Gå til innhold

[Løst]Gaming PC: 10K-14K, montert, FPS spesialisert


Anbefalte innlegg

Ok, da tolker jeg det som at dette er et bra oppsett for meg å gå på akkurat nå. Om jeg skal kjøpe større skjerm så er sikkert den tid kommet for å kjøpe 1/2 helt nye, bedre skjermkort. Om DDR3 senere blir en fordel så må jeg vurdere et nytt HK, og siden jeg nå har AM3 prosessor vil ikke det være noe problem med kompatibilitet. Da stoler jeg på at PSUen også skal holde. Noen som kan regne ut hvor mye riggen min vil bruke av watt?

Endret av Mykos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei skifter du til det hovedkortet må du kjøpe DDR3 minne. Du betaler endel mer, for meget liten ytelsesøkning. Det er vel spådd og meget sikkert at DDR3 prier er tilnærmet lik DDr2 priser i løpet av året.

 

I seg selv ikke den store prisøkningen, men slik er det med å sette opp en rigg, det er meget en kan gjøre med en 1000 lapp ekstra.

 

Har en planer om å gå for DDR3 minne står en egentlig ovenfor 2 valg nå. Innenfor AMD plattformen.

 

1 velge et rimelig hk + ddr2 nå , vente litt av til bios på AM3 hk modnes mer , samt priser på ddr3 minne synker til samme nivå som DDR2

 

I ditt tilfellet betyr det at vi da ser bort fra cf støtte, og velger et rimliger hk.

 

2 Betale det ekstra det koster å velge AM3 hk med ddr3 støtte nå, sørger for at hk har støtte for fremtidge oppgraderinger.

 

Konklusjoner av tester er stort sett AM3 med DDR3 støtte er her for phenom, men det er meget liten ytelsesøkning med dette.

 

Men når dette er sagt, så er vi allrede opp i nærmest entusiatklassen i ditt oppsett, slik at det er ikke store spranget opp til det hk du linket til.

Lenke til kommentar
Nei skifter du til det hovedkortet må du kjøpe DDR3 minne. Du betaler endel mer, for meget liten ytelsesøkning. Det er vel spådd og meget sikkert at DDR3 prier er tilnærmet lik DDr2 priser i løpet av året.

 

I seg selv ikke den store prisøkningen, men slik er det med å sette opp en rigg, det er meget en kan gjøre med en 1000 lapp ekstra.

 

Har en planer om å gå for DDR3 minne står en egentlig ovenfor 2 valg nå. Innenfor AMD plattformen.

 

1 velge et rimelig hk + ddr2 nå , vente litt av til bios på AM3 hk modnes mer , samt priser på ddr3 minne synker til samme nivå som DDR2

 

I ditt tilfellet betyr det at vi da ser bort fra cf støtte, og velger et rimliger hk.

 

2 Betale det ekstra det koster å velge AM3 hk med ddr3 støtte nå, sørger for at hk har støtte for fremtidge oppgraderinger.

 

Konklusjoner av tester er stort sett AM3 med DDR3 støtte er her for phenom, men det er meget liten ytelsesøkning med dette.

 

Men når dette er sagt, så er vi allrede opp i nærmest entusiatklassen i ditt oppsett, slik at det er ikke store spranget opp til det hk du linket til.

 

Ja, ok, tusen takk for all hjelp, har lært mye.

 

Jeg satser på det oppsettet jeg har nå. Når jeg skal oppgradere vil det sikkert lønne seg å bytte ut skjermkort, hk og ram ihvertfall.

Lenke til kommentar

Nei mykos, oppsettet du har har krefter i massevis til oppgraderinger, om et år sleger du inn et 4870x2 som nok da koster omtrent det samme som et singel 4870 koster i dag, elv dete vil ikke knele cpu'en slik at du har plenty med oppgraderingsmulighter som det er.

 

Hk har du ikke behov for å skifte før amd kommer med neste generasjon cpu, selfølgelig kan det være slik at du om et år angrer now på at du ikke gikk for am3 hk, med ddr 3 ram, men alikeel yetelsen er pr i dag forvinnende lite merkbar mot ddr2

Lenke til kommentar
Nei mykos, oppsettet du har har krefter i massevis til oppgraderinger, om et år sleger du inn et 4870x2 som nok da koster omtrent det samme som et singel 4870 koster i dag, elv dete vil ikke knele cpu'en slik at du har plenty med oppgraderingsmulighter som det er.

 

Hk har du ikke behov for å skifte før amd kommer med neste generasjon cpu, selfølgelig kan det være slik at du om et år angrer now på at du ikke gikk for am3 hk, med ddr 3 ram, men alikeel yetelsen er pr i dag forvinnende lite merkbar mot ddr2

 

Ok, takker :D

 

Da blir vel planen:

1) om jeg kjøper større skjerm skaffer jeg meg et 4870X2

2) om jeg en gang trenger mere ytelse oppgraderer jeg hk, prosessor og ram. Dette blir vel i hvertfall ikke før neste generasjons cpu kommer.

 

Går det ann å sette et 4870X2 og et singel 4870 til å jobbe i crossfire?

Lenke til kommentar
ja

 

Ok, hva er da kravene for at to kort skal kunne jobbe i crossfire? Er det slik at alle 4870 kort kan kjøres i crossfire?

 

EDIT: Sjekket ATI sine sider og fant en oversikt som viste at 4870 og 4870X2 kan kjøres i crossfire og at de er kompatible med brikkesett osv. Er vel alt jeg trenger å vite ;)

 

EDIT2: Amentio har ikke skjermkortet mitt på lager og det står ikke når de får det heller, bør jeg da velge dette skjermkortet istedenfor mitt opprinnelige? Kan noen gi meg kjapt svar på dette?

Endret av Mykos
Lenke til kommentar
Ja, det går greit, men pusig at toxic versjonen som er fabrikkoverklokket er billigere, regner med dette er pgs kjøleløsningen.

 

Fikk noen siste liten tips om at jeg kanskje burde gå ned fra 1gb til 512mb skjermkort og heller høyere minnefrekvens på skjermkortet fordi jeg kjører maks 1280x1024 oppløsning, er dette lurt?

 

Har isåfall sett på noen alternativer, noen som har noen andre?

Alternativ 1

Alternativ 2

Alternativ 3

 

Om jeg kjøper større skjerm så kjøper jeg et 4870X2 og setter i crossfire.

 

Bør jeg gå ned til et av disse alternativene eller lignende eller holde meg på 1gb?

Lenke til kommentar
Dersom det ikke er vikig å spare penger har du ingen fordeler med å gå ned på minne til 512 mb, derimot har du fordelen det gir når du engang går for strre skjerm.

 

Så det er ikke noe særlig å hente på høyere minnefrekvens, mens det er en god del å hente ved å ha et 1gb kort som kan jobbe med et 2gb kort i crossfire ved bruk av større skjerm?

Lenke til kommentar
Dersom det ikke er vikig å spare penger har du ingen fordeler med å gå ned på minne til 512 mb, derimot har du fordelen det gir når du engang går for strre skjerm.

 

Så det er ikke noe særlig å hente på høyere minnefrekvens, mens det er en god del å hente ved å ha et 1gb kort som kan jobbe med et 2gb kort i crossfire ved bruk av større skjerm?

 

Det er ikke høyere minnefrekvens på 512 vs 1024 gb i, dette gjelder referansdeign og standarklokk minne og gpu.

 

Dersom du ønsker dette se etter overklokked versjoner. Det er flere av dem med 512, men dette gjør du selv ved bruk av AOD (amd overdrive)

Lenke til kommentar
Dersom det ikke er vikig å spare penger har du ingen fordeler med å gå ned på minne til 512 mb, derimot har du fordelen det gir når du engang går for strre skjerm.

 

Så det er ikke noe særlig å hente på høyere minnefrekvens, mens det er en god del å hente ved å ha et 1gb kort som kan jobbe med et 2gb kort i crossfire ved bruk av større skjerm?

 

Det er ikke høyere minnefrekvens på 512 vs 1024 gb i, dette gjelder referansdeign og standarklokk minne og gpu.

 

Dersom du ønsker dette se etter overklokked versjoner. Det er flere av dem med 512, men dette gjør du selv ved bruk av AOD (amd overdrive)

 

Når jeg fant informasjon om de forskjellige skjermkortene hadde de fleste 512 kortene høyere minnefrekvens enn 1gb kortene, er det da fordi de er overklokket eller noe fra fabrikken? Burde jeg da gjøre dette med mitt 1gb kort selv? Burde jeg også overklokke prosessor og minne? Trenger jeg da mere kjøling?

 

Ble litt mange spørsmål, håper jeg kan få svar på alle sammen.

Lenke til kommentar
hehe, ja du spør jaggu mer enn 10 vise kan klare.

 

Bruk AOD, dette gjør jobben for deg, og ja mer kjøling hjelper på klokking, særskilt gjelder dette cpu.

 

Jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg! Lurer på så mye så må spørre :p Kunne du komme med et forslag til kjøling jeg kan legge til riggen min slik at jeg kan klokke? Var det slik at riggen min var klokkervennlig? Skal jeg da bruke AOD og klokke cpu, minne og skjermkort?

 

Tolket det som at jeg bør gå for det 1gb skjermkortet jeg har planlagt!

Lenke til kommentar

cpu'en burde klokke fra 3,6-3,9 ghz på kjøleren som følger med. Skjermkortet klokker til rundt 800mhz på tandard, hva evt vannkjling kan gjøre med kortet vet jeg ikke helt, med vannkjling burde do komme godt over 4 ghz på cpu.

 

Siden det er grafikkortet som trengs mest er det i såfal her vi bør legge in bedre kjøling.

 

Skal see hva some finnes.

Lenke til kommentar
cpu'en burde klokke fra 3,6-3,9 ghz på kjøleren som følger med. Skjermkortet klokker til rundt 800mhz på tandard, hva evt vannkjling kan gjøre med kortet vet jeg ikke helt, med vannkjling burde do komme godt over 4 ghz på cpu.

 

Siden det er grafikkortet som trengs mest er det i såfal her vi bør legge in bedre kjøling.

 

Skal see hva some finnes.

 

Ok, takker!

 

Kan du når du finner kjøling si ifra omtrent hvor mye jeg kan klokke skjermkortet opp til? Satser da på det oppsettet jeg har og klokke prosessoren opp til rundt 3,6ghz da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...