Gå til innhold

Test: Asus Rampage II Extreme

Anbefalte innlegg

Så lenge båndbredden er tilnærmet 1Gbps er jeg mer en fornøyd. Grunnen til at jeg ikke liker Marvell og Realtek er hovedsaklig drivere.

Har også merket meg at langt fler Realtek-kort/brikker dør en hva som er tilfellet med Marvell, BC og Intel. Til gjengjeld kan Marvell sine drivere være en skikkelig plage i noen tilfeller.

Nå har jeg ikke testet de helt nyeste løsningene fra Marvell. Er vel rundt et år siden sist. Merket at jeg varm bare av å høre ordet Yukon i mange mnd etterpå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det meste har vel vært sagt, men jeg synes bl.a. Syar2003 argumenterer "best".

Dette er en test av ett entusiast-hk.

Ikke ett hk som skal stå som VMWare-server i kjelleren på Stora Essingen (SWEDBANK).

NIC er *IKKE* noe som er egnet til SAN med 10000 brukere samtidig som laster ned SW/images.

Forøvrig er 90% (vill gjetning) av problemer relatert til Nic av produsenter med (u)fortjent dårlig rykte relatert til sw/drivere.

Ett par av dere som kverulerer mest her vil ikke drømme om å kjøpe hk'et i testen.

Uansett NIC. :)

Lenke til kommentar
Så lenge båndbredden er tilnærmet 1Gbps er jeg mer en fornøyd. Grunnen til at jeg ikke liker Marvell og Realtek er hovedsaklig drivere.

Har også merket meg at langt fler Realtek-kort/brikker dør en hva som er tilfellet med Marvell, BC og Intel. Til gjengjeld kan Marvell sine drivere være en skikkelig plage i noen tilfeller.

Nå har jeg ikke testet de helt nyeste løsningene fra Marvell. Er vel rundt et år siden sist. Merket at jeg varm bare av å høre ordet Yukon i mange mnd etterpå.

Du har en poeng der. NIC har vært gjennom store forvandlinger i de siste, og vi ser stadig nyskapning og utvikling på flere fronter. Det er veldig farlig og uheldig at HW.no testere skal basere seg på erfaringer fra gamle dager for å bedømme nye Realtek, Marvell osv., uten å måle resulter på disse siste modellene. På min DFI UT X58 "den nye Marvel" har virket "marbles", og jeg savner ikke noe som helst på den.

Jeg valgte ikke Hk basert på NIC, men vurderte stabilitet under stress og OCing og disse var mye viktigere for meg, og fikke en "grei" NIC som jeg kan bytte(om nødvendig), men den dekker alle mine behov og jeg ser ingen vits i å bytte den.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
@knut

Vi setter pris på deres mange årige erfaringer og meninger om diverse komponenter, men jeg personlig har brukt "Marvell Yukon 88E8052 PCI-E ASF Gigabit Ethernet Controller" på min DFI X58 UT for en stund nå og kan ikke begripe at du har dårlig erfaringer med det.

Prøver du å være morsom?

Du kan da virkelig ikke uttale deg på bakgrunn av å ha brukt kortet i 2mnd? Har det kortet noen gang vært over 60-70% av 1Gbps?

Hvilke operativsystem har du testet det på?

Hva slags switch står det på?

Strømstyring av eller på?

Spiller du noe?

Hva er normalt bruktmønster i forhold til LAN?

Noen bruker nettverket litt mer en å trolle på forum. Det belaster kortet nemlig svært lite.

Lenke til kommentar
@knut

Vi setter pris på deres mange årige erfaringer og meninger om diverse komponenter, men jeg personlig har brukt "Marvell Yukon 88E8052 PCI-E ASF Gigabit Ethernet Controller" på min DFI X58 UT for en stund nå og kan ikke begripe at du har dårlig erfaringer med det.

Prøver du å være morsom?

Du kan da virkelig ikke uttale deg på bakgrunn av å ha brukt kortet i 2mnd? Har det kortet noen gang vært over 60-70% av 1Gbps?

Spiller du noe?

Noen bruker nettverket litt mer en å trolle på forum. Det belaster kortet nemlig svært lite.

Jeg har brukt min "Marvell Yukon 88E8052 PCI-E ASF Gigabit Ethernet Controller" bare 2 uker, men det er 2 uker mer enn denne "chicken" som har konkludert i sin test uten å ha prøvd den i hele tatt. Den dekker alle mine behov, som sagt, og jeg savner ikke noe. Ikke de tingene som du babler om, heller. Hva skal jeg gjøre med 60-70% av 1Gbps? , jeg har ikke bruk for denne slags bullshit og har ikke prøvd det heller.

Den har fungert perfekt på Vista Ultimate 64bit, og Windows 7 Ultimat 64bit.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

God test sindre.

+Likte veldig godt at du hadde stor oppløsning på bildene. Det er veldig greit å kunne zoome inn å se detaljer.

-Du burde hatt mer overklokking siden dette var et overklokkingskort. RAM og CPU i det minste, og ikke bare FSB. Hadde du kjørt det en runde på tørris hadde det vært kjempebra, men dette kan man ikke forvente :)

-Du burde nok heller skrevet at Intel og Broadcom ofte er ansett som bedre nettverkskontrollere, siden det ikke finnes tall (og for øvrig er stor uenighet i forumet).

Keep it on :)

EDIT: Og formann, trolling kjører da NIC-en nokså hardt. Bare tenk på alle de fanene han troller i på likt! :laugh:

(No offence, kunne ikke motså :) )

Endret av Todda7
Lenke til kommentar
@knut

Prøver du å være morsom?

Spiller du noe?

Jeg har flyttet mange TB med data mellom min server og hovedmaskinen min. Har raidkontrollere slik at hastighetbegrensningen ligger i nettverkskontrolleren og ikkje i diskene. Kopierer med ca 120 MB/s 99,2x% av gigabitnettverket mitt. Marvellkontrollerene har ikkje knelet enda :p

Kunne ønske at jeg hadde 10gbit nettverk, slik at jeg kunne utnytte raidarrayene som klarer fra 1100MB/s lesehastighet til 600MB/s. Skrivehastigheten på det ene arrayet er 800 MB/s.

Jeg kan si ifra hvis Marvelkontrollerene kneler, fordi da kjøper jeg Intel server pro heioghå :p

Lenke til kommentar

Ikke ett hk som skal stå som VMWare-server i kjelleren på Stora Essingen (SWEDBANK).

NIC er *IKKE* noe som er egnet til SAN med 10000 brukere samtidig som laster ned SW/images.

Forøvrig er 90% (vill gjetning) av problemer relatert til Nic av produsenter med (u)fortjent dårlig rykte relatert til sw/drivere.

Ett par av dere som kverulerer mest her vil ikke drømme om å kjøpe hk'et i testen.

Entusiastkort, ja. For overklokkere og ikke minst gamere.

Når jeg snakket om VMware i denne sammenhengen, så mente jeg ikke konsolidering, men å kjøre det på bruksmaskinen. Genialt å ha tilgang til alt av OS på en og samme maskin. Spesielt for utviklere begynner VMware å bli et uvurderlig verktøy.

Vi kjøpte jo ikke Quad core for å kjøre 3dmark, gjorde vi vel? ;)

Realtek og Marvell fungerer til vanlig lett bruk for de aller fleste. Så det er ikke noe problem i seg selv. Men det som virker litt sleipt, er å ha den aller billigste nettverksbrikken på de dyreste kortene.

Men, det finnes noen tilfeller der driverne til nettverkskort har laget krøll for gamere som vil spille online. Det er ikke mye rusk som skal til før man blir logget rett av mange servere.

Sist jeg var borti et sånt problem var den eneste løsningen å deaktivere TCP offloading. Ikke tøft på en allerede strebende maskin.

Det har vel blitt litt som med støyk...erm.. lydkortene man finner på alt av hovedkort i dag. Det duger for de fleste, og dermed så får de litt mer interesserte oppgradere. Jeg mener å huske at man får kjøpt sånne kretskort som man stikker inn i de små portene over og/eller skjermkort :D

Lenke til kommentar

Det finnes dog mellomting mellom "gutterommet" og en bankserver. De som etterspør bedre nettverk er gjerne entusiaster de også, dog ofte med et litt annet fokus enn de som blodklokker. (evt et fokus på begge deler). Og om det er driverrelatert hjelper jo lite, om det er selve hardwaren eller drivere som skaper problemer, så er problemene der okke som.

AtW

Lenke til kommentar
Går det ann å kopiere med over 1gbit med teaming? Eller må man kopiere flere filer for å utnytte teaming båndbredden?

AtW?

stigfjel?

Uten at jeg har eksprimentert så mye med teaming, så tror jeg ikke du får mer enn 1 Gbit per stream nei. Det er dog forskjellige måter å teame på, dynamic link aggregation er vel gjerne det man bruker om man er opptatt av økt ytelse (noen av de andre måtene er mer siktet inn på feiltoleranse).

AtW

Lenke til kommentar
På min DFI UT X58 "den nye Marvel" har virket "marbles", og jeg savner ikke noe som helst på den.

Marvell Yukon 88E8052 er ei minst tre år gammel NIC brikke. Det for nye "Marvell". Sikkert gjort diverse oppgraderinger og finpuss, men grunnkonstruksjonen av brikka er gammel. Realtek 8111D som brukes i en del andre X58 hovedkort er av nyere dato så vidt meg bekjent. Men den bygger på Realtek RTL 8168/8111 serien som er over 5 år.

Dette gjør at 1 - 3 år gammel erfaring/kunnskap her faktisk er særdeles relevant.

Knut sine kommentarer kjenner jeg faktisk svært godt igjen i. Har selv "kastet" to trådløse NIC med Realtek brikkesett i, fordi de var ekstremt ustabile og knelte ved jevne mellomrom. Kort fra 2007 og 2008. Satte inn to "gamle" Linksys G-kort (fra 2003) med Atheros brikkesett, og nå er det ikke antydning til ustabilitet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
På min DFI UT X58 "den nye Marvel" har virket "marbles", og jeg savner ikke noe som helst på den.

Marvell Yukon 88E8052 er ei minst tre år gammel NIC brikke. Det for nye "Marvell". Sikkert gjort diverse oppgraderinger og finpuss, men grunnkonstruksjonen av brikka er gammel. Realtek 8111D som brukes i en del andre X58 hovedkort er av nyere dato så vidt meg bekjent. Men den bygger på Realtek RTL 8168/8111 serien som er over 5 år.

Dette gjør at 1 - 3 år gammel erfaring/kunnskap her faktisk er særdeles relevant.

Knut sine kommentarer kjenner jeg faktisk svært godt igjen i. Har selv "kastet" to trådløse NIC med Realtek brikkesett i, fordi de var ekstremt ustabile og knelte ved jevne mellomrom. Kort fra 2007 og 2008. Satte inn to "gamle" Linksys G-kort (fra 2003) med Atheros brikkesett, og nå er det ikke antydning til ustabilitet.

Mine erfaringer er det motsatte av dine. Så enten den 5 år gamle brikken som du referer til, har fått finpussing/oppgradering i tillegg til driver oppgradering, eller driveren har vært problemet hele tiden. uansett, den funker perfekt (for mine behov) på min nye X58 kort i både vista 64 bit og Widows 7 64bit.

EDIT:

Jeg må tilføye at jeg har ingen bruk for 60-70% av 1Gbps, eller tilsvarende rare bullshit. Mitt primærbehov er å trolle på HW.no forumet og det funker som f... :!:

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Mine erfaringer er det motsatte av dine. Så enten den 5 år gamle brikken som du referer til, har fått finpussing/oppgradering i tillegg til driver oppgradering, eller driveren har vært problemet hele tiden. uansett, den funker perfekt (for mine behov) på min nye X58 kort i både vista 64 bit og Widows 7 64bit.

Det er ei heller noen som har sagt at marvell ikke kan fungere fint om man har ikke sepsielt store krav til nettverksdelen av hovedkortet. Om du ikke har så heftig nettverksbruk, så kan du o bare se bortifra den delen av anmeldelsen.

AtW

Lenke til kommentar

@Sam_Oslo: At du etter to ukers bruk mener din erfaring har mer verdi enn erfaringer over langt lengre tidsperiode er for meg forunderlig.

At du er fornøyd og ikke har opplevde noen problemer er jo bare bra, jeg bare pekte på at brikken er gammel konstruksjonsmessig. Faktisk er de eldste driverne som kan brukes på brikka fra 2004.

Edit:

At primærbehovet ditt er å trolle på forumet har de fleste av oss forstått for lenge siden. Og det gir jo en god del fornøyelse for oss andre da.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det er ei heller noen som har sagt at marvell ikke kan fungere fint om man har ikke sepsielt store krav til nettverksdelen av hovedkortet. Om du ikke har så heftig nettverksbruk, så kan du o bare se bortifra den delen av anmeldelsen.

AtW

Jeg tror du bør se bortifra den delen av anmeldelsen. Du bør følge med server/workstation HK for å finne det du savner. Du er du som skriver i feil tråd, dette er om Asus Rampage II Extreme, og la meg forsikre deg at dette kortet er for OCing entusiaster, og ikke forvirrede folk som deg som velger HK utifra NIC.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...