Gå til innhold

Hjelp til valg av receiver og høyttalere.

Anbefalte innlegg

Har pr. i dag en gammel JVC forsterker og et par gamle Jamo høyttalere som jeg kjøpte i 1982 :yes: . Forsterkeren er koblet opp til TV, PC, DVD/CD-spiller og PS3 (kun lyd). Men nå tror jeg forsterker og høyttaler synger på siste verset. Derfor er det vel på tide med nyinvestering.

Er helt ”grønn” når det gjelder dette med lyd og trenger derfor hjelp til valg av nytt utstyr. Er heller ikke så veldig opptatt av at lydkvaliteten skal være 100% (det er jo dyrt).

Kunne tenkt meg en receiver fra 2000-4000 kr og har vurdert noen fra Yamaha, men her er jeg som nevnt på tynn is. Det den skal brukes til er det samme som på den gamle, men det hadde vært greit med radio (i dag har jeg radio gjennom pc eller tv leverandør). Trenger heller ikke mange knapper og spesialfunksjoner som jeg ikke vet hva skal brukes til. Bør jeg velge 5.1 eller 7.1? Hvorfor?

Når det gjelder høyttalere er jeg på enda tynnere is. Men det jeg kunne tenkt meg er et par fronthøyttalere og et par bakhøytalere som kan henges i taket (ikke store). Lurer også på om jeg trenger subwoofer? Eller om bassen kan være i fronthøyttalerne? Har litt dårlig plass til subwoofer, så jeg ønsker helst ikke den. Pris har jeg ikke tenkt så mye over, men hvis det er muligheter til å finne noe rundt 5000,- så hadde det vært greit (har ikke noen peiling på prisnivå).

Er det noen som kan hjelpe meg? Eventuelt komme med forslag fra en nettbutikk?

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for linken. Her vil jeg antakeligvis finne noe.

Ser jo veldig grei ut denne: Yamaha RX-V663B + R63-pakke

Men for å få ned kostnaden. Er det store forskjellen med å velge denne: Yamaha RX-V363 + Dynavoice F-6-pakke Calvados

På den første pakken er bakhøytalerne 4,5 kg og på den andre 2,4 kg. Hvordan er det å henge disse i taket. Har ikke vegg å henge dem på.

Lenke til kommentar

Fikk anbefalt denne pakken. Er litt dyr, men hva synes dere.

Handlevogn

XTZ 93 WMT Pyramide

1 stk á kr. 2390,- Pris kr. 2390,-

XTZ 93 WMT Center

1 stk á kr. 1290,- Pris kr. 1290,-

XTZ 99 W10.16 pianolakk

1 stk á kr. 2990,- Pris kr. 2990,-

XTZ 80 Monitor

1 stk á kr. 990,- Pris kr. 990,-

Yamaha RX-V663 Black

1 stk á kr. 4490,- Pris kr. 4490,-

Totalt kr 12150,-

Kunne heller tenkt meg høyttalere uten subwoofer (grunnet plass). Lurer derfor på hva som er forskjellen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Uten en subwoofer går du glipp av alle de laveste frekvensene. Du vil med andre ord ikke føle eksplosjoner og lignende på samme måte som med en subwoofer.

Lenke til kommentar

Har nå bestemt meg for Yamaha RX-V663. Men når det gjelder høyttalere lurer jeg på hva som er best av Proson R63 pakken eller Dynavoice Challenger M-65. Noen anbefalinger?

Edit: Et lite spørsmål til. Hvor langt fra vegg må disse høyttalerne stå? Hvilke kan stå nærmest vegg? Grunnet liten plass.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Glimrende valg av receiver! Jeg er selv veldig fornøyd med denne. Proson R63 pakken har jeg hørt hos en kompis og det er ingenting å si på denne pakken, derfor anbefaler jeg denne på det høyeste. Hvor langt fra veggen høyttalerne må stå, finnes det ingen fasittsvar på. Det kommer helt an på hvilken bassrespons du vil ha osv. Hvis jeg var deg ville jeg plassert høyttalerne der jeg hadde sett de for meg, for å så eksperimentere litt med bassportene på baksiden av høyttalerne (tette den ene igjen, tette begge igjen osv.). Jeg tror du kommer til å få god-lyd uansett. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...