Gå til innhold

Skal ta bilder i Italia til sommeren, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Høy ISO snakker vi om 400 eller ennå mer?

800 til 1600 ISO. Eller enda høyere hvis kamera ditt klarer det uten alt for mye støy og banding.

Det som ofte vil fungere når det er støy i bildet; er å konvertere det til s/h. Noen ganger fungerer det også å bruke et program som Noise Ninja for å fjerne noe av støyen.

Tom

Lenke til kommentar

800 til 1600 ISO. Eller enda høyere hvis kamera ditt klarer det uten alt for mye støy og banding.

Det som ofte vil fungere når det er støy i bildet; er å konvertere det til s/h. Noen ganger fungerer det også å bruke et program som Noise Ninja for å fjerne noe av støyen.

Tom

...eller Neat Image...www.neatimage.com.

Lenke til kommentar

Tom

Oi! Ikke lett for en som er redd for korn på bildene, jeg har aldrig brukt høyerer ISO en 400 før..

Lenke til kommentar
Yep, D80 er dårlig på høy ISO. Jeg går aldri over 800. Og 800 er i nødstilfeller!

Da er dere allergisk mot korn ...

Eneste grunn til at jeg ikke bruker ISO 1600 på E-420 er banding; noe som er stygt. Og jeg er rimelig sikker på at E-420 har mer korn på ISO 800 enn det D80 har på ISO 1600.

Tom

Lenke til kommentar
[*]Ta med enda flere minnekort. En gylden regel tilsier at du alltid vil ende opp med for lite plass uansett hvor mange minnekort du har med deg. Du har 24GB, ta med noen til.

Jeg vil bare minne om at Italia er et land der det er ganske greit å få kjøpt minnekort til en ok pris dersom en ser at det begynner å fylles opp. Det er tett mellom byene i Toscana og mange butikker med utvalg som her hjemme.

Lenke til kommentar

Hehe, de tre P-ene er jo en selvfølge. Når det gjelder kjøp av minnekort i utlandet er det noe ihvertfall jeg prøver å unngå etter flere teite opplevelser i forhold til nettopp det. Jeg har vert ute for kort som tok kvelden etter noen timer (og da var jeg milevis fra byen det ble kjøpt i..), kort som var mye tregere enn oppgitt klassifikasjon og kort som var generelt overpriset uten at jeg hadde noe annet valg enn å bla opp eller gå uten minnekort der og da. Selv i store byer blir det fort er lite ork om man skal gå rundt å lete etter minnekort, og ofte må man velge mellom enten hastighet, størrelse eller pris. Det går som oftest greit, men det er virkelig ikke noe å ta for gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...