Gå til innhold

Patience tester Nokia E71


Anbefalte innlegg

Patience tester Nokia E71

Da hadde undertegnede endelig fått sitt eksemplar av NOKIA E71. Det var noen lange tunge dager å vente, men endelig kom den. Prøvde å holde mine forventninger nede for at jeg ikke skulle bli skuffet.. Det ble jeg -ikke-

post-25754-1234624143_thumb.jpg

Mine 4 siste eirskaper:

Merke - Karakter

HTC Touch Pro - Glimrende telefon, men desverre noe treg og skrøpelig. Solgt.

Nokia N82 - Suverent kamera, men solgt pga støvproblemer vs. display. Solgt.

Nokia 6300 - En av mine favoritt-telefoner. Ikke solgt.

HTC mTeor - Utrolig spennende telefon. Desverre for dårlig byggkvalitet.

++ Mange mange flere..

 

TESTEN:

 

Dette er en "test" hvor jeg prøver å få frem det ingen andre har brydd seg om å nevne. For det generelle, les en annen test. Jeg tester hva som er viktig for MEG. Skulle du være lik meg, kan du kaste deg på lasset.

 

Jeg vil ta for meg:

1) Førsteinntrykk

2) Byggkvalitet

3) Kamera

4) Tastaturet

5) Skjermen

6) OS'et

 

 

1) Førsteinntrykket.

Som en unge på julaften ble det revet eske, papir, tape og papp vegg i mellom. Det var vanskelig å klare å være 33 år, når man følte seg som en 14-åring på de to store gavedryssdagene man har i løpet av året.. Etter litt jobbing kom herligheten frem i lyset.

 

Det første jeg tenkte var "..jepp.. det ER virkelig så liten som jeg trodde" .. Tok telefonen opp i nevene og begynte å gå den etter i sømmene, nærmest med lupe. Som gammel maskinarbeider og ihuga mekaniker som man er, så har man etterhvert fått et øye for detaljer. Byggkvalitet er meget viktig for meg. Og jeg er her pinlig kresen. Alt må stå på rett linje. Ingen gap eller skjevheter godtas. Og i hvertfall så lite støv som mulig på innsiden av skjermen.

 

E71 virket som noe av det best sammenskrudde Nokia-produktet jeg har hatt i nevene noensinne. Like under kommer Nokia 6300 som overlevde noen titalls fall i bakken. Den kjennes ut som det det er, nemlig stål. Telefonen, og ikke minst knappene oser av kvalitet. Her ble jeg eksepsjonelt fornøyd, og den deilige tilfredse "lettet, og fornøyd"-følelsen kom ettersigende snikene inn på meg.. Dette likte Pat, den kresne faen som han er..

 

 

 

2) Byggkvalitet.

Som nevt ovenfor av førsteinntrykket, så er dette en telefon som er laget i stål. Den virker bemerkelsesvedrig godt sammenskrudd, og man får litt følelse av at denne kan man slå inn en liten spiker med uten at det skulle bety så mye. Den er relativt tung, men det liker man. Stål er tungt. Og man vet å assosiere vekta når man vet materialtypen. Nokia E71 seiler inn på en foreløbig førsteplass når det kommer til hvor godt den er sammenskrudd. Batteridekslet har to mekaniske låsanordninger pøå hver side. Og vekk er problemet med de gamle mursteinene.. batteridekslet -sitter-. Det finnes ingen glipper eller områder hvor man kan se noe unormale variasjoner i.

 

Det er relativt støvfritt på innsiden. Det er så lite støv at man må bruke mikroskop nærmest for å se det. Alle telefoner har litt støv på innsiden av skjermen. Men det er så små støvkorn at man ser de normalt ikke. Jeg har funnet støv på innsiden av nærmest alle telefonene jeg har hatt. Men unntak av HTC Touch Pro da touchskjermer er 100% støvfrie pga touchfølsomheten. N71 er noe av det mest støvfrie jeg har sett. Og det er bra. -Litt- fins. Men det gjør det i så godt som alle telefoner som ikke har touchskjerm. Men vi snakker om miroskopisk støv. Jeg måtte lete svært lenge med lommelykt før jeg kunne finne noe.

 

 

 

3) Kamera.

Det er kort og greit ikke noe å skryte av i det selskapet mobiltelefonen har i disse dager. De dedikerte kameramobilene knuser E71 når det kommer til kamera. Men kameraet fungerer likevel helt greit. Utendørs ser det ut til å bli fargerike og fine bilder. Innendørs blir det kort og greit helt for jævlig. Da er det snakk om å kun ta bilder for å dokumentere etc.

 

 

 

4) Tastaturet.

Ja folkens, dere -vet- at det er -lite-. Og nettopp det er det største ankepunktet ved denne telefonen. En viss pølsefingermann vil ikke like denne telefonen. Men de som har normale fingrer, til middels småkraftige fingre klarer uten problemer å treffe riktig. Det er lite med andre ord, men det fungerer! Positivt overrasket. Når det kommer til SMS-skriving er det en svært lur funksjon som er verdt å merke seg.. Telefonen skriver rett ord, selv om du bommer på et par taster. Skriver du feks "NOKIA" som "NÅKIA" eller verre, vil telefonen skjønne at her har vi kløner å ferde, og foreslår veldig enkelt riktig ord. Dette fungerer kjapt og greit.

 

 

 

 

5) Skjermen.

Skjermen kan kanskje føles litt snål med det samme, da den er bredere enn den er høy. Stikk motsatt av hva man er vant med. Det er en kort tilvenningssak. Men det har sine fordeler. I kalender eksempelvis, blir skjermen utnyttet. Kalenderen er helt til venstre, og beveger du deg over en dag med noe på programmet dukker dette opp til høyre for kalenderen i en egen liste på samme tid. Eller så er skjermen lyssterk og fin. Helt grei skjerm. Det fins bedre, og det fins mye verre..

 

 

 

6) OS'et.

Symbian series 60, et OS man kanskje begynner å bli litt smålei av. De samme kjedelige ikonene bestandig.. Men det har vært en liten oppussning i menyene til E71. Det er nå ikoner man ikke trenger å skammes over. De har blitt litt mer "candy", og det går faktisk an å installere "themes" og bruke "default"-ikoner. Det virker som det har blitt fisket frem det som kan fiskes frem av nyttefunksjoner. Men ett unntak; På Nokia 6300 kunne man få opp en liste over de siste brukte nr nå man skulle sende melding. Det er noe jeg savner på E71.

 

 

 

Tror jeg at jeg kommer til å beholde denne telefonen?:

Ja, jeg føler meg relativt sikker på at dette er en telefon jeg ikke blir å selge med det første. Man kan aldri vite, men for første gang på lenge har man den følelsen av at man endelig kan begynne å laste over litt snacks på telefonen uten å måtte gå rundt med den følelsen av at alt er midlertidlig.

 

Jeg beklager min overpositivitet, men jeg er svært fornøyd. Og telefonen

ANBEFALES

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jess, det er mye de samme erfaringene jeg sitter igjen med og. Men det som kanskje er det viktigste med E71 kontra andre S60-telefoner er at denne er lynkjapp. Ingen andre S60-telefoner jeg har hatt/prøvd har vært i nærheten så responsiv som E71. Faktisk så er meny-navigasjonene kjappere enn mange S40-telefoner, i hvert fall med mine erfaringer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra test synes jeg. Hadde tenkt til og lage en brukertest av mobilen, men det er jo ikke nødvendig når jeg ikke har noe og legge til foruten at jeg gjerne skulle hatt bedre levetid på batteriet.

 

Det jeg var mest overasket over er hvor behagelig det er og skrive eposter og sms med mobilen med tanke på hvor små tastene faktisk er. Det var tastene jeg var mest skeptisk til når jeg kjøpte den, men tok sjansen da flere skrev at om man gir dem en sjanse vil man venne seg til dem. Men jeg vil legge til at du bør prøve mobilen i en butikk før du bestemmer deg. Selv har jeg relativt tynne fingre og opplever ikke så ofte at jeg taster feil (slik det var når jeg nettop hadde kjøpt mobilen). Taster jeg feil vil orforslagsystemet (eller hva det nå enn kalles) nesten alltid legge frem ordet jeg hadde skulle frem til. Må bare si at ordforslagsystemet er genialt.

 

E71 kan så absolutt anbefales om du er ute etter en slik type mobil :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var også veldig skeptisk til tastene, men nå elsker jeg tastaturet. Det blir ikke mye skrivefeil selv om fingrene mine kanskje er litt større enn noen.

 

Det er designet på en ganske genial måte mtp at fingeren/tommelen kommer fra siden.. og da er det høyden på tasten som fungerer som anslagsområde. Og da blir det faktisk nok siden tasten er nokså høy..

Lenke til kommentar

Synd at kameraet ikke er bedre, i en ellers meget vellykket telefon. Ok, dette er en businesstelefon i E-serien, men likevel...

 

Det har nettopp kommet ut en firmwareoppdatering til E71, som blir den tredje eller fjerne i rekken. Får håpe Nokia på dette forsøket klarer å forbedre billedkvaliteten slik at det virkelig merkes.

Lenke til kommentar

Denne telefonen er uten tvil den beste symbiantelefonen jeg har hatt. Veldig gledelig at du også så den store nytten i selvrettingen som er i telefonen :)

 

PS! Vi fikk denne i sort der jeg jobber på fredag. Herrejemin så fordømt sexy skal ikke en telefon få lov til å være.

Lenke til kommentar
Bra test synes jeg. Hadde tenkt til og lage en brukertest av mobilen, men det er jo ikke nødvendig når jeg ikke har noe og legge til foruten at jeg gjerne skulle hatt bedre levetid på batteriet.

 

Innbiller meg at du trenger å deaktivere dobbelmodus. Verktøy, Innstillinger, Telefon, Nettverk: Still Nettverksmodus til GSM og rapporter tilbake til oss etter noen dager om du merker forbedring :)

Lenke til kommentar

Jeg er så enig som det er mulig :)

Jeg gikk fra en annen telefon med veldig god byggekvalitet, E51. Synes tastaturet er helt perfekt å bruke :). Og det jeg har likt med symbian OS er under mail eller meldinger trenge man bare å taste inn deler av navnet og trykke på OK knappen og da søker den automatisk i kontaktlisten. for meg som skriver en del mail er det knall :).

 

Jeg kommer nok aldri til å gå over til en N serie så fremt de ikke får den samme muligheten til frivillig å endre active desktop.

 

Er det noe jeg kan si som er negativt foruten kamera, er at jeg synes det er litt tungvint å bruke musikkspilleren, siden jeg må "starte" på nytt hver gang jeg skal høre på musikk. og at jeg ikke kommer rett inn i spillelisten som jeg brukte sist. men må fysisk velge ny liste.

 

Knalltelefon som jeg kommer til å ha til den tryner :) For mitt bruk som er mest jobb med mail og ringing, synes jeg dette er en av de "beste" telefonene i markedet, når man ser på byggekvalitet, brukervennlighet og enkel i bruk. pluss at den er rask i menyene og lett å sette seg inn i. jeg brukte ca 5 timer til å bli kjent med tastaturet.

 

Forresten så likte jeg at det kom med en taske til telefonen som er faktisk ganske nyttig. har mistet telefonen i bakken et par ganger og da har det vært godt at den var i tasken

Lenke til kommentar

Bare så synd Nokia ikke gidder å levere ferdige telefoner. Har hatt nærmere 10 symbian telefoner, helt siden den første ble sluppet 7650. Bare les firmware changelog, så skjønner dere hva jeg mener. Uff... nå bytter jeg ut e51 mot apple iphone så snart telenor selger. Orker ikke disse feilene lenger

Lenke til kommentar
Bare så synd Nokia ikke gidder å levere ferdige telefoner. Har hatt nærmere 10 symbian telefoner, helt siden den første ble sluppet 7650. Bare les firmware changelog, så skjønner dere hva jeg mener. Uff... nå bytter jeg ut e51 mot apple iphone så snart telenor selger. Orker ikke disse feilene lenger

 

Var det sånn å forstå at du mener de andre er noe bedre?

 

iPhone oppgraderes til sommeren

Lenke til kommentar
Bare så synd Nokia ikke gidder å levere ferdige telefoner. Har hatt nærmere 10 symbian telefoner, helt siden den første ble sluppet 7650. Bare les firmware changelog, så skjønner dere hva jeg mener. Uff... nå bytter jeg ut e51 mot apple iphone så snart telenor selger. Orker ikke disse feilene lenger

 

Var det sånn å forstå at du mener de andre er noe bedre?

 

iPhone oppgraderes til sommeren

 

Du trenger ikke kjøpe ny telefon, for å få denne type forbedringer. Se forskjell på feilfiksing, og forbedringer..

Lenke til kommentar

En annen vesentlig ting som er verdt å få med, som "vanlige" tester ikke tar hensyn til, er hvor hyppig telefonen returneres på bakgrunn av garantifeil. Telefonen har om ikke lenge vært et år på markedet, og vi forhandlere legger gjerne merke til hvilke modeller som har flest feil.

 

Kjeden jeg er ansatt i har bl.a. 8 butikker i Bergensområdet, og såvidt jeg har forstått har ingen av disse noensinne fått inn E71 til service. Samme gjelder forsåvidt E66, og dette er sannsynligvis de mest feilfrie telefonene som har blitt produsert de siste par årene, ihvertfall som er til salgs her til lands.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Du trenger ikke kjøpe ny telefon, for å få denne type forbedringer. Se forskjell på feilfiksing, og forbedringer..

 

Jeg står ved mitt. Det er kommet mange softwareforbedringer til ifon, akkurat som alle andre :) Hvis du ikke har fått det med deg er det kanskje fordi apple ikke legger ut changelog på symbian-freak akkurat...

 

EDIT: Og jo, nye funksjoner sånn som Internettradio, osv kommer via software upgrade til Nokiatelefoner. Sågår Sony Ericssons C905 får smileshutter og trådetSMS med ny software :)

Endret av RMNZR
Lenke til kommentar
PS! Vi fikk denne i sort der jeg jobber på fredag. Herrejemin så fordømt sexy skal ikke en telefon få lov til å være.

Den svarte er groteskt fin! Solgte dessverre nettopp min Grey Steel E71, og savner den hver dag :( Hadde jeg ikke fått over det dobbelte av det jeg ga for den villle jeg aldri solgt.

 

Jeg må si at jeg er enig med Pat om kvaliteten til telefonen. Jeg skal vedde ulla mi på at jeg er den mest kresne personen på forumet, og jeg er ikke fornøyd med mindre det er perfekt. Sendte f.eks E71 til rep fordi det var knirking i rsk. Én knapp. Utenom det var jeg utrolig fornøyd med telefonen. Det var knapt noe slark, og utenom rsk var telefonen så og si perfekt kvalitetsmessig. Den kunne med fordel hatt en større og mer høyoppløst skjerm, men den funka allikevel.

 

Tastaturet er perfekt! Skrev en skolestil på 700 ord i QuickOffice med det tastaturet. Litt slitsomt ettersom skjermen er så "dårlig", men fungerte fett allikevel :)

 

Må bare legge til at jeg nå har LG KF750 Secret, og utenom litt slark i bakdekselet har den like god byggekvalitet som E71. Så hvis noen andre der ute vil ha en telefon med grisebra kvalitet som ikke koster skjorta, så er KF750 veldig bra :)

Lenke til kommentar

Fin test! Har en trofast E65 som stadig feiler mer og mer som jeg har hatt planer om å bytte ut med en E66 nå hvert øyeblikk, men etter å ha lest dette fikk jeg plutselig veldig lyst på en E71.

 

Mitt bruk er jobb / mail / sms / web. Musikk og kamera funksjoner på mobil er ikke min viktigste prioritet uansett.

Lenke til kommentar
Bare så synd Nokia ikke gidder å levere ferdige telefoner. Har hatt nærmere 10 symbian telefoner, helt siden den første ble sluppet 7650. Bare les firmware changelog, så skjønner dere hva jeg mener. Uff... nå bytter jeg ut e51 mot apple iphone så snart telenor selger. Orker ikke disse feilene lenger

 

Det hørtes jo litt trist ut.

Har E51 selv med ganske tidlig firmware vil jeg tro, og har ikke opplevd noen problemer jeg kan sette fingeren på.

Har ikke oppdadert heller, selv om det har kommet nye versjoner, fordi alt går "smooth".

 

Opplevde på E50 at telefonen faktisk ble mer ustabil ved firmwareoppdateringer :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg var også veldig skeptisk til tastene, men nå elsker jeg tastaturet. Det blir ikke mye skrivefeil selv om fingrene mine kanskje er litt større enn noen.

 

Det er designet på en ganske genial måte mtp at fingeren/tommelen kommer fra siden.. og da er det høyden på tasten som fungerer som anslagsområde. Og da blir det faktisk nok siden tasten er nokså høy..

 

Helt enig. Kunne lett gått skikkelig på trynet med tanke på tastaturet. men dem har løst det på en genial måte.

 

 

Bra test synes jeg. Hadde tenkt til og lage en brukertest av mobilen, men det er jo ikke nødvendig når jeg ikke har noe og legge til foruten at jeg gjerne skulle hatt bedre levetid på batteriet.

 

Innbiller meg at du trenger å deaktivere dobbelmodus. Verktøy, Innstillinger, Telefon, Nettverk: Still Nettverksmodus til GSM og rapporter tilbake til oss etter noen dager om du merker forbedring :)

 

Takk for tipset. Lade opp mobilen nå som forandringen er gjort og si ifra om jeg merker noen forskjell.

 

BTW: Helt enig i at den svarte utgaven av telefonen er utrolig sexy. Lenge siden jeg har syntes en telefon er så utrolig pen.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...