Ronny#1 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Morn Prøver å lage nytt volum på c: da jeg har 401gb ledig plass der. Kjører som admin, men får bare "ingen tilgang"? Får også bare (prøve å) lage 36gb volum på den disken? Noen som har vært borti dette? Endret 15. februar 2009 av Kokidoiten Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Må si jeg ikke helt skjønner hva du snakker om, mener du at du prøver å lage en ny partisjon utav den frie diskplassen på C:\? Hvordan er det du prøver å lage denne nye partisjonen? Vista/XP vil nok ikke gå med på å endre størrelsen på C:\ mens det kjører, det må du bruke PartitionMagic eller lignende til. Der endres størrelsen mens OSet rebooter. Tror ikke det finnes noen admin-kontoer som ikke har rettigheter, men du har ikke tilgang (uansett hvem du er) til å gjøre drastiske endringer med systempartisjonen (C:\). Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Har alle tillatelser(ser det ut som) og kjører som admin, men får det ikke til likevel Hva i svarte er galt? Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Øhh....så ikke innlegget ditt før nå TRD4U. Vet ikke hva/hvorfor men..... Uansett...følger bare denne "guiden" på HW jeg. Ser ut for meg som det er C: de gjør dette på??? Btw: Partition Magic 8 er IKKE kompatibel med Vista Endret 15. februar 2009 av Kokidoiten Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Ingen løsning på mitt problem over her....så nytt spørsmål Lar det seg gjøre på denne måten: 1) Sikkerhetskopi(via Vista) av Vista OS, lagret på annen harddisk. 2) partisjonere C: i 2 eller flere partisjoner. 3) Legge inn sikkerhetskopien av Vista på ny og mindre partisjon(Vil den virke?) 4) Deretter legge inn andre OS på de nye partisjonene 5) Automatisk Dual-Boot....eller? Er dette gjennomførbart uten MASSE knoting og styr, og vil jeg da kunne velge OS i oppstarten? Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Først og fremst: Jeg ville jo tro at Ubuntu skulle kunne resize partisjonen for deg? Dette er det jo bilde av i guiden du linker til, under bildet "Klargjør diskplass". Ellers kan du prøve å gjøre det med en annen distro. Deretter det du foreslår i siste post: Er usikker på om du kan kopier over hele Vista til en annen harddisk for deretter å kopiere tilbake etter å ha endret størrelsen. Du kan jo gjøre et forsøk, men jeg ville ha forberedt meg på en blåskjerm. Min erfaring er at Vista/XP ikke tåler spesielt mye før de gir deg en blåskjerm. En annen side av saken er at MBR-sektoren (Master Boot Record) på harddisken kan bli slettet, og dermed vil ikke Vista boote når du kopierer det over på den nypartisjonerte harddisken. Dette kan du prøve å ordne ved hjelp av Vista DVD'ens recovery option, men kan ikke love at det vil fungere. Dette med DualBoot tror jeg vil fungere, dersom du først får lagt over Vista og det fungerer. Da vil det andre OSet du legger inn automatisk oppdaget at her trengs en DualBoot. Jeg tror jeg ville anbefale deg å kopiere alle viktige data på en annen harddisk/USB-penn for deretter å slette hele harddisken, repartisjonere disken og legge inn det ene OSet etter det andre. Dette er nok kanskje den enkleste måten og ihvertfall den hvor du har størst sannsynlighet for å lykkes. Kanskje vil dette ta endel tid, men det er kanskje like greit å bruke litt tid og få det til, istedet for å knote unødvendig. Det enkleste er selvsagt å sette inn en annen HD, og deretter legge inn det andre OSet på den, og deretter gjøre alt dette andre når du uansett skal reinstallerer det først OSet (Grunnet virus eller at det begynner å bli treigt). Holde oss oppdaterte på hva du velger! Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Takk for svar Sitter nå og knoter i Ubuntu. Valgte en versjon jeg fant på nettet, som installerer Ubuntu i Vista og mounter/formaterer seg plass selv. Husker selvfølgelig ikke hva det heter nå men det fungerer alldeles utmerket så langt....virker det som. Tenkte det var en grei måte å få prøvd dette ut på, før jeg ev. gjør som du beskriver over her. Ang. Vista`en min: Den fungerer 110% og det vil ta ca. 6 timer å innstallere den på nytt...derfor prøver jeg fortvilt å finne en annen løsning enn å slette den. Uansett...dette var gøy, men som super-fersk bruker av Ubuntu klarer jeg ikke å få satt skjerm-oppløsningen rett. Ubuntu klarer ikke å identifisere 19" flatskjermen min....og langt mindre 50"-skjermen. Hva gjør jeg? Alt er gigantisk(800x600 ) Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Siden jeg er om mulig enda mer inkompetent i Ubuntu enn deg (Har prøvd det en gang, tror jeg) kan jeg ikke hjelpe mye. Hva skjer når du høyreklikker på skrivebordet? Ellers kan du kikke på denne linken. Dersom ingenting hjelper er det kanskje på tide å poste i Linux-delen av forumet... Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Det har du nok rett i ja. Takk for at du ga meg noen hint uansett. Det var veldig kjekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå