Gå til innhold

Windows Vista's performance test - brukelig, eller ubrukelig?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg var inne på Elkjøp idag, og sjekka ut laptopper (skal ha meg en ny en snart). Jeg kom over en slags "performance test" i kontrollpanel/system/ytelses test. Da den kjørte, fikk jeg et stort tall, frks som "3.8", "4.6" og "5.0". Men det merkelige var, at en Laptop PC fra Fijutsu Siemens (19'') til 14,000 kroner fikk kun 3.8, mens en PC fra Acer (tror jeg) til 7,500 kroner fikk 4.9!

Merkelige var, at Fijutsu Siemens PCen scoret mye mindre på "spill grafikk" enn Aceren, selv om de hadde begge GeForce 9600M kort. Så jeg er bare nysjerrig, er denne testen verdiløs? Eller ikke? Isåfall, kan dere hjelpe meg med en ny bærbar PC, under 10,000 KR, og klarer fint å spille spill som Crysis på medium (circa 20 FPS er OK)?

PS. Ja, jeg vet at Fijutsu Siemens PCen kansje var bare dårlig bygd, og hardwaren var ikke problemet.

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ingen som kan hjelpe, eller?

Jeg slenger meg gjerne med på denne tråden. Vil vite om opplevelsesindeksen i vista er å stole på. Har en 3 år gammel laptop som jeg nettopp skiftet harddisk i. Den gamle var en 80gb som fikk score 4.2, den nye var 250gb som fikk 5.2.

Opplevelsesindeksen har jeg lest strekker seg fra 1.0 til 5.9.

På laptopen min (som står i signaturen) får ytelse 3.6 som avgjøres av laveste delresultat. Dette pga singel core pentium m prosessor på 1.73Ghz. Jeg forventer en score på over 4 når jeg får den nye prosessoren på 2.13GHz.

Resten er som følger

Prossesor: 3.6

Minne (ram): 4.4

Grafikk, skrivebordsytelse for Windows Areo: 4.2

Spillgrafikk i 3D: 4.1

Primær harddisk, dataoverføringshastighet for disk: 5.2

Opplever vista som rask og brukervennlig selv med en laptop som har rundet 3år (med oppgradert HDD, ram og snart prosessor).

En kompis med like gammel laptop (DELL) scorer nogen lunde det samme som meg med de samme komponentene.

Lurer på om noen laptoper i dag scorer høyeste resultat på alt eller noen indekser i vista opplevelsesindeks?

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...