ricky6500 Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hei Så fint at dere er her! Jeg er stolt grunder av ny enk. startet i 2008. Lurte på hvordan man bokfører faktura sendt ut i 2008, men først betalt i 2009 og liknende inn/ut det ene året og inn/ut neste? Også lurte på hvordan å evt. kreve sykepenger til meg selv basert delvis på inntekter fra bedriften min? Har også fast jobb 60% stilling. Siden bedriften er ny og eneste innlevert foreløpig er forskuddskatt basert på inntektene fra enk., lurte jeg på hvordan det fungerer? Tusen takk! Sarah Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg har ført fakturaer jeg sendte ut i 2008, men fått betalt i 2009 på 2008 regnskapet. Det som gjør det litt mer komplisert er hvis du faktisk ikke får pengene før etter MVA Og skatt skal være betalt. Da vet jeg ikke hvordan du skal føre det. Uten å si at dette er regelen, så kan jo ikke staten klage om de får pengene sine til slutt. Så om du fører en faktura du sendte ut i 2008 på 2009 så trekkes jo MVA og skatt uansett og staten får sitt. Hva du mener med "liknende inn/ut det ene året og inn/ut neste?" skjønner jeg ikk helt. Kan du kanskje forklare den litt bedre? AKIRA Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Det føres akkurat som du ville gjort det ellers i året. Føringen blir ikke noe annereledes selv om kunden betaler i et nytt år. 2008: Debet kunde - kredit salgsinntekt 2009: Debet bank - kredit kunde Når det gjelder sykepenger for EPM ditt, så må du sende inn et foreløpig regnskap for 2008. Lenke til kommentar
ricky6500 Skrevet 18. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2009 Takk, Sol. Akira, det jeg mener med "liknende inn/ut det ene året og inn/ut neste" var en tungvindt måte å si at jeg vil at bøkene blir i balanse sånn at det stemmer riktig. Redd for at hvis en faktura sendt ut i 2008 er først betalt i 2009, at det kan være feil i bøkene. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Redd for at hvis en faktura sendt ut i 2008 er først betalt i 2009, at det kan være feil i bøkene. Som Sol79 skriver, alle slike inn- og utbetalinger som ikke er betalt kontant skal føres over kunde/leverandørreskontro, slik at en slik faktura du har sendt ut skal fremstå i regnskapet som en utestående kundefordring. På samme måte skal en faktura du har mottatt, men ikke betalt før året etter, vises som leverandørgjeld. Og for å ta spørsmålet om "Det som gjør det litt mer komplisert er hvis du faktisk ikke får pengene før etter MVA og skatt skal være betalt." så kan jeg jo si følgende: Det er skatteetaten uvedkommende om du har fått inn pengene for jobben innen mva-oppgavefristen. Faktura skal skrives ut og bokføres når jobben er gjort/varen solgt, og da står du ansvarlig for å betale inn mva til staten uansett om sluttkunden betaler innen fristen eller ikke. Man bør jo også drive virksomheten såpass godt at det ikke fører til konkurs om en enkelt kundefordring må avskrives som tap.. Avskrives fordringen etterhvert som tapt, så kan mva på fordringen føres til fradrag i mva-regnskapet, uten at jeg vet 100% detaljert hvordan det skal bokføres. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Bra forklar! Tap: D7830 med mva-kode K kundereskontro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå