T34 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Har en canon eos 450d, med kitobkjetiv. Ser at det ligger ute et sigma 28-70mm f/2.8-4 DG til salgs. Men, er dette noe særlig bedre enn kitobjektivet, og hva bør en i så tilfelle gi for det? Finnes det noen side som har mye tester av eldre sigmaobjektiv? Endret 15. februar 2009 av T34 Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Har en canon eos 450d, med kitobkjetiv. Ser at det ligger ute et sigma 28-70mm f/2.8-4 DG til salgs. Men, er dette noe særlig bedre enn kitobjektivet, og hva bør en i så tilfelle gi for det? En opplagt forskjell er jo at Sigma-objektivet du nevner har bedre lysstyrke. Det kan være en fordel i forhold til kit-objektivet. Ellers er det verdt å merke seg at det er en betydelig forskjell i forhold til kit-objektivet. Sigmaen du nevner har ikke vidvinkel. Hvis du sjelden bruker området fra 18-28 på din nåværende kit-zoom, så er det kanskje ikke noe problem. Hvis du derimot bruker dette området mye, så er det nærliggende å tenke at dette objektivet ikke er noe for deg. Dette er kanskje en av årsakene til at eieren ønsker å selge dette objektivet i første omgang. Lenke til kommentar
lwtvh Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 En mer naturlig oppgradering fra kitobjektiv er tamron 17-50 f2.8 eller sigma ekvivalenten 18-50 f2/8. Begge er en kraftig oppgradering for de aller fleste kitobjektiv for innendørs skyting, og kan veldig greit brukes utendørs også. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Bruker 18mm endel, både pga landsskapsbilder og pga at jeg har best blender der. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Ser at det ligger ute et sigma 28-70mm f/2.8-4 DG til salgs. Har du link? Jeg finner Sigma 24-70mm F/3.5-5.6, Sigma 24-70mm F/2.8 og Sigma 17-70mm F2.8-4.5... Uansett så synes jeg 24mm er for lite vidvinkel, Sigma 17-70 gir litt bedre zoomområde men mangler IS og Sigma 18-50 F2.8 har bedre lysstyrke men mangler IS. Objektivet du har nå er uansett ganske bra optisk, selvom det skorter litt på byggekvaliteten. Er forøvrig ikke enig i med lwtvh at de to objektivene som nevnes er en "kraftig oppgradering". Lysstyrke vs. IS er en avveiing og avhenger om du tar bilder av ting i bevegelse eller ei. Endret 18. februar 2009 av krister461 Lenke til kommentar
T34 Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Det ligger et på finn.no: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16378123 Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Er forøvrig ikke enig i med lwtvh at de to objektivene som nevnes er en "kraftig oppgradering". Lysstyrke vs. IS er en avveiing og avhenger om du tar bilder av ting i bevegelse eller ei. Nå går det ikke bare på lysstyrke, men også skarphet og tildels soliditet - Det Canonobjektivet er ikke akuratt bygget som en tanks, og det er ikke de to andre heller, men soleklart med solid en Canonobjektivet, samtidig så er det markant skarpere, og det fra største blender Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 T34: Se der ja. Kjenner lite til det objektivet selv dessverre. TorEH: Som du ser nå nevner jeg byggekvalitet(soliditet) også i posten du quoter fra. Når det gjelder skarphet så er jeg ikke så overbevist. 18-55 IS virker ganske skarp og fin fra egen erfaring og tester jeg har lest... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå