Anders Jensen Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Går det ann å kopiere med over 1gbit med teaming? Eller må man kopiere flere filer for å utnytte teaming båndbredden? AtW? stigfjel? Anders! Ja du kan kjøre over 1Gb på team, men om du faktisk klarer det avhenger av en rekke ting. Har du f.eks en svitsj som støtter teaming? hvis ikke må du ty til teaming modus (og disse varierer fra NIC til NIC) som mest sannsynlig ikke vil gi deg bedre båndbredde så lenge du overfører mellom kun to maskiner. Overfører du fra en server til flere klienter vil det fungere, men ikke alltid den andre veien. Så ikke noe kort svar altså, men det er mulig med riktig utstyr. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Jeg sier også ja takk til en skikkelig gjennomgående test fra HW.no hvor de tester de forskjellige integrerte og dedikerte nettverkskortene i prisklassen under 800kroner? Det kunne vært virkelig interessant, og siden tilsynelatende ingen store nettsider rundt om på verdensweben har en slik test så kunne det jo virkelig satt HW.no på kartet! Jeg hadde hvert fall satt virkelig pris på en slik anmeldelse! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Går det ann å kopiere med over 1gbit med teaming? Eller må man kopiere flere filer for å utnytte teaming båndbredden? AtW? stigfjel? Anders! Ja du kan kjøre over 1Gb på team, men om du faktisk klarer det avhenger av en rekke ting. Har du f.eks en svitsj som støtter teaming? hvis ikke må du ty til teaming modus (og disse varierer fra NIC til NIC) som mest sannsynlig ikke vil gi deg bedre båndbredde så lenge du overfører mellom kun to maskiner. Overfører du fra en server til flere klienter vil det fungere, men ikke alltid den andre veien. Så ikke noe kort svar altså, men det er mulig med riktig utstyr. Jeg har ikkje switch nå som støtter teaming, men billigste jeg har funnet på komplett koster ca 1000kr.. det kan være mulig å koble 2 nettverkskabler fra serveren min til hovedmaskinen min. Begge støtter teaming og har selvfølgelig 2 lan porter Det hadde vært heftig å kopiert/flytta enkeltfiler over nettverket med over 1Gbit hastighet. Hardwaren/diskene yter langt over 2Gbit for å si det sånn. Det blir vel til at jeg prøver selv, da jeg ikkje regner med at det er så mange som har testet teaming her på dette forumet. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Jeg synes virkelig synd på stakkars Asus Rampage II Extreme. Flere i7-tvilere saboterte tråden, og forvandlet et HK med alle sine flotte egenskapene til en udugelig NIC. Har noen lagt merke til, eller diskutert i denne tråden, om den viktigste delen av testen "stabile BCLK ble på dette kortet 215, noe som må sies å være meget bra". Endret 15. februar 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Skal jeg være helt ærlig burde HK for OC entusiaster vært ribbet for alt mulig skit og kostet maks 1200,-. Det eneste de burde prioritert var god basis kjøling, god VR, en god klokkebios er par 16x PCIe no dill-dall at all. Dette kortet her er ikke for OC entusiaster, men det er for OC entusiaster som også vil ha et "Deluxe equipped dill-dall" kort. Så slutt å kall dette et rent OC entusiast kort. Endret 15. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
icc Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 Skal jeg være helt ærlig burde HK for OC entusiaster vært ribbet for alt mulig skit og kostet maks 1200,-. Det eneste de burde prioritert var god basis kjøling, god VR, en god klokkebios er par 16x PCIe no dill-dall at all. Dette kortet her er ikke for OC entusiaster, men det er for OC entusiaster som også vil ha et "Deluxe equipped dill-dall" kort. Så slutt å kall dette et rent OC entusiast kort. Må egentlig si meg enig der. Da gjelder det heller ikke bare det at det skal være OC kort, men alle vanlige dødlige som knapt vet forskjell på skrivebordet i windows og det som tastaturet ligger på skal prakkes på alle slags dyre automagiske overklokkingsfunksjoner. Nei få heller bedre nyanse mellom kortene. AMD sine 790fx og 790gx er gode eksempler på godt nyanserte hovedkort. Skulle ønske Intel også kunne tilby dette. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg synes virkelig synd på stakkars Asus Rampage II Extreme. Flere i7-tvilere saboterte tråden, og forvandlet et HK med alle sine flotte egenskapene til en udugelig NIC. Det er flere ting enn nettverk som man kan kritisere dette hovedkortet for. Lydkort og portkonfigurasjon er to eksempler på dette, noe jeg også har presisert tidligere. Hovedtrenden blant de fleste hovedkortprodusenter er at selv på toppmodell hovedkort er gjerrige og bruker ikke det beste. Dette hovedkortet skal ikke bare være ment for overklokking, men også tilby det beste som er å oppdrive av komponenter. Vi må bare konstatere at Asus også denne gangen ikke har konstruert dette hovedkortet slik det bør gjøres. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Lydkortet kan du ikke akkurat klandre dem for. Dersom du forventer at de skal inkludere et X-Fi kort fra Creative, vil også prisen stige. Kortet de har valgt å legge ved, er uansett bedre enn den integrerte løsningen. Det at kortet er dyrt, skyldes ikke tilleggsutstyr, men en dyr produksjonsmåte. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Lydkortet kan du ikke akkurat klandre dem for. Dersom du forventer at de skal inkludere et X-Fi kort fra Creative, vil også prisen stige. Kortet de har valgt å legge ved, er uansett bedre enn den integrerte løsningen. Det at kortet er dyrt, skyldes ikke tilleggsutstyr, men en dyr produksjonsmåte. Jo, det kan jeg klandre dem for. Jeg har sett rimeligere hovedkort hvor det har vært satt på et fullverdig X-Fi lydkort. Når man tross alt betaler ganske mye for dette hovedkortet mener jeg bestemt at det bør finnes et lydkort med egen prosesseringsenhet. Greit nok at det aktuelle lydkortet er bedre enn gjennomsnittet, men for et hovedkort av dette kaliber er det rett og slett ikke godt nok. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg betalte 550,- i sin tid for NFII kortet med Soundstorm APU Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Skal jeg være helt ærlig burde HK for OC entusiaster vært ribbet for alt mulig skit og kostet maks 1200,-. Det eneste de burde prioritert var god basis kjøling, god VR, en god klokkebios er par 16x PCIe no dill-dall at all. Dette kortet her er ikke for OC entusiaster, men det er for OC entusiaster som også vil ha et "Deluxe equipped dill-dall" kort. Så slutt å kall dette et rent OC entusiast kort. Må egentlig si meg enig der. Da gjelder det heller ikke bare det at det skal være OC kort, men alle vanlige dødlige som knapt vet forskjell på skrivebordet i windows og det som tastaturet ligger på skal prakkes på alle slags dyre automagiske overklokkingsfunksjoner. Nei få heller bedre nyanse mellom kortene. AMD sine 790fx og 790gx er gode eksempler på godt nyanserte hovedkort. Skulle ønske Intel også kunne tilby dette. ??? Intel har ett lite utvalg av *egne* hk. (Hk "produsert" av/for Intel med Intel logo på esken) Men det finnes ett stort utvalg av chipset og hk for Intel *platformen(e)*. Noe du kanskje finner ut av gitt at du tar av deg de "grønne brillene". Dersom du siktet til utvalg av hk for ci7, stiller saken seg annerledes. Her er det pt. kun ett chipset (X58) og ett noe begrenset og eksklusivt(dyrt) utvalg. Endret 16. februar 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg synes virkelig synd på stakkars Asus Rampage II Extreme. Flere i7-tvilere saboterte tråden, og forvandlet et HK med alle sine flotte egenskapene til en udugelig NIC. Det er flere ting enn nettverk som man kan kritisere dette hovedkortet for. Lydkort og portkonfigurasjon er to eksempler på dette, noe jeg også har presisert tidligere. Hovedtrenden blant de fleste hovedkortprodusenter er at selv på toppmodell hovedkort er gjerrige og bruker ikke det beste. Dette hovedkortet skal ikke bare være ment for overklokking, men også tilby det beste som er å oppdrive av komponenter. Vi må bare konstatere at Asus også denne gangen ikke har konstruert dette hovedkortet slik det bør gjøres. Ingen sier at koret er perfekt, men det fortjener mye bedre omtale enn den har fått i denne tråden. Hvert kort har sin målgruppe og komponentene velges for å dekke behovet hos dem (innenfor en viss pris), i dette tilfellet målgruppen er OCing entusiaster. I like med alle andre X58-HK, som har blitt kritisert for mer eller mindre samme bagateller, til slutt dukket opp noen og legger all skyld på Intel og roser og bundrer AMD . Er noen av dere som har hengt dere på NIC modig nok til innrømme at deres egentlig har problemer med X58 og i7, men finner lite å legge fingeren på og dermed må henge dere på NIC og sound card? Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Lydkortet kan du ikke akkurat klandre dem for. Dersom du forventer at de skal inkludere et X-Fi kort fra Creative, vil også prisen stige. Kortet de har valgt å legge ved, er uansett bedre enn den integrerte løsningen. Det at kortet er dyrt, skyldes ikke tilleggsutstyr, men en dyr produksjonsmåte. Jo, det kan jeg klandre dem for. Jeg har sett rimeligere hovedkort hvor det har vært satt på et fullverdig X-Fi lydkort. Når man tross alt betaler ganske mye for dette hovedkortet mener jeg bestemt at det bør finnes et lydkort med egen prosesseringsenhet. Greit nok at det aktuelle lydkortet er bedre enn gjennomsnittet, men for et hovedkort av dette kaliber er det rett og slett ikke godt nok. Joda, jeg skjønner jo at man gjerne skulle hatt det absolutt beste av alt, og at prioriteringer er forskjellig. Spørmålet blir vel om du hadde kjøpt dette kortet for 5000,- hvis det hadde de "rette" nettverksdelene og "riktig" lydkort? Du må huske at dette er et dyrt kort i utgangspunktet (i vanlig P6T deluxe versjon) så det er nok et relativt stort dilemma hvor fordyrende man ønsker å gjøre finessene. Jeg syns personlig det allerede er uforholdsmessig dyrt, men tror at hovedfokus her har vært mest mulig funksjonalitet, supre overklokkingsegenskaper, og en del ekstra muligheter for klokkeren. (som feks dette med uttak for spenningsmåling) Jeg er ikke sikker på at det er på kort som dette Asus har sviktet dere Stigfjel, kritikken hører kanskje bedre hjemme på WS (work station) serien? Der har det såvidt jeg har fått med meg vært tradisjon for å ikke nødvendigvis pakke inn mest mulig gizmo, men høyets mulig kvalitet på komponenter. Så hvis Marvell eller AID er så ille som enkelte skal ha det til, er det kanskje mer overraskende og kritikkverdig at de også finnes på P6T WS. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Det gjelder også for X48 og andre generasjoner at de i stor grad tror at alle OC entusiaster ønsker "Deluxe" kort. Dette virket å bli en trend, men jeg håper den snur og at man får mer segmenterte produker også fra mainstream produsentene. Endret 16. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Ingen sier at koret er perfekt, men det fortjener mye bedre omtale enn den har fått i denne tråden. Hvert kort har sin målgruppe og komponentene velges for å dekke behovet hos dem (innenfor en viss pris), i dette tilfellet målgruppen er OCing entusiaster. I like med alle andre X58-HK, som har blitt kritisert for mer eller mindre samme bagateller, til slutt dukket opp noen og legger all skyld på Intel og roser og bundrer AMD . Er noen av dere som har hengt dere på NIC modig nok til innrømme at deres egentlig har problemer med X58 og i7, men finner lite å legge fingeren på og dermed må henge dere på NIC og sound card? Jeg har aldri kritisert X58 og Core i7 i seg selv, heller ikke Intel som selskap. Det er Asus som har designet og produsert det aktuelle hovedkortet som diskuteres her. Og det er også mot hovedkortet jeg retter skytset mot. Skulle jeg kjøpt ny maskin i dag hadde jeg selvfølgelig gått for Core i7 fordi Core i7 faktisk bringer med seg kraftige forbedringer i forhold til Core2. Selv pleier jeg alltid å gå for hovedkort basert på Intel sine toppmodell chipset, fordi jeg vil ha det beste. Det er fordi jeg tradisjonelt har vært mest fornøyd med slike hovedkort. Jeg vet ikke om lydkvalitet er så viktig for din del, men for meg og flere andre er det faktisk ganske viktig. Hvis du ser profilen min, kan du se hva slags stereoanlegg jeg bruker. Da sier det seg selv at skal man koble en maskin med et slikt hovedkort til stereoanlegget, bør man ha et lydkort med egen prosesseringsenhet. Og for et hovedkort til denne prisen burde det være en selvsagt ting, noe Asus her har unngått. Kan nevne at hovedkortet i multimediaboksen er et Supermicro C2SBX (se profil for øvrig info). Jeg bruker et dedikert lydkort siden det er mangel på hovedkort med gode integrerte lydkort. Når jeg har det stereoanlegget jeg har, vil jeg ha så god lyd som overhodet mulig. Soundstorm er blitt nevnt, og mange har gode erfaringer med Soundstorm, blant annet jeg. Det som var synd med mitt nForce2 kort var at Asus valgte å bruke et Realtek kodek, ikke Sigmatel sitt kodek som var en god del bedre. Det gjorde at lydopplevelsen jeg fikk ikke var så bra som den kunne ha vært. Slike hovedkort er ikke ment bare for OC entusiaster, men også for de som vil ha det beste av det beste. Det må du også ta inn over deg snart. Og da må nok Asus, MSI, Gigabyte m.fl. ta mer hensyn enn de har gjort hittil hvis de skal kunne forsvare den høye prisen. De fleste slike hovedkort er så like i funksjonalitet og komponentvalg at man nesten kan begynne å lure på om de samarbeider. Hvis du hadde kunnet kjøpe et rimelig hovedkort med utmerkede klokkemuligheter, men ribbet for alt annet, hadde du kjøpt det? Eller er det flere ting du krever av et hovedkort? Ja, kortet er sikkert utmerket til overklokking, men det skorter altså på en del av de andre funksjonene hovedkortet har. Og da må det være lov til å kritisere. Lenke til kommentar
formann Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 I like med alle andre X58-HK, som har blitt kritisert for mer eller mindre samme bagateller, til slutt dukket opp noen og legger all skyld på Intel og roser og bundrer AMD . Er noen av dere som har hengt dere på NIC modig nok til innrømme at deres egentlig har problemer med X58 og i7, men finner lite å legge fingeren på og dermed må henge dere på NIC og sound card? Hvorfor skal du ALLTID gnåle om AMD vs. Intel? Denne tråden handler om ett hovedkort, ikke hva slags prosessor som passer i socket. Det hadde vært fint om du kunne holdt de paranoide tankene dine langt unna, for én gangs skyld. Når folkene her sier at de gjerne hadde sett et bedre NIC på kortet som er testet, hva faen har det med AMD vs Intel å gjøre? Tror du virkelig at noen prøver å rakke ned på Intel ved å kritisere et 3. partskomponent på et 3. partsprodukt? Intel har ikke noe med Realtek eller Marvell å gjøre. Hadde Intel fått viljen hadde det selvfølgelig sittet et NIC fra Intel der. Så hvordan kan vi legge skylden på Intel? Jeg har aldri før satt noen på ignore, og klarer du det kunstsykket fortjener du en premie. Dovremansprisen kan vi kalle den. Ridder av Jotunheimen. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 @pcp160: Er meget klar over komponentbruk på workstation hovedkortene fra Asus. Og der burde Asus virkelig skamme seg, for komponentvalgene på WS hovedkortene er direkte skandaløse og usmakelige. MSI X38 Diamond lå på en vesentlig lavere pris (se prishistorikk)enn dette hovedkortet fra Asus da det var nytt, og det kortet har et fullverdig X-Fi lydkort integrert på hovedkortet. Så pris er ikke noe argument for at ikke Asus skulle legge på et fullverdig lydkort uten at prisen hadde blitt høyere. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) I like med alle andre X58-HK, som har blitt kritisert for mer eller mindre samme bagateller, til slutt dukket opp noen og legger all skyld på Intel og roser og bundrer AMD . Er noen av dere som har hengt dere på NIC modig nok til innrømme at deres egentlig har problemer med X58 og i7, men finner lite å legge fingeren på og dermed må henge dere på NIC og sound card? Hvorfor skal du ALLTID gnåle om AMD vs. Intel? Denne tråden handler om ett hovedkort, ikke hva slags prosessor som passer i socket. Det hadde vært fint om du kunne holdt de paranoide tankene dine langt unna, for én gangs skyld. Når folkene her sier at de gjerne hadde sett et bedre NIC på kortet som er testet, hva faen har det med AMD vs Intel å gjøre? Tror du virkelig at noen prøver å rakke ned på Intel ved å kritisere et 3. partskomponent på et 3. partsprodukt? Intel har ikke noe med Realtek eller Marvell å gjøre. Hadde Intel fått viljen hadde det selvfølgelig sittet et NIC fra Intel der. Så hvordan kan vi legge skylden på Intel? Jeg har aldri før satt noen på ignore, og klarer du det kunstsykket fortjener du en premie. Dovremansprisen kan vi kalle den. Ridder av Jotunheimen. Jeg synes at jeg traff rett på saken og ett ømt pubkt. Plutselig kommer en stor menge aggresjon og fortvilelser rett ut. Ja, jeg mener at flere i denne gjengen som har hengt seg på NIC, er egentlig forbanna på Intel(i7, x58) fordi den har gruset AMD. Endret 16. februar 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Hvis du hadde kunnet kjøpe et rimelig hovedkort med utmerkede klokkemuligheter, men ribbet for alt annet, hadde du kjøpt det? Eller er det flere ting du krever av et hovedkort? Godt poeng. Det finnes jo "klassikere" i så henseende. Råbillige, enkle hk som er en drøm å klokke med. Flere utgaver av P5B (i965), P35 (P35), P5Q (P45) har vist seg som rimelig hk som er istand til laaangt høyere FSB/klokkbarhet enn rådyre "entusisast-kort". Sånn sett bør man faktisk forvente "top-notch" av alt på hk til priser over 2k, men det er altså ikke tilfelle. Ser at det går mye i kobber og logoer, og slikt koster sikkert en del. Edit@Sam: Ja, jeg mener at flere i denne gjengen som har hengt seg på NIC, er egentlig forbanna på Intel(i7, x58) fordi den har gruset AMD. Her tar du nok feil. ci7/X58 er nokså overpriset (unttat hk'et jeg har kjøpt). Platformen er godt egnet til å sette rekorder i 3DMarks med x antall (2 eller 3) heftige skjermkort. Noe mer er det egentlig ikke... vel.. foto/film-redingering progs som støtter inntil 8 kjerner vil få en pen boost. Siste skudd av CPU'er fra AMD (45nm "Deneb") er faktisk en klar konkurrent til Intel (inkludert ci7). Til og med for "benchmark-horer" som meg. Satte akkurat "pers" i 3DM05 med MSI DKA790GX, X4 [email protected] og Asus HD3850x2. Denne "karen" gruser (for å bruke ditt uttrykk) alt jeg hittil har hatt av Intel (S775) i Wprime. Ikke galt det? Endret 16. februar 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Ja, jeg mener at denne gjengen som har hengt seg på NIC, er egentlig forbanna på Intel(i7, x58) fordi den har gruset AMD. Hva du mener og hva som faktisk er tilfelle er to helt forskjellige ting. Men nå forsøker du faktisk å flytte fokuset vekk fra hovedkortes mangler til en Intel vs AMD diskusjon. Det synes jeg vi kan spare oss for. Det tror jeg de fleste her, inkludert moderatorer er enig med meg i. Endret 16. februar 2009 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå