Markus1802 Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Heisan! Når jeg var i USA i sommer så skulle jeg kjøpe meg en bærbar pc, så det jeg gjorde var at jeg bestillte en Toshiba Satellite x205 sli5 til hotellrommet mitt fra amazon.com. Så det jeg nå lurer på er hva jeg har rett til hvis pcen min f.eks går i stykker osv her hjemme i Norge? Og hvis jeg selv er uheldig å ødelegger noe på pcen min, hva kan jeg da gjøre? Har heldigvis ikke fått noen problemer enda, men er bare litt nysjerrig og håper det er noe som vet mere om dette en jeg Markus Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Du har ingen rettigheter i henhold til Forbrukerkjøpsloven ihvertfall... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Idiotforsikring er ditt valg trur jeg Sikkert det beste du kan ha Eller du kan kjøpe garanti ? rett meg visst det ikke går i Norge Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Bestilte du med et norsk kredittkort, har du rettigheter ovenfor kreditor/ kredittyter. Ellers så har du kun garanti og event. forbrukerkjøpslovgivning i det landet som den ble kjøpt. Endret 14. februar 2009 av KVTL Lenke til kommentar
TEE Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Så det jeg nå lurer på er hva jeg har rett til hvis pcen min f.eks går i stykker osv her hjemme i Norge? Og hvis jeg selv er uheldig å ødelegger noe på pcen min, hva kan jeg da gjøre? Du kan lese garantibetingelsene, så ser du nøyaktig hva du kan kreve. Mest sannsynlig ingenting, ikke engang noen garanti. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Bestilte du med et norsk kredittkort, har du rettigheter ovenfor kreditor/ kredittyter. Mener du at kredittkortutsteder skal holdes ansvarlig for trådstarters eventuelle pc-problemer?? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Ja, og det følger av kredittkjøpsloven §8: § 8. Kjøperens innsigelser mot annen kredittyter enn selgeren Ved forbrukerkredittkjøp kan kjøperen overfor annen kredittyter enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren. Ved siden av reklamasjon overfor selgeren etter kjøpslovens regler må kredittyteren i tilfelle underrettes så snart det er rimelig høve til det. Har kjøperen pengekrav som etter første ledd kan gjøres gjeldende mot kredittyteren, er kredittyterens ansvar begrenset til det beløp han har mottatt av kjøperen i anledning av kjøpet. Reglene i paragrafen her gjelder ikke for kjøperens innsigelser eller pengekrav mot en kredittyter som har fått seg overført fordringen på kjøperen. Husk at man må ha handlet på kreditt og at man må ha handlet av en som bedriver næring. Handler man på bedriften sitt AmEX eller MC, så tror jeg også man sliter litt for å komme frem. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Ja, og det følger av kredittkjøpsloven §8: § 8. Kjøperens innsigelser mot annen kredittyter enn selgeren Ved forbrukerkredittkjøp kan kjøperen overfor annen kredittyter enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren. Ved siden av reklamasjon overfor selgeren etter kjøpslovens regler må kredittyteren i tilfelle underrettes så snart det er rimelig høve til det. Har kjøperen pengekrav som etter første ledd kan gjøres gjeldende mot kredittyteren, er kredittyterens ansvar begrenset til det beløp han har mottatt av kjøperen i anledning av kjøpet. Reglene i paragrafen her gjelder ikke for kjøperens innsigelser eller pengekrav mot en kredittyter som har fått seg overført fordringen på kjøperen. Husk at man må ha handlet på kreditt og at man må ha handlet av en som bedriver næring. Handler man på bedriften sitt AmEX eller MC, så tror jeg også man sliter litt for å komme frem. Jeg ser ikke helt hvordan dette gir han noen bedre rettigheter ved å bruke norsk kredittkort. Ved forbrukerkredittkjøp kan kjøperen overfor annen kredittyter enn selgeren gjøre gjeldende de samme innsigelser og pengekrav på grunnlag av kjøpet som han kunne gjøre gjeldende mot selgeren. Altså, han kan kreve det samme av AmEx, MC eller Visa som han kan kreve av selgeren. Det er med andre ord ikke noen utvidede rettigheter eller reklamasjonsrett utover det han allerede har mot den amerikanske selgeren. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Det jeg skrev var at vedkommende kan ta det opp med sin kredittleverandør hvis han ikke hadde kommet noe vei mot selger. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Men den loven sier jo spesifikt at man kan kreve det man ellers hadde kunnet via andre lover... Og trådstarter har her ikke krav på noe vs norsk forbrukerkjøpslov og evt kjøpslov. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Og det har jeg heller ikke skrevet. Jeg skrev at vedkommende kan ta kreve at kredittyter istedetfor må overta ansvaret hvis man ikke kommer noen vei med selger. (rettigheter overfor kreditor/ kredittyter). Jeg har heller aldri nevnt norsk forbrukerkjøpslov, skrev vedkommende lands forbrukerkjøpslovgivning og event. garantier. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Men loven du viser til nevner at han kun kan kreve om han har krav mot selger. Krav igjennom annen norsk lov slik jeg tolker det. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Slik er det ikke, kan jo lese de to linkene her: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2005/...oven8_entercard http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...dittkjopsloven8 I førsnevnte link fikk man tilbakebetalt 40. 000 av EnterCard. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Bestilte du med et norsk kredittkort, har du rettigheter ovenfor kreditor/ kredittyter. Ellers så har du kun garanti og event. forbrukerkjøpslovgivning i det landet som den ble kjøpt. Men slik jeg forstår det du skriver her, så har du bedre rettigheter mot kreditor enn garantien han har på produktet. Derfor jeg reagerer Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Kredittkjøpsloven §8 utvider rettighetene til også å la kredittyter hefte for manglen hvis selger ikke er villig til å ordne opp. Med andre ord slipper man de utgiftene det ville føre med seg å føre sak i utlandet mot selger. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Men om kunde i utgangspunktet ikke har noen krav mot selger, da han har handlet uten worldwide garanti? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Kan ikke bruker sende varen til selger hvis man har lokal garanti? Det at varen ikke har verdensgaranti betyr vel strengt talt bare at importøren i Norge ikke vil ta reparasjonen her til lands på garanti. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Men om kunde i utgangspunktet ikke har noen krav mot selger, da han har handlet uten worldwide garanti? Hvorfor blander du inn garanti? Ville ikke det rikige utgangspunktet være å se om en har noe lover som dekker for mangler e.l. i USA, og fokusere på dette fremfor garanti. Og Lenovo pleier å ha internasjonal garanti uansett, kjøpte X60 tablet fra USA hvor jeg hadde 3 års internasjonal garanti (Bekreftet av Lenovo i Norge) Lenke til kommentar
TEE Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Men om kunde i utgangspunktet ikke har noen krav mot selger, da han har handlet uten worldwide garanti? Hvorfor blander du inn garanti? Ville ikke det rikige utgangspunktet være å se om en har noe lover som dekker for mangler e.l. i USA, og fokusere på dette fremfor garanti. Man har garantien, that's it. Dette er en av grunnene til at man f.eks. så et class action søksmål mot HP i USA for å få dekket reparasjonskostnader på hovedkortfeil ved et par produksjonsserier, som i sin tur førte til at HP utvidet garantien med ett ekstra år på verdensbasis for de feilene det gjaldt. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Men om kunde i utgangspunktet ikke har noen krav mot selger, da han har handlet uten worldwide garanti? Hvorfor blander du inn garanti? Ville ikke det rikige utgangspunktet være å se om en har noe lover som dekker for mangler e.l. i USA, og fokusere på dette fremfor garanti. Og Lenovo pleier å ha internasjonal garanti uansett, kjøpte X60 tablet fra USA hvor jeg hadde 3 års internasjonal garanti (Bekreftet av Lenovo i Norge) Jeg blander inn garanti fordi det er det mest relevante når det gjelder kjøp av produkter fra USA. Det er vel ikke engang å blande inn garanti, så hvorfor driver du å blander inn at jeg skal "blande inn garanti?". Finn gjerne fram de ulike delstatenes lover, samt om de er ufravikelige eller ei. Tror du vil finne flest av sistnevnte. Men jeg er ingen ekspert på amerikanske lover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå