Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Motherboard defekt? Grafikkproblemer

Anbefalte innlegg

Sitter paa engelsk PC naa.

Har en HP Pavilion dv9377ea.

Igaar da jeg skulle spille ble grafikken helt rar. Masse rare farger, og PCn hang seg i flere sekunder av gangen. Provde aa legge inn ny skjermkort driver uten hell. Problemet er ogsaa i sikkermodus. Har XP, og provd aa reinstallere OS, men det hjalp ikke.

Noen ganger kommer jeg ikke inn i windows i det hele tatt, og skjermen blir bare svart. Har tatt ut og inn ram brikkene, men uten hell.

Saa naa er PCn helt ubrukelig.

Tror dere det kan vaere moderkortet og/eller skjerkortet som er defekt?:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har ikke loket inne på BIOS? Ser ut som det er noe feil med interne komponenter, kan være et resultat av dårlige spenninger eller overklokking.

Det er jo ikke noe problem å sende den inn til service da. :)

Har ikke roert BIOS verken foer eller etter problemet kom. Bor i utlandet, saa blir litt vanskelig aa sende den inn, og jeg er ganske avhengig av PC paa skolen.. :S

Problemet kom foerst da jeg skulle spille wow, og proevde aa avinstallere skjermdriver i sikkermodus, men naa er den helt fuc...

Lenke til kommentar
har en dv9575eo den fikk jeg to farge striper på skjermen sendte den inn til service og de måtte sette inn ny skjerm og kabler vet ikke om dette hjalp så mye muligens dårlig koblinger på disse hp bærbare?

Jeg tror ikke det er skjermen, siden det tross alt er såkalte "artifacts" det er snakk om, da er det GPUen som får problemer. :)

Du har ikke loket inne på BIOS? Ser ut som det er noe feil med interne komponenter, kan være et resultat av dårlige spenninger eller overklokking.

Det er jo ikke noe problem å sende den inn til service da. :)

Har ikke roert BIOS verken foer eller etter problemet kom. Bor i utlandet, saa blir litt vanskelig aa sende den inn, og jeg er ganske avhengig av PC paa skolen.. :S

Problemet kom foerst da jeg skulle spille wow, og proevde aa avinstallere skjermdriver i sikkermodus, men naa er den helt fuc...

Service er ikke noe problem i utlandet vil jeg tro, du kan jo evt. sende den til en venn, så kan han sende den videre til HP. :)

Men som jeg nevnte så er det trolig GPU som har det moro, så da er det trolig underspenning eller ødelagt GPU.

Lenke til kommentar

0x0000007B:

Virus i oppstartssektor

Du kan få en feilmelding av typen "Stop 0x0000007B" hvis datamaskinen er infisert med et virus i oppstartssektoren. Kontroller om datamaskinen har virus. Hvis du finner et virus, må du også kontrollere alle disketter for virus før du kan bruke dem igjen.

Hvis et virus har infisert en Windows XP-basert datamaskin, og hvis du ikke kan fjerne viruset og reparere systemet med et antivirusprogram, må du repartisjonere og formatere harddisken og installere Windows XP på nytt.

Enhetsdriverproblemer

Du kan motta en feilmelding av typen "Stop 0x0000007B" hvis en enhetsdriver som kreves av oppstartskontrolleren på datamaskinen, ikke er konfigurert til å starte under installasjonen eller er ødelagt, eller hvis data i Windows XP-registret om hvordan enhetsdriverne lastes under oppstart, er ødelagt.

Windows XP krever en miniportdriver for å kommunisere med harddiskkontrolleren som brukes til å starte datamaskinen. Hvis Windows XP ikke har en enhetsdriver for kontrolleren eller bruker en ødelagt eller inkompatibel driver, må du erstatte driveren med en gyldig kopi som er kompatibel med kontrolleren og Windows XP.

Under den første fasen av Windows XP-installasjonen vises følgende melding nederst i skjermbildet:

Trykk F6 hvis du må installere en SCSI- eller RAID-driver fra en tredjepart.

Trykk F6 og følg instruksjonene hvis du vil installere en enhetsdriver for masselagring fra den opprinnelige utstyrsfabrikanten.

Når du skal finne ut om harddiskkontrolleren er kompatibel med Windows XP og få tak i informasjon om drivere som er inkludert på CD-ROMen med Windows XP CD-ROM, eller som er tilgjengelige for nedlasting, kan du se den siste listen over kompatibel maskinvare for Windows XP (HCL).

Hvis harddiskkontrolleren ikke vises i HCL-listen, kontakter du produsenten av datamaskinen, systemkortet eller harddiskkontrolleren for tilgjengelighetsinformasjon for en driver.

Hvis System-strukturen i Windows XP-registret er ødelagt, kan det hende du ikke kan laste ned miniportdriveren som oppstartskontrolleren krever, i Windows XP. Når du skal løse dette problemet, gjenoppretter du en sikkerhetskopi av registret.

Maskinvareproblemer

Du kan motta en feilmelding av typen "Stop 0x0000007B" hvis det er en ressurskonflikt mellom oppstartskontrolleren og en annen kontroller eller mellom SCSI-enheter, eller hvis driveroversettelse ikke har blitt utført eller har blitt endret. Slik feilsøker du dette problemet:

1. Hvis det eksisterer en IRQ- eller I/U-portadressekonflikt mellom oppstartskontrolleren og en annen kontroller, slutter enten Windows XP å svare (henger), eller en feilmelding av typen "Stop 0x0000007B" vises. Hvis du nylig har lagt til ny maskinvare, fjerner du den nye maskinvaren eller konfigurerer den på nytt, slik at den ikke er i konflikt med ressursene for andre installerte kontrollere.

2. Hvis du bruker en SCSI-harddisk, kontrollerer du SCSI-kjeden for riktig avslutning. Fjern alle SCSI-enheter som ikke brukes, eller kontroller at hver SCSI-ID er unik.

3. Kontroller at driveroversettelse er aktivert (om nødvendig), og det ikke har blitt endret. Hvis du for eksempel nylig har byttet kontrollere, kan dette problemet oppstå

Andre problemer

Andre potensielle årsaker for en feilmelding av typen "Stop 0x0000007B" kan være:

1 Oppstartsvolumet er ødelagt og kan ikke monteres av Windows XP. Hvis filsystemet er ødelagt og Windows XP kan ikke montere oppstartsvolumet under oppstart, flytter du stasjonen til en annen datamaskin som kjører Windows XP og kjører chkdsk-kommandoen på denne stasjonen. Du kan også prøve å opprette en parallell installasjon av Windows XP på stasjonen i en egen mappe. Installasjonsprogrammet i Windows XP kontrollerer integriteten for volumet før filer kopieres, og dette kan løse noen problemer.

2 Du installerer på en speilet oppstartspartisjon som ble opprettet i Windows NT 4.0. Windows XP støtter ikke Ftdisk-volumsett fra Windows NT 4.0. Hvis du kjører Windows 2000, må du konvertere alle Ftdisk-volumsett til dynamiske volumer før du oppgraderer til Windows XP. Hvis du kjører Windows NT 4.0, ødelegger du alle speil og sikkerhetskopierer alle dataene på stripen, på RAID5 eller på de utvidede volumsettene før du oppgraderer til Windows XP. Ftdisk-sett er kanskje ikke tilgjengelige etter oppgraderingen.

Endret av Blomsterbob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...