Gå til innhold

Forum jam v2 :D [Les førstepost]

dizzykeys

Anbefalte innlegg

Henviser til denne tråden, som dessverre døde ut ganske fort. Tenkte å høre om det var interesse om å starte opp noe liknede på nytt, diskusjon.no's forum jam v2!

Ganske kort, konseptet er: Spill inn et musikkspor på et instrument du kan, legg det inn her, og så kan nestemann ta over og legge til sitt spor, og til slutt ender det forhåpentligvis i en eller annen sang, muligens en artig miks av all verdens rare stiler. Pianoet mitt står til disposisjon om noen er interessert i prøve på nytt.

For at dette skal funke må vi ha noen regler alle må følge.

REGLER:

- Bruk skikkelig utstyr, unngå støy.

- Begynn med bunnen i låten, perkusjon. Helt enkelt, kanskje bare basstr. + en ting til, slik at flere senere kan bygge på trommer og perk. effekter o.l.

- Lenden på låten kan diskuteres etterhvert som vi ser utviklingen, men i utgangspunktet prøv å hold det til en gitt tid.

- Gjør lite om gangen. Du skal ikke lage en låt alene. Spill litt og gi frirom til andre. Tenk at du vil lage låten slik at du ønsker å være den neste å spille.

- Ikke overdøv de andre. Er det for mye instrumenter, finn en annen plass i låten det ennå er plass. Er det ikke plass, da er kanskje låten ferdig? Point being: Ikke skru ned volumet på de andre instrumentene for å få plass til deg selv.

- Hold deg til et instrument slik at så mange som mulig kan bli med (flere kan likevel ha samme instrument).

- Behold volum og lydkvalitet!

- Lagre to versjoner av ditt spor: et med kun ditt bidrag, og ett med ditt bidrag + resten av mixen.

- Hvis du kan det, bruk OMF formatet. Gjør det lettere for produsenten :)

Evt. bruk .wav

- Ikke bruk for mye effekter, disse legges på senere.

- Produsentens ord er lov.

Endret av dizzykeys
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@dizzykeys: For at det skal bli noe suksess med denne idèen må du ha noe konkret å følge. Da tenker jeg regler. Hvordan det skal gjennomføres.

Sist runde gikk mye galt. Blant noe kan jeg nevne flere med dårlig opptaksutstyr som gjør kvaliteten så grell at nabokatten sjems, dårlig komprimering som ødelegger opptakene fra de forrige som spilte inn, endret volum: etter noen runder vil den som startet jam-maratonet ikke være hørbar. Og flere legger til for mye. Og så er det de som ikke kan spille i det hele tatt.

Finn på noen konkrete regler og plan på hvordan du vil at det skal gjennomføres, så blir det kanskje mulig å lage noe.

Jeg vil foreslå noe slik som dette:

- Bruk skikkelig utstyr. Ett opptak med støy er fælt nok. Det blir ikke bedre med 5.

- Begynn med bunnen i låten, perkusjon. Helt Enkelt, kanskje bare basstr. + en ting til, slik at flere senere kan bygge på trommer og perk. effekter o.l.

- Sett en lengde på låten og forhold dere til det. 3-8 minutter burde være nok, alt etter hvor mange som skal bli med.

- Når grunnrytmen er lagt bør bass komme deretter. Annen instrumentering kan komme før, men det er lettere for andre og forholde seg til bassen som oftere følger grunntonen. Bassen trenger ikke være tilstede hele låten, slik at andre kan improvisere en annen skala. Jeg ville dog ikke satt dette som et fast kriterie, bare som et tips.

- Gjør lite om gangen. Du skal ikke lage en låt alene. Spill litt og gi frirom til andre. Tenk at du vil lage låten slik at du ønsker å være den neste å spille.

- Ikke overdøv de andre. Er det for mye instrumenter, finn en annen plass i låten det ennå er plass. Er det ikke plass, da er kanskje låten ferdig? Point being: Ikke skru ned volumet på de andre instrumentene for å få plass til deg selv.

- For all del. BEHOLD VOLUM OG LYDKVALITET. Her har jeg et forslag:

Om alle blir enige i det:

Når en har spillt inn et nytt spor; lagre

- en lydfil med kun ditt spor, og

- en lydfil med ditt bidrag + resten av mixen.

Legg begge ut på forumet. Nedmix filen brukes av nestemann til å jamme med. Når det blir bestemt at jam'en er ferdig, kan én ta alle enkeltsporene og mixe og mastre dem slik at volum blir jevnt og kvaliteten ikke synker fordi noen underveis komprimerer mixen for mye.

- Èn bør kanskje være vaktbikkje, bestemme om noen bidrag må gjøres på ny eller bør kuttes vekk. Ikke hvem som helst kan brøle 'mordi' i mikrofonen og forvente at det skal overlappe seg selv hvert sekund i hele låten. Jeg mener: Noen er så sure eller off-beat at de enten bør øve det inn bedre eller ikke bli med i det hele tatt. Og en bør ta styringen med slikt. (Deg dizzykeys?)

Stilig konsept om det lar seg gjennomføre. Men det blir fort rot uten regler...

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Jeg har vært med på slikt flere ganger, og det er tidvis ganske morsomt! :)

Skal jeg se om jeg klarer å liste opp noen av suksesskriteriene jeg har observert (en del sammenfaller med hva apegryn har sagt):

- Første gang det gjøres bør man faktisk ta opp en cover-sang.

- Flere instrumenter av samme type er lov. Men alle de 21 gitaristene kan ikke spille solo samtidig, men litt av alle er mulig.

- Man trenger én hovedprodusent som har ansvaret for alt

- Rule nr. 0: Hovedprodusentens ord er lov, og det er han/henne som foretar sluttmiksen.

- Spor sendes "rå" til hovedprodusent, dvs. uten eksempelvis EQ og klang. Mye kan skje fra du legger til et spor til produksjonslutt.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Satt å lekte meg litt på gitaren og så dukket denne opp, jeg fant ikke noen bruk for den så donerer den herved til dette prosjektet. :p

Snutten er tatt opp i WAV format. (48,000Khz; 16Bit; Mono) men må nok trimmes på slutten hvist den skal kunne brukes i en loop.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

Skal dette bli skikkelig kan en ikke ta opp et riff på måfå uten skikkelig opptak og uten metronom og kaste det ut i tråden i håp om at noen gidder å bruke det. Skal en lage en tullesang fungerer det. Skal en lage en skikkelig jam, må det mer planlegging til og skikkelig gjennomføring.

no offense, Rebel-Rider.

Først og fremst må noen melde interessen for å mikse og mastre dette..

Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg spør, men er det en opera du har i tankene? Hvist du mener at du har noe å tilføre så hvorfor ikke gjøre det og ikke bare sitte på en stople og mostre til alle som går forbi?. Trengs det regler? ja men da må noen ta en avgjørelse om hvordan ting skal være slik at dette kan komme i gang, å diskutere dette ihjel blir ivertfall å ødelegge denne tråden.

Og ang min "donnasjon" så er det opp til den som blir satt til å styre prosjektet å finne ut hva som kan brukes eller ikke eller om de må forandres på før det kan brukes, meningen med å legge det ut var for at forhåpentligvis andre ville komme etter eller komme med konstruktive forslag og ikke bare svinge øksa.

Lenke til kommentar

Jeg tok det ikke personlig alså, har sett igjennom den andre tråden og at det ble misslykket er det ingen tvil om. Der trengs rammer for dette prosjektet og det er vi enig om.

Men jeg har et forslag, hva om vi prøver å gjøre en cover av iggy pop - the passenger? for å prøve samle et knippe folk?

Lenke til kommentar
Jeg kan i verste fall mixe sammen sporene etterpå, dog det er ikke min spesialitet.

Jobben er din om ikke andre melder seg.

Dizzykeys, noen invendinger, regler du vil ha med, evt. whatever?

Jeg er enig med deg.

Kan evt. også legge til at hver person holder seg til et instrument, slik at så mange som mulig kan bli med.

Men jeg har et forslag, hva om vi prøver å gjøre en cover av iggy pop - the passenger? for å prøve samle et knippe folk?

En cover for å varme opp er kanskje ikke så dumt, men kan vi finne en annen sang? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...