Xorcist91 Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hei! Jeg har nettopp bygd meg en pc, og har et problem med å komme videre når jeg skal installere xp. Det kommer et bilde der dette står: "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot decive and press a key". Jeg har prøvd å boote med harddisken og dvd-romen men, dette hjelper ikke. Jeg har også sjekket om kablene sitter godt fast på harddisken. Hovedkort: Asus P5Q pro Harddisk: western digital gp 500gb sata 2 16mb 7200RPM DVD-rom: Samsung dvd-spiller Sh-d162D Er det noen som vet hva jeg må gjøre? Takk på forhand! Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Har du harddisken i AHCI-modus? Hvis så må du trykke F6 i starten av installasjonen og ha en diskett med AHCI SATA drivere i diskettstasjonen. Eventuelt setter du diskene i IDE-modus. Lenke til kommentar
Xorcist91 Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Har du harddisken i AHCI-modus? Hvis så må du trykke F6 i starten av installasjonen og ha en diskett med AHCI SATA drivere i diskettstasjonen. Eventuelt setter du diskene i IDE-modus. Disken er allerede i IDE-modus. Jeg kommer heller ikke til starten av xp installasjonen Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Kommer harddisken opp i BIOS? Kommer det optiske drevet opp i BIOS? Har du skrudd på Boot ROM-en til kontrolleren som det optiske drevet er koblet til? Hva er boot order? Lenke til kommentar
Xorcist91 Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Kommer harddisken opp i BIOS? Kommer det optiske drevet opp i BIOS? Har du skrudd på Boot ROM-en til kontrolleren som det optiske drevet er koblet til? Hva er boot order? ja, harddisken kommer opp i bios. Det optiske drevert er jeg usikker på, jeg finner ingenting om det. Hvor ser jeg det? jeg vet heller ikke om jeg har skrudd på boot rom-en. boot order 1st atapi cd-rom 2st IDE:wdc wd5000aacsi 3st floppy drive Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Last inn BIOS defaults, da skal boot ROMen være aktivert. Det er ikke ATAPI CD-ROM du skal velge hvis du vil boote fra CD/DVD. Det skal være noe der som ender på Samsung eller Sh-d162D. Du kan også trykke F8 når maskinen starter for å velge hva du skal boote fra. Endret 14. februar 2009 av Bludd Lenke til kommentar
Xorcist91 Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Last inn BIOS defaults, da skal boot ROMen være aktivert. Det er ikke ATAPI CD-ROM du skal velge hvis du vil boote fra CD/DVD. Det skal være noe der som ender på Samsung eller Sh-d162D. Du kan også trykke F8 når maskinen starter for å velge hva du skal boote fra. har prøvd med default BIOS, og F8. Når jeg trykker på F8 kommer Harddisken fram og floppy drive. så problemet ligger mest sannsynlig i DVD-romen? Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Ja, det virker som om systemet ikke finner den. Er den SATA eller PATA? Lenke til kommentar
Xorcist91 Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Ja, det virker som om systemet ikke finner den. Er den SATA eller PATA? Hm, jeg tror den er IDE?:S http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=33231...led#ProductTabs Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Jepp, den er PATA. Rare greier. Tror du må mose opp manualen og se hvor du har koblet den inn. Fins det flere PATA-porter på hovedkortet? Har du koblet til strømmen? Lenke til kommentar
Xorcist91 Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Jepp, den er PATA. Rare greier. Tror du må mose opp manualen og se hvor du har koblet den inn. Fins det flere PATA-porter på hovedkortet? Har du koblet til strømmen? Strømmen er ivertfall koblet på, siden jeg får åpnet dvd-romen. Nei det er ikke flere PATA-porter på hovedkortet. En venn av meg snakket noe om "SLAVE" og "MASTER" på dvd-romen Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Nja, skal ikke ha noe å si hvis det ikke er noen andre PATA-enheter på kabelen. Du må gå inn i BIOS og sjekke om PATA-kontrolleren er aktivert. Les i manualen hvor den innstillingen er. Lenke til kommentar
Xorcist91 Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Nja, skal ikke ha noe å si hvis det ikke er noen andre PATA-enheter på kabelen. Du må gå inn i BIOS og sjekke om PATA-kontrolleren er aktivert. Les i manualen hvor den innstillingen er. Stod lite om dette i manualen, eneste jeg fann var IDE Detect time out og Marvell IDE. Begge desse var allerede på ENABLED Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hva med Marvell IDE boot ROM? Skal være rett under Marvel IDE. Lenke til kommentar
Xorcist91 Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Hva med Marvell IDE boot ROM? Skal være rett under Marvel IDE. ja den er enabled Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hva med Marvell IDE boot ROM? Skal være rett under Marvel IDE. ja den er enabled Ja, da vet jeg ikke. Du får prøve å leke med jumperne til det optiske drevet. Sett den som Master eller i cable select modus eller hva. Hvis det ikke funker, bytt PATA-kabel. Hvis det ikke funker, prøv et annet optisk drev. Det SKAL komme opp i BIOS hvis det fungerer. Det SKAL være mulig å velge det når du trykker F8 akkurat når maskinen starter opp. Lenke til kommentar
Xorcist91 Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Hva med Marvell IDE boot ROM? Skal være rett under Marvel IDE. ja den er enabled Ja, da vet jeg ikke. Du får prøve å leke med jumperne til det optiske drevet. Sett den som Master eller i cable select modus eller hva. Hvis det ikke funker, bytt PATA-kabel. Hvis det ikke funker, prøv et annet optisk drev. Det SKAL komme opp i BIOS hvis det fungerer. Det SKAL være mulig å velge det når du trykker F8 akkurat når maskinen starter opp. ok, takk for din hjelp Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Ingen årsak. Lykke til. Lenke til kommentar
mhsalangli Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 sett cd/dvdrom til cable select hvis du har sata disker. hvis du har ide-disker må alt stå på cable select. Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 sett cd/dvdrom til cable select hvis du har sata disker.hvis du har ide-disker må alt stå på cable select. Det er jo bare tøv. De må ikke stå i cable select, de kan. Man kan velge å sette hver PATA disk som Master/Slave eksplisitt slik man ønsker sånn at man får én master og én slave per kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå