Gå til innhold

Beste Musikkskapnings program ?

dkndude

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg sitter i stuen å tenker å lage min egen sang, etter å ha sett på melodi gran Prix 09.

Har ikke peiling på dette fra før av, men er det noen som vet om et program hvor man kan lage noter, og hvor man har stort utvalg i instrumenter ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange programmer, jeg bruker FruityLoops. Derfor er jeg ikke kjent med andre programmer. Men hovedsaken er å skaffe seg et program der du kan notere noter etc. For å få litt godlyd, instrumenter osv. må du antakeligvis gå til anskaffelse av en VTSi eller lignende. Finnes mange pakker med forskjellige instrumenter og lyder der ute.

Kan ikke få alt gratis, men det finnes sikkert et par gode gratisalternativer der ute, men vanligvis så er det du må kjøpe bedre. Det sier seg selv, det er sjeldent man gjør et gratis kupp ^_^

I tillegg har det seg sånn at det ikke bare er å lage musikk, så klart det er fullt mulig å lage musikk uten noen form for musikkteori kunnskap, men det er så mye enklere når man har lært teori. Nå vet jeg ikke hvor ny du er i musikkens verden, men enkleste veien inn til musikkskaping er: "kjøp en gitar, lær et par akkorder, dikt hva det enn nå skulle være". Når spørs det jo åsså hva slags type musikk du skal lage, er ikke noe vits i å kjøpe gitar om du skal ta en Basshunter.

Lenke til kommentar

Hvis du vil lage elektronisk musikk er FrutyLoops (FL Studio) veldig bra. Hvis du derimot skal spille inn dine egne komposisjoner med f.eks gitar og sang gjennom mikrofoner, ja da er fruty dårlig. Da bør du satse på Acid(SONY). Både fruty og Acid kommer i billige nedstrippede versjoner der den grunnleggende funksjonaliteten er med.

Lykke til.

PS: å lage låter akustisk først, for så å programmere/spille inn/produsere, det er veien å gå.

Endret av Aftenbjorn
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på gratisalternativer (freeware) som victoryseieren mener, og cracket programvare.

Aftenbjorn: Anbefaler deg å ta en titt på retningslinjene og nettikette. Bl.a:

#8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

Du vil få forskjellige svar etter hvem du spør om hvilket program som er best. Det kommer an på hvilken musikk du vil lage, og hvor avanserte funksjoner du vil ha.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg anbefaler å begynne med fruity loops (fl studio)... Det er veldig enkelt, og du kan lage hva som helst :) Jeg lagde denne i natt: http://www.youtube.com/watch?v=buYdYSqglCY...re=channel_page :D Sykt morsomt :)

Du spør etter det beste musikkskapingsprogrammet, men du bør over hodet ikk starte med de beste programmene. da går alt i surr. Fl studio er enkelt og greit og veldig morsomt. du kan selvfølgelig legge inn stemmeklipp og ;)

Endret av Ccconker
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg tatt steget rett opp på f.eks. Cubase eller Logic (som passer til alle musikkstiler). Jeg gikk igjennom FL Studio, og da ble det ekstra tungt å gå over til Cubase. Men da jeg var komfortabel med Cubase var læringskurven for Ableton Live mye kortere. Da lærer du å bruke en sekvenser med en gang, noe du tjener på. FL Studio er godt nok i de fleste tilfeller, ikke misforstå meg. Men det er jo du som må være komfortabel med programvaren.

Dessuten er det mye enklere å leke med samples i Cubase og Logic. Greit nok, læringskurven er høyere, men du står igjen med nyttig lærdom fruityloops ikke kan gi deg.

Det er også et veldig godt miljø for brukere av både Cubase og Logic, som begge blir brukt proffesjonelt.

Tror du burde laste ned demoer og finne ut hva du føler deg komfortabel med. Ha tålmodighet og ikke forvent at du greier å lage en fulkommen låt over natta. Har selv holdt på med produksjon i snart 7 år, og jeg har fortsatt langt å gå.

Angående det med instrumenter så er det bare å finne gratis VSTi-plugins på nett (f.eks. KVRaudio.com) som kan lastes inn i brukes av alle programmene nevnt i tråden (usikker på Acid).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...