Hindmost Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Driver å mekker ny vannkjøling, og skal bruke en black ice 240 radiator montert i toppen av kabinettet. Hvor mye bedre er det når viftene suger gjennom radiatoren i forhold til å blåse gjennom? Blir det mindre støy? bedre temp? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Vell, vifter er generelt bedre til å blåse enn å suge. Så suging, suger bokstavelig talt. Om du setter de til å blåse så vil jeg anta at du får maks effekt. Lenke til kommentar
Hindmost Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Vell, vifter er generelt bedre til å blåse enn å suge.Så suging, suger bokstavelig talt. Om du setter de til å blåse så vil jeg anta at du får maks effekt. Takk for det ! Jeg har skrudd dem på til å blåse. Lenke til kommentar
Ashaman Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Teoretisk sett så skal det bli ett fett da... Viften må dra like mye luft på baksiden av viften som den dytter ut på fremsiden. Så flowen er lik på begge sider... Men er usikker selv... Lenke til kommentar
danybanany Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Suging er for damer! la vifter blåse Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Teoretisk sett så skal det bli ett fett da...Nei teoretisk sett får man bedre kjøling av at luften blåser på det som skal avkjøles. Du kan prøve å sitte på 'sugesiden' av en bordvifte på en varm sommerdag å se om det kjøler like godt som når luften blåser på deg. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Hvis du får lyst er det jo mulig å ha viftene i par, så du har en som blåser og en som suger Teoretisk vil det øke flow, siden den viften som blåser får mindre motstand, den trenger alså ikke å "dytte" luften like hardt for å få samme flow. Lenke til kommentar
Hindmost Skrevet 21. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2009 Hvis du får lyst er det jo mulig å ha viftene i par, så du har en som blåser og en som suger Teoretisk vil det øke flow, siden den viften som blåser får mindre motstand, den trenger alså ikke å "dytte" luften like hardt for å få samme flow. Men så var det støy problemet da.... 2 vifter vs 1 Et støysvakt system er mye av poenget med vannkjøling for min del... En evt. klokk blir en snill 24/7 Lenke til kommentar
Ashaman Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Teoretisk sett så skal det bli ett fett da...Nei teoretisk sett får man bedre kjøling av at luften blåser på det som skal avkjøles. Du kan prøve å sitte på 'sugesiden' av en bordvifte på en varm sommerdag å se om det kjøler like godt som når luften blåser på deg. True, very true... Hehe. Man får vel kanskje en mer retningssterk strøm på siden som blåser enn der den suger. Lenke til kommentar
Beef Supreme Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Teoretisk sett så skal det bli ett fett da...Nei teoretisk sett får man bedre kjøling av at luften blåser på det som skal avkjøles. Du kan prøve å sitte på 'sugesiden' av en bordvifte på en varm sommerdag å se om det kjøler like godt som når luften blåser på deg. Det blir totalt feil. Husk at viftene er helt inntil radiatoren, så det kommer ikke noe luft inn på sidene. Så om sammenlikningen skal funke må du isåfall sette deg bak vifta, med en trakt tredd over vifta og hodet ditt, og da får du samme effekt. Det beste på radiatorer er å ha en funnel, og ha viftene til å suge lufta gjennom. Da får du ikke dead-spot midt på vifta. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Ok en bordvifte blir ikke det samme som å sette vifter helt inn til en radiator. Men det er faktisk slik at det å blåse kald luft på et varmt objekt gir bedre kjøling en å 'suge' vekk den varme luften. Finner ingen kilder i farten, men det er godt kjent. Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Skal eg no komme igjen med at dei fleste bilar har ei vifte som SUG igjennom radiatoren Og eg sa dei fleste fordi det er eindel som har vifte på framsida som bles og. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 1. mars 2009 Del Skrevet 1. mars 2009 Vell, vifter er generelt bedre til å blåse enn å suge.Så suging, suger bokstavelig talt. Om du setter de til å blåse så vil jeg anta at du får maks effekt. Jeg har opplevd motsatt - på flere rigger. Teoretisk sett så skal det bli ett fett da...Viften må dra like mye luft på baksiden av viften som den dytter ut på fremsiden. Så flowen er lik på begge sider... Men er usikker selv... Når de blåser møter de motstand, og mye av luften skyves tilbake - når de suger møter de fortsatt motstand, men luften har ingen vei å skyves tilbake. Dette bekrefter min hypotese, og personlige erfaring. Lenke til kommentar
Hindmost Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Hva var oppsettet på de riggene du merket forbedring på? Radiator størrelse, tykkelse osv. Brukte du noen form for shroud eller funnel? Eller skrudde du viftene rett på radiatoren? Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 hmm, er detAvstands stykke ikkje berre å teste da? dessuten er det beste å ha viftene til å blåse på radiator med eit Avstands stykke imellom... men egentlig så er det vel ca ett fett siden alle som regel har ein overkill radiator på ein litem cpu... Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hva var oppsettet på de riggene du merket forbedring på? Radiator størrelse, tykkelse osv. Brukte du noen form for shroud eller funnel? Eller skrudde du viftene rett på radiatoren? Jeg har testet, og funnet forbedring, på alt fra eldre thermaltake-radiatorer til nyeste AC 360-rad. Med alt fra standardvifter til noctua, og det har aldri slått feil. Kun skrudd rett på radiator. Med en shroud skal det i teorien bli enda bedre. Lenke til kommentar
Robin Hood Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg har prøvd å ha viftene til å blåse først, lå på ca 48 ved load, snudde viftene og temp gikk ned noen grader, rundt 45 grader ved load. Lenke til kommentar
Phoenix007 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Teoretisk sett så skal det bli ett fett da...Nei teoretisk sett får man bedre kjøling av at luften blåser på det som skal avkjøles. Du kan prøve å sitte på 'sugesiden' av en bordvifte på en varm sommerdag å se om det kjøler like godt som når luften blåser på deg. Nei? Tenkt deg en støvsuger, når den suger så blir det kaldere enn når den blåser Se posten over Endret 6. mars 2009 av Phoenix007 Lenke til kommentar
Sink Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Grunnen er at de små PCviftene takler mottrykk sinnsykt dårlig, jo mer motstand det er i radiatoren jo mer vil du tjene på å snu viftene. Lenke til kommentar
Hindmost Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Grunnen er at de små PCviftene takler mottrykk sinnsykt dårlig, jo mer motstand det er i radiatoren jo mer vil du tjene på å snu viftene. "å snu viftene" kan jo være litt misvisende, regner med du mener å flytte viftene til andre siden av radiatoren + å snu dem? Ellers ville jo viftene kun suge varm luft fra inni pc'en.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå