Orjanp Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Er det mulig? Bruker RH9. Det er for å slippe å lage nye brukernavn i WindowsXP. Bruker RH9 som en Samba server. Må ha samme brukernavn/passord i Linux og XP for å få tilgang til Samba sharen. edit: topic Lenke til kommentar
xeon Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Må du det? Ikke for å være vanskelig, men hvorfor må du det? Vel uansett, en måte som muligens kan løse problemet, selvom det ikke er anbefalt så vil det være følgende.. adduser "Mulig det går med langt brukernavn med mellomrom, men usikker.. komma er jeg enda mer usikker på.. Erstatt forøvrig det som står innenfor disse hermetegnene med brukernavnet" Lenke til kommentar
gunnarhalle Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Hva med å ta det andre veien? Logg på samba-serveren med annet brukernavn, det er min løsning. Har brukernavn pelle på linuxboksen og Pelle Nese på XPboksen. Så logger jeg inn med pelle (det er en opsjon i dialiogboksen som gir mulighet til det). Lagde meg en bruker med mellomnavn, og su'et fra root til ny bruker med mellomnavn. Det gikk knirkefint, men da jeg su'et til ny bruker fra vanlig bruker fikk jeg ikke tilgang. Virker ikke som det er mulig. Kjører Slackware 8.1. edit: Korrigering.. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 Så sant du ikke _trenger_ forskjellige brukere og lignende på samba-servern. (altså som filserver for flere forskjellige brukere) Så kan du bare sette samba'en til å bruke samme "oppsett" som windoze98 og slikt brukte. Sett security til SHARE; security = SHARE Nå vil alle kunne ha tilgang til de gitte share's. -Dante Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 20. april 2003 Forfatter Del Skrevet 20. april 2003 Så sant du ikke _trenger_ forskjellige brukere og lignende på samba-servern. (altså som filserver for flere forskjellige brukere) Så kan du bare sette samba'en til å bruke samme "oppsett" som windoze98 og slikt brukte. Sett security til SHARE; security = SHARE Nå vil alle kunne ha tilgang til de gitte share's. -Dante Må du ikke da sette den opp som en Primary Domain Kontroller(PDK)? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 20. april 2003 Forfatter Del Skrevet 20. april 2003 Jeg har funnet en løsning på saken. Utgangspunktet var at jeg ønsket å få tilgang til delte mapper på en Samba server fra windowsxp der brukernavnet mitt er Ørjan Pettersen. Det inneholder m.a.o. mellomrom og ø. Jeg fulgte denne guiden for å sette opp Samba serveren. Etter at brukernavn og passord var satt opp, redigerte jeg /etc/samba/smbusers, på følgende måte #unix_name = SMB_name1 SMB_name2 ... brukernavn_linux = brukernavn_winxp , der brukernavn_winxp kan inneholde mellomrom og æøå. Måtte i tillegg legge til følgende under global i smb.conf username map = /etc/samba/smbusers Deretter restartet jeg samba serveren. I WindowsXP logger jeg meg på, og går inn på 'my network places' og 'view workgroup computers'. Der finner jeg Samba serveren. Når jeg klikker på den kommer det opp skriv inn brukernavn og passord. Der skriver jeg inn linux brukernavn og passord. Så har jeg tilgang til delte mapper på Samba serveren. Nå finnes det helt sikkert andre og kanskje lettere måter å gjøre dette på, men fikk det no til å funke til slutt. Takk for alle innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå