indigestion Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Har over fleire år utvikla eit journal- og ordreregistreringssystem i MS Access som eg brukar dagleg i min veterinærpraksis. Dette fungerer forsåvidt greitt, men eg kunne tenkt meg å skrive programmet på nytt i eit meir "stand-alone-format". Altså uavhengig av MS Access. Mest av rein nysgjerrighet/idealisme/lyst til å prøva noko anna, men og då eg ser for meg at dette kunne vore ein applikasjon med eit vist salgspotensiale. Veit at det går an å gjera ein MS Access database til ein runtime-versjon uavhengig av MS Access, men kunne tenkt meg noko anna bare for å læra noko nytt. Det eg lurer på er kva slags program eg bør satsa på. Programmeringskunnskapane mine er dårlege, men har jo vore litt borti VBA gjennom MS Access. Har sett på nokre alternativ: Visual Basic, C# og Mysql + PHP Er mest gira på VB el C# for å få ein Windows-applikasjon. Fordelen med Mysql + PHP er plattformuavhengighet, noko som ikkje er så viktig for meg, men som kan vera ein fordel ved evt salg. Er det mulig å laga ein slik sak i desse språka, og er dei vanskelege å læra? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Lag en webapplikasjon i Python. Du kan for eksempel basere deg på Turbogears 2.0 eller et lignende rammeverk. Python fordi det er enkelt å lære, fleksibelt og effektivt. Spesielt med et kraftig rammeverk. Med nevnte teknologi kan du deploye sentralt hvis ønskelig, på praktisk talt alt av webservere, databaser og operativsystemer. Eller du kan bundle en .exe fil til Windows eller pakkefil på *nix som har alt man trenger. Stor fordel hvis det evt skal selges. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Hvis jeg var deg, hadde jeg laget en webapplikasjon for dette i Ruby on Rails. Rails er enkelt og kraftig, og er etter min mening et mye bedre alternativ enn PHP eller ASP.NET. www.rubyonrails.org Lenke til kommentar
indigestion Skrevet 15. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2009 Takker for tilbakemeldingar! Skal sjekke litt ut rundt begge dei to forslaga de har kome med. Kjenner lite eller ingenting til dei to. Det er ut til å vera lite aktivitet på forumet her kva gjeld python og ruby. Tydar det på at det er eit lite brukt miljø idag? RoR virkar jo til å vera ganske greit, men kan det bli eit problem med webhosting? Elles er eg framleis interessert i tilbakemeldingar kva gjeld C# og VB og bruken av desse to. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 jeg liker selv ASP.NET veldig godt, da du har et komplett IDE med bpde WYSIWIG og kode editor for HTML, XML, XAML, ASP.NET, ASP, C# og Visual Basic. Det er også innebygget støtte for å kunne administrere databasen rett i IDE-et. Du har også muligheten for remote debugging, som gjør at web-siden oppfører seg som et helt vanlig program, og du kan sette breakpoints osv. som om det var et helt vanlig program. En annen fordel med ASP.NET er at koden som kjøres blir kompilert til maskinkode (med ngen.exe) første gang siden blir vist. Dette fører til at programmet som kjører er temmelig mye mer effektivt enn sider som blir parset hver gang siden blir vist (som for eksempel php) Du har også muligheten til å linke inn .NET .dll-er som igjen kan føre til at det blir enklere å lage kompliserte sider. Visual Web Developer Express er gratis, men det kan hende det er litt begrenset i forhold til Professional eller Standard edition av Visual Studio. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Har over fleire år utvikla eit journal- og ordreregistreringssystem i MS Access som eg brukar dagleg i min veterinærpraksis. Dette fungerer forsåvidt greitt, men eg kunne tenkt meg å skrive programmet på nytt i eit meir "stand-alone-format". Altså uavhengig av MS Access. Mest av rein nysgjerrighet/idealisme/lyst til å prøva noko anna, men og då eg ser for meg at dette kunne vore ein applikasjon med eit vist salgspotensiale. Regner med at slikt er å få som hyllevare, laget av folk som virkelig vet hva de driver med, så gjør det evt. for å lære noe nytt og ikke for å tjene penger. Er helt enig i at Rails er en fin plattform for web-applikasjoner. Hvis du har lyst til å lage en desktop-applikasjon bør du vurdere Java. Det er ikke bare bare gratis og plattformuavhengig, men langt mer modent og utbredt enn .NET. Hele økosystemet er dessuten åpent, slik at du ikke lever på en enkelt leverandørs godvilje. "Ulempen" er at du har sinssvakt mye å velge mellom når det kommer til komponenter og verktøy. Lett å gå seg bort. Lenke til kommentar
indigestion Skrevet 17. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2009 Regner med at slikt er å få som hyllevare, laget av folk som virkelig vet hva de driver med, så gjør det evt. for å lære noe nytt og ikke for å tjene penger. Program av den typen eg treng er dessverre ikkje hyllevare. Dvs det finst eit program tilgjengeleg i Noreg berekna på veterinærar i min type jobb (stordyrpraksis). Det er skrive i Access97 som ein runtimeapplikasjon og ikkje vidareutvikla nemneverdig sidan lansering. Kostar 15000 + mva i innkjøp og 730 + mva pr mnd i lisens. Då eg var nyutdanna for nokre år tilbake synst eg det var ein for dryg pris for noko som eg såg på som eit dårleg program, så eg tok saka i eigne hender og laga mitt eige. Også det i MS Access, men slik som eg meiner det bør fungera/oppsett etc. Eg har etter kvart gitt vekk ganske mange eksemplar av denne databasen til "likesinna", og får tilbakemeldingar på at "denne burde du jo selja". Førebels er det ingenting å selja. Eg har heller ikkje tid til å driva noko support. Så ja, eg gjer det primært for å læra noko nytt - det er kun ein hobby. Har kun tid til å driva med dette mellom kl 2200 og 2230 kvar dag, så det vil ikkje gå så fort fram... Men at det hadde vore potensiale for å tatt nokre kroner for ein slik "billigversjon" solgt "as is", det er eg ikkje i tvil om! Elles så konstaterer eg at det nok er like mange meiningar om kva for prog.språk ein bør bruka som kva for ein bil som er den beste... Eg har ikkje så veldig mulighet til å studera eit prog.språk i detalj, så førebels ser eg mest på C# i Visual Studio der du kan gjera mykje av jobben visuelt og i eit miljø som ikkje er heilt ukjent frå MS Access. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvis du har lyst til å lage en desktop-applikasjon bør du vurdere Java. Det er ikke bare bare gratis og plattformuavhengig, men langt mer modent og utbredt enn .NET. Hele økosystemet er dessuten åpent, slik at du ikke lever på en enkelt leverandørs godvilje. C#/.NET er også cross-platform (Mono) pluss at det er betydelig mer moderne enn Java. C# vs. Java: - ekte delegates - strukturer (allokeres på stack, alle objekter utenom primitivene i Java allokeres utelukkende på heap) - ekte enums (primitiver) - pekere og peker-aritmetikk (unsafe) - Paltform invoke for å kalle C biblioteker direkte (DllImport attributt) - Meta informasjon rett i språket, for eksempel DllImport attributten. En kan også lage egne attributter. - Property get/set som en egen del av språket - Operator overloading - Lambda expressions - LINQ innebygget spørrespråk - Usignerte datatyper (byte er signert i Java, -128 til +127) - Using direktiv for å sikre at Dispose blir kalt før objektet går ut av scope - Fixed direktiv for å få GC til å låse et objekt og deretter hente en peker til det, for eksempel for å hente en peker til et array. Det at C# støtter både strukturer og operator overloading gjør at en kan definere helt egne datatyper som oppfører seg som andre primitive datatyper. I tillegg til et betydelig større standardbibliotek (der det er svært få deprecated funksjoner, i motsetning til Java sitt, som er stappfullt av det) Hvis du skal lage desktop applikasjoner burde du vurdere C#, det er mye mer moderne, og bedre, enn Java, og Visual Studio sparker Netbeans. Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Hvis du har lyst til å lage en desktop-applikasjon bør du vurdere Java. Det er ikke bare bare gratis og plattformuavhengig, men langt mer modent og utbredt enn .NET. Hele økosystemet er dessuten åpent, slik at du ikke lever på en enkelt leverandørs godvilje. C#/.NET er også cross-platform (Mono) Mono er ikke noe fullgodt alternativ til CLR engang.. Når det gjelder smørbrødlista di, så gidder jeg ikke kommentere hvert enkelt punkt, men vi kan argumentere for at det meste du trekker fram enten er irrelevant, feil, eller skadelige features. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Du får mene hva du vil IEnumerable<Elev> karakter_seks = from elev in elever where elev.Karakter == 6 orderby elev.Navn select elev; LINQ er fett Lambda expressions også elever.Sort( (a, b) => a.Navn.CompareTo(b.Navn) ); Strukturer og operator overloading: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor public struct Vertex { private float x, y, z; public float X { get { return m_x; } set { m_x = value; } } public float Y { get { return m_x; } set { m_x = value; } } public float Z { get { return m_x; } set { m_x = value; } } public Vertex(float x, float y, float z) { this.x = x; this.y = y; this.z = z; } public static Vertex operator + (Vertex a, Vertex b) { return new Vertex(a.X + b.X, a.Y + b.Y, a.Z + b.Z); } } public class SomeClass { public Vertex GetSomeVertex() { return new Vertex(1, 2, 3) + new Vertex(2, 3, 4); } } "Ekte" enums: public enum Direction : byte { None = 0, North = 1, South = 2, East = 4, West = 8, } public void SomeFunction() { Direction some_direction = Direction.North | Direction.East; // North-east if((some_direction & Direction.North) == Direction.North) Console.WriteLine("North bit er satt"); } Hvorfor ekte strukturer er nyttig: public unsafe void SomeFunction() { Vertex[] array = new Vertex[] { ... }; fixed(Vertex* ptr = array) // Dette fungerer fordi array ikke inneholder en array av pekere { OpenGL.glVertexPointer(3, OpenGL.GL_FLOAT, 0, ptr); OpenGL.glDrawArrays(GL_POINTS, array.Length); } } Delegates: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor this.Close += new CloseEventHandler(my_close); this.Close += new CloseEventHandler(other_close); private void my_close(object sender, ClosingEventArgs e) { // Do something } private void other_close(object sender, ClosingEventArgs e) { // Do something else } private PFNGLTEXIMAGE3D GetTexImage3DDelegate() { IntPtr address = OpenGL.glGetProcAddress("glTexImage3D"); return System.Runtime.InteropServices.Marshal.GetDelegateForFunctionPointer(address, typeof(PFNGLTEXIMAGE3D)); } Usignerte datatyper: byte b = 255; Peker aritmetikk: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor public unsafe void ProcessBitmap(Bitmap bmp) { BitmapData data = bmp.Lock(new Rectangle(0, 0, bmp.Width, bmp.Height, ImageLockFlags.ReadWrite, bmp.PixelFormat); uint* ptr = (uint*)data.Scan0.ToPointer(); for(int i = 0; i < bmp.Width * bmp.Height; i++, ptr++) { *ptr = *ptr + (uint)0x01010101; } bmp.UnlockBits(data); } Meta-informasjon: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor public class PluginInformationAttribute { public string PluginName; public string PluginDescription; } [PluginInformation(PluginName = "HelloWorldPlugin", PluginDescription = "Hello World!")] public class SomePluginClass : IPlugin { public void PluginStartup() { MessageBox.Show("Hello World!"); } } public class SomePluginApp { public void LoadPlugin(Assembly asm) { Type[] types = asm.GetTypes(); foreach(Type t in types) { object[] attribs = t.GetCustomAttributes(typeof(PluginInformationAttribute), false); if(o != null) { MesageBox.Show("Found plugin:" + o[0].PluginName + "\n" + o[0].PluginDescription); var plugin = Activator.CreateInstance(t) as IPlugin; if(plugin != null) plugin.PluginStartup(); } } } } Lenke til kommentar
jtsorensen Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Hei indigestion, Jeg anbefaler deg til å se på Adobe Flex (http://www.adobe.com/products/flex/flexdownloads/ - Gratis å prøve i 60 dager). Flex builder er en WYSIWYG utviklingsverktøy og kan brukes av ikke heavy programmerere. Flex kan også benytte seg av .NET (ref. http://www.adobe.com/devnet/flex/flex_net.html). Dette er vel det nærmeste du kommer en "enkel" løsning uten å være guru innen programmering. Det er bare å komme med spørsmål, så skal jeg utdype ytterligere. Mvh Jan-Terje S. Lenke til kommentar
indigestion Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Jeg anbefaler deg til å se på Adobe Flex Har såvidt kikka litt på Flex ja. Korleis er det å setja opp mot ein database? Vart tilrådd Flex frå ein kammerat tidlegare, men har ikkje sett meg noko meir inn i det. Virkar interessant, særleg i høve til mulighetar for oppgradering av applikasjonen samt arbeid offline. Men du meiner at det er lett å setja seg inn i for ein nybegynnar? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå