Bludd Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Fortell litt om denne såkalte "cold boot"-problematikken. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 @stigfjel: Jeg tror du henviser til denne posten. Morsomt å se at nettverkskontrolleren faktisk er det store diskusjonstema rundt dette hovedkortet, det hadde jeg faktisk ikke ventet. Tydeligvis flere som synes dette er viktig. Etter å ha lest testen er det 3 ting jeg har å utsette på dette hovedkortet: * PCI/PCI-E portkombinasjonen er mangelfull. Det er bare 5 utvidelsesspor, det burde vært minst 6. Dessuten er det kun valg mellom PCI-E x1 og PCI-E x16. * Nettverkskontrolleren er fra Marvell, ikke Intel eller Broadcom. På et så dyrt hovedkort bør man kunne forvente det beste av det beste. Marvells drivere er bloated (footprint har est ut), og belaster CPU i langt større grad enn tilsvarende nettverkskontrollere fra Intel/Broadcom. * Lydkortet er ikke et fullverdig X-Fi kort. Det er greit at lydkvaliteten man får ut av lydkortet er bedre enn hva som er vanlig på de fleste hovedkort, men å ikke utstyre lydkortet med egen prosesseringsenhet synes viser en gjerrighet. Her burde Asus satt på et fullverdig X-Fi lydkort. For å oppsummere, for et hovedkort til denne prisen synes jeg Asus som vanlig er gjerrige og forsøker å kutte ned uansett hovedkort. Asus burde skamme seg. Det starter med NIC, jo. PCIe er jeg enig i, i tillegg mangler den riktig layout for 3-way SLI også ( man kan ikke bruke dobleslott GPU på nederste PCI2-sporet uten kabinett-mod). Lydkortet er ikke den beste heller, men kan fort oppgraderes. Når det er sagt, flere kan vise til gode OCing resultater på Asus Rampage II Extreme, og HW.no testen understreker at den kjører stabilt på veldig høye BCLK også, og dette er den viktigste funksjonen av dette kortet. ASUS har en del dyre komponenter som gjør dette til å være et attraktivt kort for OCing entusiaster. Har du noe ankepunkter her (på det som den HK beregnet på)? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) @stigfjel:Jeg tror du henviser til denne posten. Morsomt å se at nettverkskontrolleren faktisk er det store diskusjonstema rundt dette hovedkortet, det hadde jeg faktisk ikke ventet. Tydeligvis flere som synes dette er viktig. Etter å ha lest testen er det 3 ting jeg har å utsette på dette hovedkortet: * PCI/PCI-E portkombinasjonen er mangelfull. Det er bare 5 utvidelsesspor, det burde vært minst 6. Dessuten er det kun valg mellom PCI-E x1 og PCI-E x16. * Nettverkskontrolleren er fra Marvell, ikke Intel eller Broadcom. På et så dyrt hovedkort bør man kunne forvente det beste av det beste. Marvells drivere er bloated (footprint har est ut), og belaster CPU i langt større grad enn tilsvarende nettverkskontrollere fra Intel/Broadcom. * Lydkortet er ikke et fullverdig X-Fi kort. Det er greit at lydkvaliteten man får ut av lydkortet er bedre enn hva som er vanlig på de fleste hovedkort, men å ikke utstyre lydkortet med egen prosesseringsenhet synes viser en gjerrighet. Her burde Asus satt på et fullverdig X-Fi lydkort. For å oppsummere, for et hovedkort til denne prisen synes jeg Asus som vanlig er gjerrige og forsøker å kutte ned uansett hovedkort. Asus burde skamme seg. Det starter med NIC, jo. Ja, det er den posten der. Hvis du leser første setningen en gang til så skjønner du at det ikke har noe med kritikk å gjøre, men en observasjon om hva som faktisk har blitt diskutert. Var overrasket over at NIC ble det store samtaleemnet i tilknytning til dette hovedkortet. Jeg leste faktisk fort igjennom tidligere poster før jeg postet. Det er først på punkt nr 2 at jeg uttrykker min mening om NIC løsningen på dette spesifikke hovedkortet. Hva overklokking angår er jeg overbevist at du vet mer enn meg på det, bryr meg filla om overklokking. Synes selv det er morsommere at jeg kan kjøre en E8400 kun med passiv kjøler. Endret 17. februar 2009 av stigfjel Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvis du bryr deg " filla om overklokking", da skriver du i feil tråd. dette er et HK for OCing, jo. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 De mener klar og tidlig at disse X58 har så pass bra intrigert NIC at de kan beholde, selv på "dream system" som prisen skal være ingen problem. I motsetning til den gjengen som har kapret tråden og prøvde sitt beste for å svartmale Asus Rampage II Extreme pga. NIC. Tja, når det ikke finnes andre alternativer enn med Realtek eller Marvell så er jo ikke muligheten for alternativ der. Og jeg tror neppe de har prioritert NIC, akkurat som de ikke har brydd seg særlig om lyd, systemdisker, diskkontrollere, spørsmål om Raid med mere. Og er det å påpeke svakheter med Rampage II det samme som å svartmale det. Hadde f.eks. prisen vært 500 kr lavere, så hadde faktisk kortet hatt helt grei pris kontra egenskaper det. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvis du bryr deg " filla om overklokking", da skriver du i feil tråd. dette er et HK for OCing, jo. Men igjen, hovedkort basert på chipset som X58 er den sorten hovedkort jeg også tradisjonelt har gått for (P4T-E, P4C800-E Deluxe, MSI 925X Neo Platinum, MSI 975X Platinum PowerUp Edition, Supermicro C2SBX for å nevne noen). Alle disse hovedkortene har det til felles at de er basert på toppmodell chipset fra Intel, og derfor er det naturlig for meg å se på toppmodell hovedkort. Følgelig gjør jeg meg opp en mening om disse hovedkortene, som også har potensiale til å kunne tilby mer enn bare overklokking. F.eks. har 975X hovedkortet, som egentlig er ment for gaming og multimedia (sikkert også overklokking) også vist seg som så stabilt at det er godt nok for workstation/server bruk, med utmerket kompatibilitet og driftssikkerhet. Svært godt sammensatte hovedkort kan fungere på flere områder. Derfor mener jeg at hovedkort i denne prisklassen bør kunne være gode på mer enn bare ett område når man tross alt betaler såpass mye som man gjør, særlig for Asus Rampage II Extreme, noe jeg har gitt uttrykk for gjennom hele diskusjonen. Nå føler jeg egentlig at jeg gjentar meg selv veldig, her. Men det er hyggelig at du i hvert fall deler mitt syn på noe av det jeg allerede har sagt, da. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Fortell litt om denne såkalte "cold boot"-problematikken. +1 Er det noe sånn god gammel Asus-klassiker; -overclock failed, press F1 to ... eller hvordan arter "cold-boot" problemet seg? Utover det var det en fin oppsummering, og det virker som nevnt tidligere som de fleste nok vil være better off med Deluxe. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Man kan alltid ha sine egne favoritt komponenter, men poenget er at AnandTech velger til å beholde den intrigerte NIC på X58 hovedkortene (tross alle dyre/billige oppgraderinger). De mener klar og tidlig at disse X58 har så pass bra intrigert NIC at de kan beholde, selv på "dream system" som prisen skal være ingen problem. I motsetning til den gjengen som har kapret tråden og prøvde sitt beste for å svartmale Asus Rampage II Extreme pga. NIC. Anandtech velger ikke noesomhelst. De tester hardware og skriver om det. Og lever av reklamen på site'n. Som mange andre. De har helt klart kvalitativt/kompetente skribenter/testprosedyrer. Men ikke "kom her og kom her" å påstå at de legger vekt på Nic'er eller har noe spesielt forhold til hverken Asus, Nic'er eller noe annet hw. "Dream system", "Golden Award", "Editor Choise" er bare p**s som fanbois/elkjøp-kunder kunne finne på å la seg imponere av. Testen, dokumenterte klokke-egenskaper, personlig preferanse til layout/funksjoner, og ikke minst pris, er det som avgjør for oss som (prøver) å bruke hue ved valg av hw. Jeg skjønner virkelig ikke dette voldsomme engasjementet for Asus Rampage her? Du har jo valgt ett annet hk. Og du trenger vel ikke gjenta over deg selv at du synes ci7/X58 er "dream system"? Vi har fått med oss det. For min del er det bare hw, og en ny utfordring å tweake/klokke. Men ikk f... om jeg vil betale så mye for f.eks. ett hk, hverken til denne eller andre platformen. Det betyr ikke at jeg er "cheap".. bare at jeg i motsetning til visse synes det er kjedelig å "dyrke" kun en rigg/platform. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvis du bryr deg " filla om overklokking", da skriver du i feil tråd. dette er et HK for OCing, jo. Men igjen, hovedkort basert på chipset som X58 er den sorten hovedkort jeg også tradisjonelt har gått for (P4T-E, P4C800-E Deluxe, MSI 925X Neo Platinum, MSI 975X Platinum PowerUp Edition, Supermicro C2SBX for å nevne noen). Alle disse hovedkortene har det til felles at de er basert på toppmodell chipset fra Intel, og derfor er det naturlig for meg å se på toppmodell hovedkort. Følgelig gjør jeg meg opp en mening om disse hovedkortene, som også har potensiale til å kunne tilby mer enn bare overklokking. F.eks. har 975X hovedkortet, som egentlig er ment for gaming og multimedia (sikkert også overklokking) også vist seg som så stabilt at det er godt nok for workstation/server bruk, med utmerket kompatibilitet og driftssikkerhet. Svært godt sammensatte hovedkort kan fungere på flere områder. Derfor mener jeg at hovedkort i denne prisklassen bør kunne være gode på mer enn bare ett område når man tross alt betaler såpass mye som man gjør, særlig for Asus Rampage II Extreme, noe jeg har gitt uttrykk for gjennom hele diskusjonen. Nå føler jeg egentlig at jeg gjentar meg selv veldig, her. Men det er hyggelig at du i hvert fall deler mitt syn på noe av det jeg allerede har sagt, da. Det er greit at du vil gjerne ha server/workstation HK, men du kan ikke kapere tråden (sammen med gjengen din) og svartmale et HK fordi den er ikke den type du er ute etter. Det blir som å klandre en BMW for å ha dårlig lastekapasitet, og når folk sier at BMW er ikke en lastebil bør du høre istedenfor å mase på lastekapasitet/NIC. Du kan kjøpe en ASUS P6T6 + en dedikert NIC(du kan velge etter behov fra kr.300 til kr. 2000) + dedikert diskkontroll(du kan velge 300 - 200 he også). På denne måten kan du omvandle en BMW lil lastebil (med både fart og lastekapasitet). Jeg håper at saken er klar og tidlig og du (og gjengen din) slutter å svartmale Asus Rampage II Extreme for det som har ingen eller fotballmessig betydning for målgruppen som er OCing entusiaster. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Cold boot = maskinen vil ikke starte / boote helt uten grunn, og du må skru av PSU, nappe ut strømkabel og la maskinen stå i noen minutter, plugge inn og skru på PSU for å klare å boote opp maskinen.. Rampage II Extreme skuffer når det kommer til overklokking, P6T Deluxe som er billigere gjør det stort sett bedre, det kortet har til og med SAS-kontroller? Og koster mindre, Rampage II Extreme er overpriset helt uten grunn etter min mening, du får ikke noe ekstra for den vanvittige prisen sammenlignet med tidligere toppkort, ei heller forhold til andre Asus X58-kort, om det ikke er skuffende og dårlig så vet ikke jeg Eneste som er kjekt med dette Cold Boot problemet er at jeg når som helst kan kjøre RMA på kortet og hoppe over på et annet kort! Noe jeg mest sannsynlig også kommer til å gjøre, for jeg er på ingen måte fornøyd med hva Rampage II Extreme gir meg for den massive summen jeg gav for dette kortet, det som irriterer meg aller mest ar cold boot problematikken og den idiotiske north-bridge kjøleren som gjør at jeg ikke engang kan kjøre Sli i det hele tatt.. En ting er å være dårlig lagt opp for Tri-Sli, men måten de lagde north-bridge kjøleren på gjør det jo umulig for de av oss med dedikert NIC eller lydkort å få kjørt Sli i det hele tatt.. Så hva gir et hovedkort til over 3'000kroner deg? Jo, like god eller faktiske dårligere overklokking enn billigere kort, ingen SAS-kontroller og bare masse ubrukelig "bling-bling". Auto innstillingene til Asus imponerer ikke heller, kjører alt for høy vcore volt på CPU om jeg setter det på auto, og DRAM på auto overstiger fort denne magiske 1.65V grensa, noe som er rett og slett håreisende. Men nå kjører jo ingen Auto - instillinger uansett da Men det å si at Rampage II Extreme er et flott hovedkort, og på noen måter gir deg valuta for pengene må du litt lengre på landet med og selv Sam_Oslo må innse at Rampage II Extreme er et skuffende og ikke minst overpriset kort. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Disse argumentene dine er litt tynne Sam_Oslo, for selv som rent OCing entusiastskort som du så fint kaller det, så leverer ikke Rampage II Extreme heller.. Og når det gjelder "workstation" kort som du så fint kaller det andre her burde se etter så er det jo samme leksa der også P6T6 Revolution som er et workstation kort har jo akkurat de samme billig kontrollerne som alle andre Asus hovedkort, så ser ikke helt det argumentet der? Uansett hvordan du snur og vender på det, uansett hvilken målgruppe du mener at Rampage II Extreme er rettet mot så skuffer det og er overpriset, eller mener du at det er riktig at et billigere P6T Deluxe med SAS-kontroller klokker like bra, om ikke bedre enn dette kortet som er et av de dyreste "ikke server" hovedkortene som har vært på markedet? Endret 17. februar 2009 av RamGuy Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Cold boot = maskinen vil ikke starte / boote helt uten grunn, og du må skru av PSU, nappe ut strømkabel og la maskinen stå i noen minutter, plugge inn og skru på PSU for å klare å boote opp maskinen.. Er det bare dette hovedkortet som sliter med dette? Er det et X58-problem eller et Asus-problem? Er det utbredt? Endret 17. februar 2009 av Bludd Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det er et Asus problem, har hvert fall ikke hørt om noe liggende med "ikke-asus" hovedkort, det var liggende problemer med tidligere "republic-of-gamers" hovedkort fra asus også, men da i langt mindre grad, med Rampage II Extreme så ser dette problemet ut til å florerer noe voldsomt, og siden vi har sett denne problematikken på RoG kort før så er det ingen som har trua på at det vil bli fikset, ta en tur innom XtremeSystems sin Rampge II Extreme tråd og se hvor mange som rapporterer om dette problemet. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Cold boot = maskinen vil ikke starte / boote helt uten grunn, og du må skru av PSU, nappe ut strømkabel og la maskinen stå i noen minutter, plugge inn og skru på PSU for å klare å boote opp maskinen.. Rampage II Extreme skuffer når det kommer til overklokking, P6T Deluxe som er billigere gjør det stort sett bedre, det kortet har til og med SAS-kontroller? Ok da skjønner jeg cold-boot problematikken. Det vekker jo minner om de legendariske DFI Nforce4 for AMD S939, der var det mange som slet med denslags husker jeg. Det du nevner med SAS kontroller var noe jeg tenkte jeg skulle nevne, for der har jo Asus gjort en merkelig vri. Mitt rev.1 Asus P6T Deluxe har SAS-kontroller, men nå er det jo P6T rev.2 i butikkene, og da har de fjernet denne SAS-kontrolleren, satt opp prisen, og ingen har så langt jeg har kunnet finne, klart å påvise noen andre endringer enn den manglende SAS-kontrolleren på rev2... Jeg hadde en teori om at det enten var grunnet noe problemer med SAS-kontrolleren, eller at de kanskje bare ønsker å skape distanse opp til toppmodeller (noe det tydeligvis er et skrikende behov for) Endret 17. februar 2009 av pcp160 Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Disse argumentene dine er litt tynne Sam_Oslo, for selv som rent OCing entusiastskort som du så fint kaller det, så leverer ikke Rampage II Extreme heller.. Og når det gjelder "workstation" kort som du så fint kaller det andre her burde se etter så er det jo samme leksa der også P6T6 Revolution som er et workstation kort har jo akkurat de samme billig kontrollerne som alle andre Asus hovedkort, så ser ikke helt det argumentet der? Uansett hvordan du snur og vender på det, uansett hvilken målgruppe du mener at Rampage II Extreme er rettet mot så skuffer det og er overpriset, eller mener du at det er riktig at et billigere P6T Deluxe med SAS-kontroller klokker like bra, om ikke bedre enn dette kortet som er et av de dyreste "ikke server" hovedkortene som har vært på markedet? Jeg kan gjene være med å diskutere disse (og tilsvarende) punkter, og gjerne høre om dine erfaringer om det som kortet er beregnet på og er viktig for målgruppen. Men jeg vil ikke høre at du rotter deg sammen med noen forvirrede folk, og forvandler et helt HK til en udugelig NIC. Jeg har ikke prøvd kortet selv, men har sett mange bra resultater på dette, men fortell litt nærme om dine erfaringer. Jeg vil gjerne vite mer om det. Endret 17. februar 2009 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Jeg har nå kjøpt et smelldyrt Asus kort vurderer om jeg skal melde meg på *Anonyme HW Avhengige som falt for fristelsen "dyr gimmick"* hehe. Aldri brukt så mye penger på et HK noen gang, aldri vært over 1500,- og nå altså 3500,-. Men en gang må være den første og siste hmm. Jeg har nå det minste et godt alarmsystem i huset Endret 17. februar 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Bludd Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det er et Asus problem, har hvert fall ikke hørt om noe liggende med "ikke-asus" hovedkort, det var liggende problemer med tidligere "republic-of-gamers" hovedkort fra asus også, men da i langt mindre grad, med Rampage II Extreme så ser dette problemet ut til å florerer noe voldsomt, og siden vi har sett denne problematikken på RoG kort før så er det ingen som har trua på at det vil bli fikset, ta en tur innom XtremeSystems sin Rampge II Extreme tråd og se hvor mange som rapporterer om dette problemet. Takk. Jeg har aldri opplevd dette. Mitt siste hovedkort før P6T Deluxe var et Asus Commando som jo er RoG. Før det hadde jeg et Asus P4C800-E Deluxe. Får lese litt på xtremesystems. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg kan gjene være med å diskutere disse (og tilsvarende) punkter, og gjerne høre om dine erfaringer om det som kortet er beregnet på og er viktig for målgruppen. Men jeg vil ikke høre at du rotter deg sammen med noen forvirrede folk, og forvandler et helt HK til en udugelig NIC. Jeg har ikke prøvd kortet selv, men har sett mange bra resultater på dette, men fortell litt nærme om dine erfaringer. Jeg vil gjerne vite mer om det. Greit, jeg må bare konstatere at du overhodet ikke har kapasitet til å forstå eller ikke ønsker å forstå hva jeg og flere her sier. Føler at jeg har sagt min mening om dette hovedkortet nå, og bruker ikke mer tid på denne diskusjonen. Det er synd at du ikke klarer å lese hva jeg skriver, for du har bare klart å oppfatte hva jeg har nevnt om nettverkskontrolleren. Det andre jeg har sagt har du tydeligvis ikke fått eller har villet få med deg. Forresten, en BMW kan både være lynrask og samtidig ha god lastekapasitet. Men det forstår du ikke. Siden nettverkskontrolleren skapte den største debatten ser jeg frem til at hw.no gjør en grundig og utførlig test av integrerte nettverkskontrollere, både syntetiske og reelle tester hvor man bruker opptil flere operativsystemer. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg har nå kjøpt et smelldyrt Asus kort vurderer om jeg skal melde meg på *Anonyme HW Avhengige som falt for fristelsen "dyr gimmick"* hehe. Aldri brukt så mye penger på et HK noen gang, aldri vært over 1500,- og nå altså 3500,-. Men en gang må være den første og siste hmm. Jeg har nå det minste et godt alarmsystem i huset Jeg tror du kommer til å bli veldig fornøyd med dette kortet. Du kan få billigere X58 kort også, helt ned til kr. 1600, men Hk er fundamentet for hele systemet og det lønner seg å legge noen ekstra kroner i et bra HK. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det er det jeg sier. Alle RoG-kortene (Utenom Commando og før selvfølgelig) har vært dårlige, preget av bugs og gitt lite for pengene. Trodde virkelig de hadde snudd skipet med P45 og X58, men nei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå