Metalhue Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hva må jeg gjøre for at brukere skal få tilgang til å kjøre programmer som jeg installerer på server? I pakka så er det 3CD'er og 1 DVD. Utenom Installasjons DVD så ligger selvfølgelig Connector software samt Restore CD og en OEM Preinstallation Kit. Jeg har brukt connector software på tre brukermaskiner og fått satt opp profil til hver bruker så det mangler nå bare å få fikset kjørerettigheter på programmene som ligger på serveren Lenke til kommentar
Metalhue Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Er det virkelig ingen som har peiling på hva jeg må gjøre for at lokale brukere skal få kjørt programmer som ligger på server? Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hvilke programmer er det snakk om? Skal du kjøre programmene som er installert på serveren via en klient så går det desverre ikke ann. Det du kan gjør er å logge inn på serveren via remote desktop og kjøre programmene på serveren. Eller har jeg missforstått spørsmålet ditt? Lenke til kommentar
Metalhue Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Ok, tusen takk. Spørsmålet gjaldt programmer generelt som ble installert på serveren, de "testprogrammene" jeg har installert har blitt installert fra server med svarvei til brukermappe. Etter snarveien er kopiert til brukermappen min har jeg vært inne på security og gitt meg selv full rettighet for å se om det funket men det gjorde det ikke. Men nå fikk jeg svar på spørsmålet mitt så da vet jeg vha jeg har og forholde meg til. Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Barre hyggelig å kunne være til hjelp. Skulle du ha flere spørsmål så er det barre til å fyre løs Lenke til kommentar
Metalhue Skrevet 16. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2009 Da fyrer jeg løs med engang Nå har jeg fått satt opp server og fått åpnet porter i router sånn at jeg får kontakt utenfra men jeg får fremdeles ikke kjørt programmer. Er det sperre på programmenee eller er det noe jeg gjør galt/ ikke har gjort siden jeg ikke får kjøretillatelse? Som tidligere nevnt så ligger det snarvei i min mappe hvor jeg har 100% rettighet så vidt jeg kan se Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvilke porter er det du har åpnet da? kjører du remote desktop over internett? Har du installert disse programmene under administrator konto og glemt å "dele" disse med resten av brukerene på serveren. Ofte når du installerer ett program kan du velge om du skal installere det slik at kun den aktuelle brukeren skal kunne kjører det eller alle som bruker maskinen. Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvis jeg skjønner Metalhue riktig så har du: Logget deg inn på serveren via remote desktop, installert et program der og gitt andre maskiner i huset en snarvei til selve programmet? (Du har feks lagt inn office (word etc) på serveren og gitt snarvei til word på andre maskiner) Hvis dette stemmer, så vil det ikke virke. Selv om programmet er lagt inn på serveren, er dette kun under administrator profilen (eller en annen bruker du har logget inn via). Ingen andre maskiner vil skjønne noe ved å klikke på snarveien til programmet på serveren. Dette er fordi programmer som skal kjøres må legges inn på den lokale maskinen. Eks: Server --> her ligger Word installert, de andre får snarvei til Word. Metalhue sin laptop --> snarvei virker ikke Metalhue sin stasjonære pc --> snarvei virker ikke Metalhue logget inn på serveren via remote desktop --> word virker. Lenke til kommentar
Metalhue Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Hei, beklager sent svar. Jeg har bare tullet og tøyset tidligere desverre for jeg har aldri fått remote connection til å funke. Jeg kommer så langt at jeg får skrive inne passord men da kommer det beskjed om at jeg ikke har tilgang.Jeg har sjekket ut at jeg faktisk er medlem av Remote Desktop User Group og da står det at administratorer allerede har tilgang Jeg har fått kontakt med å skrive inn navnet til homeserver i nettleser ([email protected]) og komme meg inn der men der er det stort sett ikke noe gøy for der er det jo bare delte mapper stort sett som jeg har tilgang til. Jeg har åpnet en haug med porter (Vedlegg2 og vedlegg3) så jeg regner med at jeg bare må gi meg tilgang for å få remote connection til å funke. Hvis dere har tips om hva jeg skal gjøre for å få vekk feilmelding og komme inn via remote desktop så si ifra så skal jeg takke og bukke Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Dette går ikke på åpning av porter. Det er enten eller, og du kommer jo inn til vinduet med påloggingen. Jeg får ikke helt tak i hva du skal inn via remote desktop å gjøre, men du kan kun logge inn som Administrator og det vanlige passordet til serveren (samme som settes opp via backup programmet på alle andre maskiner i nettverket). Den vanlige kontoen som din lokale pc har har ikke direkte adgang via remote desktop, og den skal i utgangspunktet ikke ha det heller. Meningen med Windows HomeServer er ikke at du skal logge på den for å gjøre endringer, legge inn div programmer etc. Men igjen, hva skal du inn der å gjøre, og kikk litt på mitt innlegg over med forklaring ang innstallasjon av programmer. Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hvilken type router er det du har? Du får logget deg inn via RDP lokalt på ditt eget nettverk? Lenke til kommentar
Metalhue Skrevet 22. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2009 (endret) ...Eks: Server --> her ligger Word installert, de andre får snarvei til Word. Metalhue sin laptop --> snarvei virker ikke Metalhue sin stasjonære pc --> snarvei virker ikke Metalhue logget inn på serveren via remote desktop --> word virker. Det setemmer. Word funker på Server når jeg kjører derifra, det fungerer også når jeg går igjennom Remote Desktop men når jeg er innlogget på min private maskin og går til delte filern og dobbeltklikker på så får jeg feilmelding. Jeg har vært inne på server, høyre klikket på snarvei og sjekket at jeg som bruker stop med full rettighet. For å være sikker på at alt var kommet med restartet jeg både server og min brukermaskin men det hadde ingen effekt. ********************************************************************* Edit: Jeg har forøverig et SpeedTouch Multimodem av typen ST-780WLT Endret 22. februar 2009 av Metalhue Lenke til kommentar
TheGizmo Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 ...Eks: Server --> her ligger Word installert, de andre får snarvei til Word. Metalhue sin laptop --> snarvei virker ikke Metalhue sin stasjonære pc --> snarvei virker ikke Metalhue logget inn på serveren via remote desktop --> word virker. Det setemmer. Word funker på Server når jeg kjører derifra, det fungerer også når jeg går igjennom Remote Desktop men når jeg er innlogget på min private maskin og går til delte filern og dobbeltklikker på så får jeg feilmelding. Jeg har vært inne på server, høyre klikket på snarvei og sjekket at jeg som bruker stop med full rettighet. For å være sikker på at alt var kommet med restartet jeg både server og min brukermaskin men det hadde ingen effekt. ********************************************************************* Edit: Jeg har forøverig et SpeedTouch Multimodem av typen ST-780WLT Mister, les nå hva som blir skrevet Den snarveien du blar deg frem til, vil ikke og skal ikke virke. Det som skjer når du klikker på denne snarveien er at maskinen du sitter på vil lete etter word lokalt, dvs på C:\Programfiler\etc eller noe i den rettningen, mens selve Word er jo installert på serveren og ikke på din lokale pc. For at programmer skal virke på en pc trenger de mange filer som blir spred lokalt på din C:\. Eks:Server --> her ligger Word installert, de andre får snarvei til Word. Metalhue sin laptop --> snarvei virker ikke (skal heller ikke virke) Metalhue sin stasjonære pc --> snarvei virker ikke (skal heller ikke virke) Metalhue logget inn på serveren via remote desktop --> word virker. Det vil også være likt om du er logget inn via remote desktop, kobler deg til feks laptopen og finner en snarvei til et eller annet lokalt program på din pc. Skjønner? Lenke til kommentar
Metalhue Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Selvfølgelig, da er eneste løsningen likevel å installere word + 100(sterkt overdrent) andre programmer på hver maskin? ********************************************************************** Edit Jeg kommer kun inn på server med Remote Desktop med Administrator som brukernavn, jeg burde vel kunne sette opp flere konto sånn at jeg f.eks kunne komme inn med Metalhue? Jeg så etter brukerkonto på server men det var så vidt jeg kunne se ikke noe sånt der bortsett fra de brukerprofilene jeg har satt opp i Server Consol men de navnene og passordene går veeeeeeeldig dårlig overens med innlogging via Remote Desktop Endret 23. februar 2009 av Metalhue Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Alle brukerene som blir lagt i Administrator gruppen kan også bruke RDP. Så vist du legger Metalhue i denne gruppen skal det gå fint. Eneste ulempen er da at du mister muligheten til å logge på over internett som den brukeren. Ingen brukere som er i administrator gruppen kan det. Husk at det kun kan være 2 samtidige RDP brukere. Lenke til kommentar
Metalhue Skrevet 23. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2009 OK, takk for svaret. Da blir det en ren server for lagring av alle type dokumenter uten noen programmer. Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Er egentligt det bruksområdet den var tenkt til også. Men ved hjelp av diverse add-ins du kjøre noen programmer fra kosollen. Sjekk denne nettsiden. Det du også kan gjøre er å kjøre vmware server eller tilsvarende løsninger. Eks. Serveren kjører Windows Home Server OS + vmware server. Virtuell maskin 1 = Win 7 Beta Virtuell maskin 2 = Win Server 2008 Virtuell maskin 3 = Win server 2003 Alt dette kjøres samtidig på en fysisk maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå