Gå til innhold

Test: Asus Rampage II Extreme

Anbefalte innlegg

Ja, jeg mener at denne gjengen som har hengt seg på NIC, er egentlig forbanna på Intel(i7, x58) fordi den har gruset AMD.

Hva du mener og hva som faktisk er tilfelle er to helt forskjellige ting. Men nå forsøker du faktisk å flytte fokuset vekk fra hovedkortes mangler til en Intel vs AMD diskusjon. Det synes jeg vi kan spare oss for.

Du vil forvandle hele HK til NIC, og legge alt vekt på sound card ok slikt. Du av alle prater om holde seg til tråden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes at jeg traff rett på saken og ett ømt pubkt. Plutselig kommer en stor menge aggresjon og fortvilelser rett ut.

Ja, jeg mener at flere i denne gjengen som har hengt seg på NIC, er egentlig forbanna på Intel(i7, x58) fordi den har gruset AMD.

Eventuelt blir folk irriterte fordi dine påstander er helt usaklige.

ASUS leverer marvell på sine AMD-kort også, så jeg kan ikke i mine villeste fantasier se at dette har noe med å rakke ned på Intel, tvert imot så har man ytret ønske om at nettopp intel skal levere nettverksdelen.

AtW

Lenke til kommentar
I like med alle andre X58-HK, som har blitt kritisert for mer eller mindre samme bagateller, til slutt dukket opp noen og legger all skyld på Intel og roser og bundrer AMD :p . Er noen av dere som har hengt dere på NIC modig nok til innrømme at deres egentlig har problemer med X58 og i7, men finner lite å legge fingeren på og dermed må henge dere på NIC og sound card?

Hvorfor skal du ALLTID gnåle om AMD vs. Intel?

Denne tråden handler om ett hovedkort, ikke hva slags prosessor som passer i socket. Det hadde vært fint om du kunne holdt de paranoide tankene dine langt unna, for én gangs skyld.

Når folkene her sier at de gjerne hadde sett et bedre NIC på kortet som er testet, hva faen har det med AMD vs Intel å gjøre?

Tror du virkelig at noen prøver å rakke ned på Intel ved å kritisere et 3. partskomponent på et 3. partsprodukt?

Intel har ikke noe med Realtek eller Marvell å gjøre. Hadde Intel fått viljen hadde det selvfølgelig sittet et NIC fra Intel der. Så hvordan kan vi legge skylden på Intel?

Jeg har aldri før satt noen på ignore, og klarer du det kunstsykket fortjener du en premie. Dovremansprisen kan vi kalle den. Ridder av Jotunheimen.

Jeg synes at at traff rett på saken. Plutselig kommer en stor menge aggresjon og fortvilelser rett ut.

Ja, jeg mener at denne gjengen som har hengt seg på NIC, er egentlig forbanna på Intel(i7, x58) fordi den har gruset AMD.

Ingen har vært fortvilet eller sinte her før du kommer med tvangstankene dine. Vi har bare ytret et ønske om bedre NIC på toppkort. Er det noe galt i det? Og hva har det med Intel å gjøre?

Du må slutte å tro at alle har baktanker.

Det er synd når folk føler seg forfulgt til enhver tid. Det må være fryktelig vanskelig, og ikke bare for deg...

Det blir jo helt umulig å prate med deg, for vi vet aldri om du hører på hva vi sier, eller om du inbiller deg at vi har rakket ned på noe du liker.

Lenke til kommentar

Når jeg leser innleggene i denne tråden, jeg mener at flere av denne NIC-gjengen, ville ikke ha Asus Rampage II Extreme eller annen X58-HK (selv om det skulle komme med 24-karat gull NIC :p ). da ville de hengt seg på sound card .. osv .. mener jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Du vil forvandle hele HK til NIC, og legge alt vekt på sound card ok slikt. Du av alle prater om holde seg til tråden?

Nå er det faktisk slik at både NIC og lydkort sitter integrert på hovedkortet. For ikke å snakke om hvilke muligheter man har med tanke på utvidelsesspor (PCI, PCI-E). Dermed er disse komponentene en del av hovedkortet, følgelig er diskusjon rundt disse i aller høyeste grad relevant for selve tråden. Selve chipsettet er det nok liten grunn til å diskutere, hovedkortet baserer seg nettopp på chipsettet. Det som vi diskuterer er hvordan Asus har klart å lage et hovedkort basert nettopp på chipsettet, og da er det meget relevant å diskutere komponentene som er brukt, de valgene Asus har tatt når de har satt sammen hovedkortet. Det er dette jeg har vært med å diskutere, så jeg har holdt meg til trådens opprinnelige tema, nemlig diskusjonen rundt hovedkortet. Prat om AMD har overhodet ingen ting i denne tråden å gjøre.

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk slik at både NIC og lydkort sitter integrert på hovedkortet. For ikke å snakke om hvilke muligheter man har med tanke på utvidelsesspor (PCI, PCI-E). Dermed er disse komponentene en del av hovedkortet, følgelig er diskusjon rundt disse i aller høyeste grad relevant for selve tråden. Selve chipsettet er det nok liten grunn til å diskutere, hovedkortet baserer seg nettopp på chipsettet. Det som vi diskuterer er hvordan Asus har klart å lage et hovedkort basert nettopp på chipsettet, og da er det meget relevant å diskutere komponentene som er brukt, de valgene Asus har tatt når de har satt sammen hovedkortet. Det er dette jeg har vært med å diskutere, så jeg har holdt meg til trådens opprinnelige tema, nemlig diskusjonen rundt hovedkortet. Prat om AMD har overhodet ingen ting i denne tråden å gjøre.

hvilken X58-HK foretrekke du da? Er de et Hk du kan tenke deg som ikke har disse probelemen?

Lenke til kommentar

Helt enig. Nå finnes det imidlertid HK fra Supermicro for oss som vil ha x58 basert hjemmeserver med ok NIC og gir en lang en i OC og integrert grafikk kvalitet. Supermicro bruker 82574L ethernet kontrolleren fra Intel som faktisk er bedre enn 82571 kontrolleren du finner på Intel 1000 PRO PT NIC... Savner imidlertid 82576EB kontrolleren fra Intel 1000 PRO ET på disse kortene, men den er kanskje for ny?

Intel ethernet kontrollere:

http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?familyID=2469

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Ja, selfølgelig dere vil ha server/worksation HK. Jeg må dessverre informere at dere skriver i feil tråd, beklager dette er ingen server-HK.

Grunnen til at jeg skrev hjemmeserver er at supermicro sikter mest mot server markedet, selv med et x58 produkt, og legger derfor med en stusselig Matrox grafikk greie og en relativt stiv pris. Hadde ikke skadet om ASUS specet opp sine high-end HK med high-end komponenter og ikke bare high-end pris...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Ja, selfølgelig dere vil ha server/worksation HK. Jeg må dessverre informere at dere skriver i feil tråd, beklager dette er ingen server-HK.

Grunnen til at jeg skrev hjemmeserver er at supermicro sikter mest mot server markedet, selv med et x58 produkt, og legger derfor med en stusselig Matrox grafikk greie og en relativt stiv pris. Hadde ikke skadet om ASUS specet opp sine high-end HK med high-end komponenter og ikke bare high-end pris...

Og jeg savner et bedre integrert lydkort på mitt Supermicro C2SBX, selv om det meste annet på hovedkortet står til mine behov. Bruker et dedikert lydkort, fungerer bra det også. Valgfrihet er viktig. Jeg endte opp på Supermicro rett og slett fordi det ikke fantes alternativer i forhold til mine behov.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kunne ikke vært mer enig.

Og for all del, Intel vs AMD er skivebom i denne diskusjonen. La oss klare å diskutere mangler på et hovedkort til over 3000,- uten å dra in den peppersuppa hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Prisen kunne ha vært bedre, men Rampage II Extreme er IKKE et server HK. Det hjelper lite å mase på NIC for å svartmale den. Dette kortet er en formidabel overklokkings plastform. Dette kortet er ikke for forivrede folk som velger OCing HK utifra NIC.

Asus Rampage II Extreme er for folk som har peiling på hva er viktig for overklokking.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Helt enig. Nå finnes det imidlertid HK fra Supermicro for oss som vil ha x58 basert hjemmeserver med ok NIC og gir en lang en i OC og integrert grafikk kvalitet. Supermicro bruker 82574L ethernet kontrolleren fra Intel som faktisk er bedre enn 82571 kontrolleren du finner på Intel 1000 PRO PT NIC... Savner imidlertid 82576EB kontrolleren fra Intel 1000 PRO ET på disse kortene, men den er kanskje for ny?

Intel ethernet kontrollere:

http://ark.intel.com/ProductCollection.aspx?familyID=2469

Ja, det er et alternativ, problemet med Supermicro og andre servererlevrandører er dog ofte at de har litt konservative valg, feks mye PCI-X og lite PCIe, og få sata-porter. Personlig hadde jeg gjerne sett en mellomting. Et entusiastkort om du vil, bare for oss viss "entusiasme" ikke bare dreier seg om klokking.

AtW

Lenke til kommentar
Prisen kunne ha vært bedre, men Rampage II Extreme er IKKE et server HK. Det hjelper lite å mase på NIC for å svartmale den. Dette kortet er en formidabel overklokkings plastform. Dette kortet er ikke for forivrede folk som velger OCing HK utifra NIC.

Asus Rampage II Extreme er for folk som har peiling på hva er viktig for overklokking.

Man bør ikke åtte kjøpe et serverhk for å kunne regne med litt bedre komponenter også på LOM og APU siden. Når kortet koster såpass mye som toppkortene til Asus og evt. andre bør de inkludere slikt. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Man må ikke kjøpe et serverhk for å kunne regne med litt bedre komponenter også på LOM og APU siden. Nå kortet koster såpass mye som toppkortene til Asus og evt. andre bør de inkludere slikt.

Asus Rampage II Extreme inneholder mange dyre komponenter som er viktig for overklokking. Er beregnet på folk som vil gjerne betale litt ekstra for å få seg bra kjøling, stabil strømtilførsel, osv... som er viktig for stabilitet under stress og OCing.

Det går an å ønske seg bedre NIC ol., men det ville fordyre den, og flere syter at kr. 3000 er for mye for et flott OCin HK. dette kortet er for folk som her peiling på ha hva er viktig for OCing og stabiliteten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå "looper" det igjen.

Kan noen reboote?

Litt humor for å løse opp stemningen:

post-40756-1234798348_thumb.jpg

Vel, det er vel for mye å håpe.

Tror vi har sett disse "argumentene hagle" noen ganger før..

Sist endte det vel med en utestengelse?

Husk fjellvettreglene:

"Snu i tide".

Om man gjentar de samme argumentene mange ganger nok, og det ikke "når frem" (begge sider):

Hvor "smart" er det da å fortsette?

Lenke til kommentar

Jeg husker forrige gang også, da var en test for Gigbyte HK, og samme "NIC argumenter" ble slengt mot GB også. Derfor denne "chicken" har valgt å nevne NIC i sin konklusjon for få disse til å holde munn, tenker jeg. Samme angrepene vil komme mot alle andre X58, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Jeg husker forrige gang også, da var en test for Gigbyte HK, og samme "NIC argumenter" ble slengt mot GB også. Derfor denne "chicken" har valgt å nevne NIC i sin konklusjon for få disse til å holde munn, tenker jeg. Samme angrepene vil komme mot alle andre X58, tenker jeg.

Ja, så lenge noen oppfatter at kortene har mangler så vil kritikk komme. Særlig når vi snakker om såpass dyre hovedkort i hovedsak beregnet på den øvre del av markedet. For meg er det nok til foreløpig å vurdere i7 - X58 som lite aktuell, med et mulig unntak.

@stigfjel, Anders, Theo:

Litt utenfor tråden.

Jeg ser av spesifikasjonene på Foxconn Renaissanse at de bruker Broadcom®5786 lan brikke. Kortet har også SAS ( i en av versjonene), bruke TI brikke på 1394 og Harp Audio. Prisen er også av de bedre. Nå er dessverre min kunnskap om detaljene i Broadcom sitt relativt store utvalg av NIC/LOM brikker for dårlig til å vurdere eksakt kvalitet på denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...