med varselblink, så ville du allikevel ikke hatt lov til å kjøre fortere enn fartsgrensen. Men bota ville vært til å leve med. Værre hvis du ikke ble tatt i kontroll, men forårsaket en ulykke. Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 I følge loven har kun disse lov til å benytte kollektivfelt: - Uniformert utrykkningskjøretøy - Buss/drosje - Motorsykkel/moped - Sykkel Dermed tror jeg det er mye opp til politimannens humør om du hadde fått bot. Men det er klart at selv om det å bruke kollektivfeltet samt å bryte fartsgrensen er forståelig i en slik situasjon, er det neppe heldig om du treffer en firkantet utgave av lovens lange arm. Da kan det få et dårlig utfall både den ene og andre veien. Det er klart at man kan ikke si at kollektivfeltet kan brukes i slik situasjoner, da ville det fort blitt veldig fullt av fartsbøller med en eller annen døende i familien. Dessuten har jo ikke politiet noe bevis for at du faktisk er ute i et viktig ærende. Eneste løsning er kanskje å få eskorte bak ambulansen? Kort og godt, kryss fingrene for at du ikke blir stoppet... Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Strl. § 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes. Dvs du har både lov til å kjøre i kollektivfelt og bryte fartsgrensen for å kjøre å redde din far, men du har ikke hjemmel får å bryte fartsgrensen på vei "hjem" igjen. I tillegg skal det legges til at du muligens var utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Endret 15. februar 2009 av Insty Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Politiet kunne ha bekreftet det jeg sa med at poliet og ambulanse folka var på stedet når jeg kom fram. Men jeg regnet med at den nesten kom på humøret på politimannen som hadde stoppet meg. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg tror nok at Politiet mange ganger ser gjennom fingrene dersom de forstår at lovbrudd gjøres i nødverge. Jeg måtte en gang kjøre en person til sykehus i all hast selv, da det ikke var ledige ambulanser. Personen hadde et meget stygt armbrudd, og det var brått om tida med hensyn på nerver og gud vet hva. Jeg brøt det som var av fartsgrenser, og kjørte alt det veien og trafikken (det var lite trafikk, sent på kvelden) kunne tåle. Hele veien hadde jeg på nødblink. Da jeg var nesten framme, kjørte jeg rett inn i en politikontroll. Jeg tenkte at "der røk lappen og vel så det", men ble til min overraskelse bare vinket videre av Politiet da jeg sakket på farten for å stoppe. Så ja, i noen tilfeller tar de hensyn. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Faren min fikk politiet til å stoppe og splitte 17.mai-toget i Narvik da broren min skulle "til verden".. mor satt i passasjersetet og det hastet visstnok veldig med å få lagt ho inn. Han kom i privatbil, og fikk politieskorte gjennom sentrum og opp til sykehuset. Vi ler endel av det nå i ettertid (Det er forsåvidt noen-og-tyve år siden), men det er jo dødsens alvor. Og hvis ikke Politiet har såpass med slingringsmonn at de kan se gjennom fingrene på slikt, synes jeg det blir dumt. Ikke alle har tid til å vente på ambulansen feks.. Jeg hadde lett gjort det samme som deg. Klart kommer det sikkert veldig an på personen du eventuelt blir stoppa av, men jeg liker nå å tro at de fleste har litt forståelse for slikt. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Faren min fikk politiet til å stoppe og splitte 17.mai-toget i Narvik da broren min skulle "til verden".. mor satt i passasjersetet og det hastet visstnok veldig med å få lagt ho inn. Han kom i privatbil, og fikk politieskorte gjennom sentrum og opp til sykehuset. Vi ler endel av det nå i ettertid (Det er forsåvidt noen-og-tyve år siden), men det er jo dødsens alvor. Og hvis ikke Politiet har såpass med slingringsmonn at de kan se gjennom fingrene på slikt, synes jeg det blir dumt. Ikke alle har tid til å vente på ambulansen feks.. Jeg hadde lett gjort det samme som deg. Klart kommer det sikkert veldig an på personen du eventuelt blir stoppa av, men jeg liker nå å tro at de fleste har litt forståelse for slikt. Det kaller jeg bra jobba fra politiet Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Strl. § 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes. Har utheva ein viktig del her. Risikoen eller skaden du påfører må stå opp imot det du kan tjene på handlinga. I dei aller fleste situasjoner så vil politiet sjå gjennom fingrane med dette, men om du kjøyrer så fort at du risikerer å skade andre så blir du nok stoppa ja. I slike situasjoner kan du tøye lova litt men det gir deg ikkje rett til f.eks å kjøyre tulling gjennom ei gågate, mot enveiskjøyring og liknande. Det er også viktig å tenke på at om det skjer noke når du kjøyrer slik i nødsfall så får du stort sett straff som om det ikkje var ein nødssituasjon. Det er mykje lettare for politiet å ikkje straffe deg om di berre kjøyrer fort, men kjøyrer du fort og kræsjer så får du liten strafferabatt fordi det var ein nødsituasjon. Men om du møter på ei politipatrullje i slike situasjoner så er det mest vanlig at dei hjelper deg. Det beste er at du hopper inn i politibilen og politiet kjøyrer, eller om dette ikkje er mogleg at du får eskorte. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Strl. § 47. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes. Dvs du har både lov til å kjøre i kollektivfelt og bryte fartsgrensen for å kjøre å redde din far, men du har ikke hjemmel får å bryte fartsgrensen på vei "hjem" igjen. I tillegg skal det legges til at du muligens var utilregnelig i gjerningsøyeblikket. nå er det ikke snakk om at han kunne redde faren heller, men å treffe han før han går bort. tviler sterkt på at du har loven på din side, din kjøring gjorde ingen forskjell på om han overlevde eller ikke. hadde du hatt han i bilen, så hadde det ikke vært noen tvil, da er det lov. men, det er tvilsomt at noen ville gitt deg bot for det, Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Om nødvendig kan man faktisk kjøre i beruset tilstand om det gjelder liv. F.eks at man er på fest, og en fyr faller ned trappa og knekker lårbeinet og blør kraftig fra hodet, så får man kjøre til nærmeste legevakt eller sykehus. Går vel innenfor samme rammer da. Hadde faren min daua så hadde jeg kjørt fra politiet om så, så får det stå til etter jeg får sagt mine siste ord til ham Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Snakket med en venn av meg som er politi. Han sier at det er mange som ringer inn og sier at de kommer til å kjøre fort xx sted pga xx grunn. Da vil sentralen kunne varsle politiet som er i nærheten for bidstand eller tillatelse til å "bryte" loven. Ellers så nevnet han Strl. § 47. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Det stemmer det ja Har selv ringt inn en gang der en kamerat og meg måtte ut å leite etter ei venninne på crossere uten hjelm.. Forklarte kjapt situasjonen, fikk klarsignal og bistand. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Om nødvendig kan man faktisk kjøre i beruset tilstand om det gjelder liv. F.eks at man er på fest, og en fyr faller ned trappa og knekker lårbeinet og blør kraftig fra hodet, så får man kjøre til nærmeste legevakt eller sykehus. Går vel innenfor samme rammer da. Hadde faren min daua så hadde jeg kjørt fra politiet om så, så får det stå til etter jeg får sagt mine siste ord til ham hvilke "Person eller Gods" redder du på å få dine siste ord med din far? hadde absolutt gjort det samme, men kan ikke se at man har noen hjemmel for det i § 47 er en vesentlig forskjell på å ha en døende mann i bilen og på sykehuset når du kjører, nemlig at du redder liv med å kjøre fort med en døende mann i bilen, det gjør du ikke når du kjørere fort for å treffe familie på sykehuset. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Tror enhver politimann/dame ville sett bort ifra det lovbruddet der da.. Hadde gjort det samme selv btw.. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Jeg tror folk har en baktanke om at politiet er strengere en hva som er i realiteten. Man må huske at de er mennesker de også! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Korrekt Tror derfor INGEN politimann ville bøtelagt deg i et slikt tilfelle med mindre du var en stor fare for andre, men igjen, tror de da heller ville stoppet deg, for så å kjørt deg dit du skulle.. Lett å miste fattningen i et slikt tilfelle, så at en med "klart" hode ville kjørt bedre på sett og vis.. Men tror nok neppe noe menneske ville straffet deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå