Jahve Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Om en PST/DKP/delta livvakt føler at han, en av hans kolleger eller prinsipiellen (den under beskyttelse) er truet, kan de ta handling. Da skyter de heller det som er instinktivt trent inn, altså brystkasse og hode, enn føtter og armer. At noen skyter folk i armen for å få de til å slippe pistolen er noe man bare ser på film. End of discussion. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Trodde hodeskudd også tilhørte film. Er jo mye lettere å bomme på hodet enn brystkassa. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Lag et omrisse av foten din, legg det på en skytebane med gress eller jord, legg "foten" 7.5 meter fra deg.Bruk en pistol som Sig eller Glock, eventuelt en CZ eller 1911. få tak i et hylster som blir brukt av livakter og eller politi, da gjerne på hofta, eller i skudlerhylster. Trek våpenet so fort du kan uten at du gjør det usikkert, ikke stop opp for å sikte, den eneste tiden du har for å få siktet riktig er de 0.4 sekundene det tar fra våpenet forlater hylsteret til du har våpenet på strak arm. så fort våpenet er på strak arm MÅ du fyre av, ikke noe stop opp og sikte her. gjør dette 10 ganger og se hvor mange ganger du faktisk treffer omrisset av foten. Viss du vil gjøre det enda mer realistisk finn på en måte som gjør at foten beveger seg frem og tilbake ca. 30cm hele tiden, mens du prøver å trekke og skyte. De fleste skudd vekslinger som skjer i urbane områder er innen for 10 meter, de fleste av dem igjen er innen for 5 meter. Det er snakk om 10 deler av sekunder som bestemmer liv og død både for deg og dem som du skal beskytte, eventuelt sivile. Da sier deg seg selv at du ikke har tid til å drive å sikte etter en fot Legg fra deg ordboka og tenk litt; du burde skjønt at når det ble nevnt "skyt han i foten" så vil det i denne sammenhengen ikke si bare den delen du har skoene på, men hele beinet, eller begge beina, m.a.o. hele kroppen fra skrittet og ned. Et litt større område, med andre ord, faktisk betydelig lettere enn å treffe noen i hodet i samme situasjon.. Hva Herr Brun's kvalifikasjoner gjelder, så har jeg, etter å ha fulgt med i forsvars-delen av forumet forstått det sånn at han jobber i forsvaret, og har mest sannsynlig bedre opplæring i militær våpenbruk enn det man får av å se noen filmer og dokumentarer om forskjellige spesialstyrker. Men ja, i enkelte situasjoner kan det forsvares å skyte noen i overkroppen uten tilrop og varselskudd, i andre tilfeller er det anledning til å skyte personen i beina i stedet, og i atter andre situasjoner kan du ikke forsvare å skyte i det hele tatt. Heimevernet har forøvrig utviklet et nytt treningssystem i maktanvendelse, (TIM) den såkalte film-skytebanen, der man skyter med skarp ammo på filmlerretet hvor personen du blir angrepet av/forhandler med blir vist. Det gjør noe med deg å skyte med skarpt på en realistisk person som beveger seg, selv om han bare er vist på et lerret med filmprosjektor, så er det noe helt annet enn å skyte på pappskiver eller trene med rødfis. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Og hva dine kvalifikasjoner(og CS tells ikke)Du angriper folk uten grunn og tror du er veldig tøff på nettett. Du sier at andre tar feil men legger ikke frem noe for å bevise at du har rett Du skyer ikke en gjeringsman med mindre han har våpen klart til å drepe eller utgjøre en umidelbar trussel, og da skyter man for å drepe. Viss du ikke gjør det utsetter du deg selv og alle andre for fare, utgjør ikke persjonen en umidelbar trussel skyter du persjonen enkelt og greit ikke. Det er ikke noe mellom ting, enten skyter man for å drepe eller så skyter man ikke. Gjør et enkelt eksperiment. Lag et omrisse av foten din, legg det på en skytebane med gress eller jord, legg "foten" 7.5 meter fra deg. Bruk en pistol som Sig eller Glock, eventuelt en CZ eller 1911. få tak i et hylster som blir brukt av livakter og eller politi, da gjerne på hofta, eller i skudlerhylster. Trek våpenet so fort du kan uten at du gjør det usikkert, ikke stop opp for å sikte, den eneste tiden du har for å få siktet riktig er de 0.4 sekundene det tar fra våpenet forlater hylsteret til du har våpenet på strak arm. så fort våpenet er på strak arm MÅ du fyre av, ikke noe stop opp og sikte her. gjør dette 10 ganger og se hvor mange ganger du faktisk treffer omrisset av foten. Viss du vil gjøre det enda mer realistisk finn på en måte som gjør at foten beveger seg frem og tilbake ca. 30cm hele tiden, mens du prøver å trekke og skyte. De fleste skudd vekslinger som skjer i urbane områder er innen for 10 meter, de fleste av dem igjen er innen for 5 meter. Det er snakk om 10 deler av sekunder som bestemmer liv og død både for deg og dem som du skal beskytte, eventuelt sivile. Da sier deg seg selv at du ikke har tid til å drive å sikte etter en fot Jeg har det fra utdanning og 9 måneders vakttjeneste i militæret, hvor dette altså var det vi drev med. Jeg er ingen ekspert, spesielt ikke på hvordan dette faktisk gjøres i praksis, i og med at jeg (gudskjelov) aldri kom i en situasjon hvor våpenet skulle brukes annet enn under utdanning, men jeg har både fått instruksjon og ikke minst lest instrukser, hvilket er mer enn du kan vise til. Du gir inntrykk av at skudd i foten ikke har noen hensikt uansett. Det er MANGE situasjoner hvor skudd i foten er hensiktsmessig. Det er mange situasjoner hvor det ikke er det. Du er pliktig til ikke å bruke mer makt enn nødvendig. Hvis trusselen kan elimineres uten å drepe personen, så dreper du han ikke. Du kan gjerne mene noe annet, men du tar ikke noe mindre feil. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Om en PST/DKP/delta livvakt føler at han, en av hans kolleger eller prinsipiellen (den under beskyttelse) er truet, kan de ta handling. Da skyter de heller det som er instinktivt trent inn, altså brystkasse og hode, enn føtter og armer. At noen skyter folk i armen for å få de til å slippe pistolen er noe man bare ser på film. End of discussion. Jeg har aldri sett at armen har blitt nevnt, hverken her i tråden eller i instruksene mine. Føttene, derimot, er en annen sak. Og da er det selvfølgelig snakk om låret. Du har ikke lov til å anvende mer makt enn nødvendig, uansett om du jobber i politiets livvakttjeneste, militærpolitiets livvakttjeneste, som vakt på en flyplass eller hva det måtte være. Kan trusselen elimineres ved å rette skudd mot bein, så har du ikke lov til å skyte for å drepe. Det finnes en drøss med situasjoner hvor dette er tilfelle. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Trodde hodeskudd også tilhørte film. Er jo mye lettere å bomme på hodet enn brystkassa. To skudd i brystet og ett i hodet er vel det som er standard, men om det er en del av den norske opplæringen vet jeg ikke. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Bortsett fra at i Norge vil "to skudd i brystet og ett i hodet" virke som en henrettelse, ikke (selv)forsvar. 1 Lenke til kommentar
Jahve Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 (endret) Det er det alle med håndvåpentjeneste blir opplært til (uansett land). FBI, Secret Service, PST, DKP... Poenget er at når man faktisk føler seg truet er det bedre å skyte for å drepe enn å skadeskyte noen som i "beste" fall vil blø ihjel i løpet av noen minutter, og kan fortsatt skyte. Om dere virkelig må ha det inn med tesje så få opp øya. Endret 1. august 2009 av Jahve Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Det man også blir lært opp til er at "Every bullet comes with a lawyer attached". 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Det er det alle med håndvåpentjeneste blir opplært til (uansett land).FBI, Secret Service, PST, DKP... Poenget er at når man faktisk føler seg truet er det bedre å skyte for å drepe enn å skadeskyte noen som i "beste" fall vil blø ihjel i løpet av noen minutter, og kan fortsatt skyte. Om dere virkelig må ha det inn med tesje så få opp øya. Pussig. Utdanning rundt dette er jo gradert informasjon. Hvor har du dette i fra? Har du bare 'fått opp øya'? Sett på film? Det du skriver er rett og slett feil 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Det er utrolig at en man som Herr Brun som sier alle andre har feil, kan ta så feil selv, dette er almen kunskapp for alle som er interisert i slike ting. Dette har vært standar treinig siden minst 80tallet. Det er ikke snakk om super hemlige måter å assasinere Fidel Castro, det er standar taktisk trening for alle enheter som driver med dette Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Nå kan ikke jeg noe særlig om dette, men husker jeg så en serie som het chris ryans elite politi på Discovery som handler om en fyr som dro rundt å trente med de forskjellige spesialstyrkene rundt om i verden, i de fleste treningsoppdragene der så skøt de to skudd mot bryskassen så et mot hodet om ikke jeg husker feil. Men jeg kan ikke noe særlig om dette evne, og det var jo på tv så. men det er jo også som krikkert sier To skudd i brystet og et i hodet er jo henrettelse. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Nei, et skudd i nakken, eller et skudd i tinnigen eller bakhode er henrettelse. to skudd i brystet er for å stoppe persjonen fra å gjøre hva den persjonen prøver på. Og skuddet i hode er for å være sikker på at persjonen ikke reiser seg igjen. Skuddet i hode gjøres bare i ekstreme tilfeller der persjonen er ekstremt nærme eller han en bombe eller man renger med at han har en skuddsikker vest noe som blir mer og mer vanlig. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Nei, et skudd i nakken, eller et skudd i tinnigen eller bakhode er henrettelse. to skudd i brystet er for å stoppe persjonen fra å gjøre hva den persjonen prøver på. Og skuddet i hode er for å være sikker på at persjonen ikke reiser seg igjen. Skuddet i hode gjøres bare i ekstreme tilfeller der persjonen er ekstremt nærme eller han en bombe eller man renger med at han har en skuddsikker vest noe som blir mer og mer vanlig. Det var den delen jeg glemte å ta med i innlegget mitt ja Men det pleier vel å være litt mellomrom mellom de to skuddene i brystet eller er det bare bang bang? altså, du skyter vel ikke flere skudd i brystet enn nødvendig? Endret 2. august 2009 av Perrern Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 I CQB skyter man til persjonen er i filler. ofte er det flere våpen siktet på samme persjon og de alle skyter, kan godt ende opp med 12-20 skudd i brystet viss de som skyter bruker automat våpen, nekelt og greit fordi i CQB er det snakk om 100 deler av sekunder som bestemmer om man lever eller ikke. Når det kommer til Mozambique Drill(to i brystet et i hode) Så skal de to flørste skuddene i brystet gå bangbang, ikke noe mellomrom, alstå skyt så fort som det går an, gode skyttere kan på 5 meter få begge kulehullene til å nesten være et hull iMozambique Drill er det første to skuddene laget for å stoppe motstanderen, selv med skuddsikker vest, vil man merke to skudd i brystet, det siste skuddet er for å være sikker på at persjonen ikke kan ta igjen, dette er da spesielt effektivt om persjonen da faktisk hadde på seg vest, tiden fra skuddene i brystet til i hode, skal ikke ta lengre tid en tiden det tar å flytte hånda fra brystet til hode. Alle 3 skuddene skal være tatt på 0.5 sekunder. Akurrat hvor vanlig 3 skudds metoden er vet jeg ikke, jeg tror de fleste fremdeles holder seg til double tap da det som oftest er nok, foreksempel vanlig politi holder seg til double tap, da det 90% av tiden er nok, spesielt om man bruker hollowpoint kuler eller kaliber .40 og oppover. Forskellen er på double tap og Mozambique Drill er at double tap kan læres relativt lett de fleste med daglig treing vil kunne mestre det, men det å flytte våpenet opp(spesielt pistol) for å treffe hode er en del vanskligere Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 "Sikre at personen ikke tar igjen". Med fare for å sitere meg selv: Bortsett fra at i Norge vil "to skudd i brystet og ett i hodet" virke som en henrettelse, ikke (selv)forsvar. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 "Sikre at personen ikke tar igjen". Med fare for å sitere meg selv: Bortsett fra at i Norge vil "to skudd i brystet og ett i hodet" virke som en henrettelse, ikke (selv)forsvar. Det er bare å gi opp, tror jeg. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 "Sikre at personen ikke tar igjen". Med fare for å sitere meg selv: Bortsett fra at i Norge vil "to skudd i brystet og ett i hodet" virke som en henrettelse, ikke (selv)forsvar. Blant aviser ja, men ikke blant de som vet hva de driver med Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Herregud. Du har virkelig sett for mye på film. For både politi og forsvar (i fredstid) er det så godt som utelukkende NØDRETT som hjemler bruk av våpen. Du vil ikke komme noen vei i retten hvis du hevner selvforsvar, og har skutt to i brystet og ett i panna. Så enkelt er det. Kanskje på film og i krimromaner, og muligens i en del andre land, men ikke i Norge, i virkeligheten. Og når det kommer til ette er almen kunskapp for alle som er interisert i slike ting. Dette har vært standar treinig siden minst 80tallet.Det er ikke snakk om super hemlige måter å assasinere Fidel Castro, det er standar taktisk trening for alle enheter som driver med dette Så tar du feil. Standard trening for alle enheter som "driver med dette" (hva nå enn "dette" er) forandrer seg MYE. Hva som er standard trening er gradert informasjon. Du kan godt tro at du vet det, men det gjør du faktisk ikke, uansett hvor interessert du er. Du bæsjer så jævlig på leggen sånn som du holder på. Mozambique har sine bruksområder, men i fredstid er det rett og slett overkill, og noe du kan (og vil) bli straffet for. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Det er nok du som må trøke av deg på leggen, bare fordi du har fått lov til å leke med en AG gjør deg ikke noe noe ekspert, bare fordi du er uviten og lever i den egen lille verden gjør ikke at andre ikke vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå