Gå til innhold

Skal ta bilder i Italia til sommeren, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal på ferie i Toscana til sommmeren, så da tenkte jeg å ta med kamera mitt. Men hva trenger jeg av utstyr, jeg har det som står under samt stativ.

Hva med filter osv.?

Du trenger:

Nikon D80

AF-S DX 18-70mm

SB-600 kanskje (bitteliten softbox som du kan sette rett på blitsen kan også være greit).

Filter: Ingen

En veldig liten kamerasekk/veske som har plass til kamerahus med objektiv påmontert samt eventuelt blits kan være greit.

Kos deg i Toscana :D

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Jeg skal på ferie i Toscana til sommmeren, så da tenkte jeg å ta med kamera mitt. Men hva trenger jeg av utstyr, jeg har det som står under samt stativ.

Hva med filter osv.?

Reiser du lett, eller har du bil?

Jeg hadde vurdert noe enda videre optikk. Toscanske bygater er svært trange. Og landskapene er vide.

Ble ikke rent lite misunnelig nå. Toscana er nydelig.

Lenke til kommentar

UV filter bør du uansett ha foran linsa for å beskytte denne.

Du bør kanskje ha et stativ så du kan ta bilder i skumringen og opplyste bygninger etter det har blitt mørkt.

Skal du ut mot kysten å ta bilde av sjø, eller ta bilde i kraftig sol kan du benytte polaroid filter. Dette vil fjerne refleksjoner i motivet.

Lenke til kommentar
UV filter bør du uansett ha foran linsa for å beskytte denne.

Du bør kanskje ha et stativ så du kan ta bilder i skumringen og opplyste bygninger etter det har blitt mørkt.

Skal du ut mot kysten å ta bilde av sjø, eller ta bilde i kraftig sol kan du benytte polaroid filter. Dette vil fjerne refleksjoner i motivet.

Sirkulær polariseringsfilter kan ha sin nyttverdi. UV-filter for beskyttelse er etter mitt personlige syn fullstendig bortkasta, eneste du oppnår er å ødelegge optikkens kvalitet ved å sette et høyst unødvendig ekstra ledd foran. Stativ eller ministativ kan selvsagt også være greit, men man skal være på ferie, og i mange tilfeller man tar med stativ blir det ikke benyttet i slike situasjoner. Ting du tar med uten å bruke er bortkasta.

Lenke til kommentar
...ferie i Toscana til sommmeren, så da tenkte jeg å ta med kamera mitt. Men hva trenger jeg av utstyr, jeg har det som står under samt stativ.

Hva med filter osv.?

Slapp av, du klarer deg fint med det utstyret du har, muligens med unntak av nok lagringsplass. Pass på å ha nok minnekort, eller mulighet for å "dumpe" bilder slik at du får frigjort plass på minnekort(ene). Det er lite som er så irriterende som å ikke få tatt et bilde pga fullt minnekort.

18-70mm vil dekke det meste rent brennvide-messig, og videre enn 18mm (27mm) vil det være veldig sjelden du savner. En billig investering som kan være nyttig på solfylte dager i Toscana er et polarisering-filter dersom du skal ha med himmel/sjø.

Lenke til kommentar
Det siste ville du kanskje savnet enda mer om du husket det første? :hmm:

Kunne ikke sagt det bedre selv ;) Stativ er ikke spesielt populært. Jeg har lært med å ta mange bilder uten å bruke for mye tid på det under slike turer. Stiller du deg opp med stativ i 15-20 min blir det garantert bråk, lover.

Lenke til kommentar

Polafilter kan funke for all fotografering i sterk sol. Trærne ser typisk bedre ut fordi det er mindre reflekser i bladene, murveggene på husene ser bedre ut fordi det er mindre reflekser osv.

Så lenge jeg er på ferietur og ikke fototur er hovedprioriteringen min at det skal være så lett at jeg kan ha det med meg overalt uten at det blir tungvindt, og uten å måtte bekymre meg for å se ut som en vandrende bunke tusenlapper. Jeg har aldri hatt med blits på ferie, og velger typisk 21+50m eller 21+90mm, men så har jeg heller ikke ambisjoner om å fange absolutt alle fotomulighetene. Av og til kan det være like greit glede seg over det man ser når man er på ferie, og ikke måtte vente til man ser på bildene når man er hjemme igjen.

Lenke til kommentar

Vi er to foto-frelste som skal reise sammen, så jeg tipper vi kommer til å ha med et stativ på deling. Kommer til å kjøpe meg et polafilter også, vi reiser med fly til Italia, og leier bil videre.

Jeg har 24gb til sammen med minnnekort, så det tror jeg skal holde for en stund.

Jeg bør vel knipse det meste i RAW?

Men vi har også med to koner, og 7 unger til sammen, så det blir nok en del bilder uten stativ.

Endret av hojohansen
Lenke til kommentar
Det jeg fikk mye problemer med var lysforholdene i de trange gatene. Ene siden av gaten/veggene var belyst av sterk sol og andre siden var det skygge. Himmelen var veldig lys. De fleste ser for seg resultatet(legger ved et eksempel)

http://theonlinephotographer.typepad.com/t...amic-range.html

Men dette er da også noe de fleste digitalkamera sliter med. Siden kameraet er såpass trangsynt dynamikkmessig må en enten unngå å blande flater med så forskjellig lysmengde at de høylys brenner ut eller forgrunn blir mørk og grumsete eller en kan overdrive forskjellen (ved å la skyggene bli dype og skape silhuetter hvis de ikke er hovedmotivet). Har en tid og stativ er HDR en mulighet, men det går ofte fint an å finne komposisjoner/vinkler (med lyset, på tvers av lyset) som unngår problemet også.

Lenke til kommentar

Vil nå påstå at mitt eksempel bilde fra Toscana, viser hvordan realiteten er i de gamle byene og lyset blir da vanskelig å kontrollere med andre komposisjoner/vinkler(trangt i gatene), så HDR er nok den beste løsningen.

Endret av tomeny
Lenke til kommentar

Jeg synes du har fått mange fornuftige råd her. Du tar det kanskje som en selvfølge, men nevner det likevel: Ekstra batteri(er) (og selvsagt lader). Og så synes jeg du skal vurdere en skikkelig vidvinkel. Gradert gråfilter kan være lurt når motivet utfordrer kameraets nokså trange dynamikk. Ellers er det et godt råd å reise så "lett" som mulig.

-Lazy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...