Gå til innhold

Skal ta bilder i Italia til sommeren, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siena, Montepulciano, Montalcino og Pienza er verdt et besøk(Siena har litt "storby-preg", de andre er mindre og roligere byer).

Har bestemt meg for å dra tilbake i 2010 etter litt mimring selv. Og det blir vel neppe stativ denne gangen heller :whistle:

God tur !

Lenke til kommentar
Ekstra batteri skal kjøpes, vidvinkel kan fort bli for dyrt.

Prøv å finne noe billig brukt. En hvilken som helst vidvinkel (nesten) er bedre enn ingen vidvinkel når du står der og vil forevige DEN panoramautsikten eller du vil ha et minne fra et besøk på en trang og koselig kafe osv osv.....

-Lazy

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vidvinkel!

Tokina 12-24mm f/4 - Tokina 11-16 f/2.8 - Sigma 10-20mm - Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 eller en av Nikon sine tre (om du har massevis av penger du ikke vil bruke på noe annet) ^^

Jeg vil anbefale en av tokina sine. Millimeter spiller en større rolle her, hva du føler vil passe best for deg.

Når det gjelder reisemål, så ville i iallefall jeg besøkt områdene rundt Napoli. (Pompeii og Herculaneum). Og Roma selvfølgelig. Men nå har jeg ikke vært der, men er brennende interessert i den gamle romerske republikken og keiserriket. Noe som er godt bevart i ruinene i Pompeii og Herculaneum.

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

... men de områdene du nevner er da ikke i Toscana, Aak1? Med mindre man skal være i Italia voldsomt lenge er det verdt å bruke en stund på å surre rundt i Toscana – flybilletter nedover til neste gang koster ikke stort.

Å bo i nærheten av San Gimignano er glimrende. Landsbyen og områdene rundt er i seg selv herlig sjarmerende, i tillegg bor man omtrent midt i trekanten mellom Pisa, Firenze og Siena, så hele Toscana er innenfor rekkevidde av en dagstur.

Lenke til kommentar

litt OT: Pisa er oppskrytt, noen timer der holder i massevis. Det er egentlig bare tårnet som er noe å se, resten av byen er lite sjarmerende pga. alle turistene/turistfellene. Bruk heller tiden på noen av de andre stedene som er nevnt.

Italia er forøvrig fantastisk - God tur!

Lenke til kommentar
Vet dere om noen plasser som unger liker seg ekstra godt?

her står det litt om aktiviteter for barn i toscana.

Forøvrig kan jeg anbefale Venezia, husker ikke hvor lang kjøretur det var fra Firenze, men gjetter på et par timer. Med 14 dager til rådighet så kan det være noe å ha i bakhodet. Hvis du finner på å bevege deg i den retningen så er Lido et fint sted for både barn og voksne, en kort båttur ut fra Venezia.

Lenke til kommentar

Det meste er vel egentlig nevnt her, men jeg slenger inn noen tips jeg også.

• Ha med deg så lite utstyr som over hodet mulig. Jeg foretrekker alltid å bære så lett som mulig for å gjøre opplevelsen strømlinjeformet og effektiv, men dette avhenger selvsagt av typen ferie. Jeg har aldri med meg mer enn kameraet med en linse som dekker typ 18-50+ mm, et til to ekstra sett batterier i lommene, og minnekort som matcher batterilevetiden.
  • Ha kameraet klart hele tiden. Beskyttelsesdekselet kan du med fordel la ligge på hotellrommet.. I det det skjer noe kan det være over i det du har fått klipset av dekselet.
  • Fotografer utelukkende i RAW, det gir bare fordeler og stort sett ingen ulemper annet enn plass og eventuelt serieopptak.
  • Ta alltid et bilde eller to ekstra i flyktige situasjoner, og tilpass disse hendelsen. Eksempelvis kan du ta to-tre bilder til hvor du fokuserer på nytt med kortere lukketid, kortere/lengre eksponering etc. Få ting har jeg takket meg selv mer for enn nettopp dette. Når man sitter vel hjemme å oppdager at et flott motiv er forringet av bevegelsesuskarphet, feil fokus, utbrent himmel eller noe annet er det ufattelig deilig å se at det sitter på det neste bildet. Dette tipset gjør seg best i situasjoner hvor du kanskje bare får noen sekunder med håndholdt action før du må videre.
  • Ta med enda flere minnekort. En gylden regel tilsier at du alltid vil ende opp med for lite plass uansett hvor mange minnekort du har med deg. Du har 24GB, ta med noen til.
  • Ekstra batterier. Bruker kameraet AA batterier så ha med et ekstra par uåpnede ikke-oppladbare batterier som backup. Da er du sikret mot å glemme å lade resten av batteriene. Bruker du oppladbare proprietære batterier så dobbeltsjekk alltid at både primærbatteriene og det ekstra paret er fullstendig ladet.
  • La reisefølget bære med seg et ekstra minnekort og et batteri i en av sine lommer for deg. Jeg har prestert å glemme ekstrabatteri på hotellrommet for så å finne ut at primærbatteriet ikke ble ladet skikkelig. Da var det min redning at jeg lot reisefølget mitt ha ansvar for et ekstra sett. :)
  • Bruk verden som stativ. Stativ finner man over alt om man bare bruker øynene. En caps, en arm, en genser, kan fungere som vattering for ujevne overflater. Har du med deg en billig trådløst fjernutløser fra dealextreme.com er det bare å sette kameraet på et tilfeldig cafebord i valgt retning og trykke på fjernkontrollen. Det tar to sek med et ferdig innstilt kamera og er mye mer spntant og strømlinjeformet enn å dille med tidsutløser.
  • Har du ikke vidvinkel med deg så ta et håndholdt panorama eller ta et panorama med et improvisert stativ. Dette har jeg gjort et utall ganger og det fungerer aldeles utmerket.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Det meste er vel egentlig nevnt her, men jeg slenger inn noen tips jeg også.

...

Mange gode tips.

Noen kommentarer/alternative forslag.

• Har du nok minnebrikker; kjør RAW + JPEG Medium size/kompresjon.
  • Ta med en liten laptop (type netbook med hard disk). Da kan du kopiere over bilder til den i tilfelle du går tom for minnekort. Og den er fin hvis dere vil se på bilder om kvelden (da er det greit med de mellomstore JPEG-ene)
  • Alternativt ta med enbildebank (liten HD disk med kortleser som du kan bruke til backup)
  • Ikke irriter deg over bilder du ikke får tatt fordi du ikke har tatt med objektiv XX. Konsentrer deg om de motivene du kan ta bilde av.
  • Ikke vær redd for å bruke høy ISO. Korn er bedre enn uskarpe bilder.

Tom

Lenke til kommentar

Angående laptop/bildebank, her er et ultrabillig alternativ om det er prisen det skulle stå på. Jeg har en slik selv men har ikke fått testet den i felten enda. For mitt vedkommende vil det være en ekstra forsikring i forhold til å miste minnekort etc, da den vil bli brukt som en ekstra backup. Vekten er så liten at den kan snikes med i kofferten uten nevneverdige problemer. Utmerkede tips forøvrig tomsi42, spesielt det med å våge seg på høyere ISO!

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...