Gå til innhold

Problemer med hastighet på Gbit-nettverk

baya

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg nytt hovedkort og prosessor til min stasjonære pc. Problemet er at LAN-tilkoblingen på dette hovedkortet skal støtte opp til 1000 Mbit/s, men når jeg sjekker statusen på tilkoblingen så har jeg bare 100 Mbit/s.

Det kan virke som om problemet er selve kabelen som sammenkobler ruteren og pc'en. Jeg har her brukt en Cat 5e kabel på ca 23 meter som jeg har terminert selv med RJ-45 plugger. Kabelen ligger skjult i kanaler og går fra kontoret til ruteren som står i stuen. Hvis jeg kobler til min bærbare pc på denne kabelen får jeg også bare en 100 Mbps tilkobling. Hvis jeg kobler den bærbare rett til ruteren med en 2 meter lang kabel får jeg 1 Gbps tilkobling.

Er det slik at pc'en tester tilkoblingen og hvis kabelene ikke klarer å levere én hel Gbps, så blir tilkoblingen nedgradert til en 100 Mbps tilkobling? Jeg hadde jo fint klart meg med 500 Mbps så det er utrolig kjipt hvis det er slik det fungerer.

Er det noe annet jeg kan gjøre for å få en raskere tilkobling? Kan det hjelpe å terminere endene på nytt, eller å pøve å rette ut bøyene på kabelen for å se om problemet ligger i en av bøyene?

Utstyr:

- Ruter: D-link DIR-655

- Hovedkort: MSI K9A2 Platinum

- Bærbar PC: HP Pavillion DV-6750eo

Edit:

Jeg innser at jeg ikke har fulgt T568B-standarden ved terminering av RJ-45 pluggene. Jeg har bare terminert parrene fortløpenede. Kan dette utgjøre hele forskjellen?

Endret av baya
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...