Gå til innhold

Test: Asus Rampage II Extreme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er nok bare din ekstremt sterke frykt for Ci7s overlegne fortreffelighet ved spilling, som kommer til utrykk her Bolson, jeg kjenner lusa på gangen..!

Haha, nei, det var litt ironisk, og dette rent prismessige rundt X58 er jeg ening i, og jeg flyttet personlige grenser, og tøyde prinsipper, da jeg selv kjøpte det billigste P6T. I så måte skal det bli interessant å se hva som dukker opp fremover, og det er vel så langt bare Gigabyte som har noe til under 2000,- for LGA1366. Men Asus som merke har vel heller aldri, i alle fall ikke i senere år, vært best på å "gi mye for pengene" hvis man teller deler?

Bra du var ironisk, for er det på et område overlegenheten til i7 er begrenset så er det på spill (ikke alle, men de fleste). Men sammenlign i7 med alternativer i x264, Sony Vegas eller FLV konvertering, da snakker vi om forskjeller som er virkelig interessante, og som gjør det verdt å betale en god del ekstra. Men ikke for ting man ikke har bruk for i den sammenhengen.

Et hovedkort til et slikt "monster" kan gjerne koste penger, men da skal det ha topp nettverkskontrollere, SAS, ingen JMicron SATA, TI brikke på Firewire. Tror faktisk et godt dedikert "videohovedkort" ville bli tatt godt i mot. Spill og andre oppgaver ville neppe tapt på det, og med flere og flere som har HD videokameraer, så burde det være et marked.

Lenke til kommentar
Anbefaler at du setter opp antall poster per side fordi dette er kun side 5 for meg.

Hehe, kan godt hende det ikke har blitt diskutert igjennom de 18-sidene, men jeg så at det ble diskutert på de første sidene og de siste sidene, og jeg var så raus av meg så jeg trakk den konklusjonen :p

Hahaha! Tok den først nå (Etter jeg hadde sett tilbake på sidene).

Nei, Sammy er en artig skrue, det skal han ha :)

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
Men vil noen for morro skyld refresh my memory, hva var siste kort vi fikk fra Asus med Intel nettverk, og som ikke var et WS?

Det var Asus P4C800-E Deluxe, Asus sitt daværende entusiast-hovedkort for S478 basert på 875P chipsettet. Kortet hadde ganske gode klokkeegenskaper, samtidig som at det ble brukt nettverkskontroller fra Intel som benyttet CSA-bussen. Det vet jeg, fordi jeg selv har hatt dette hovedkortet, som jeg var meget fornøyd med. Ifølge Toms Hardware var det dette hovedkortet som satte standarden for hvordan gode S478 hovedkort skulle fungere. Det var flere som sammenlignet stabiliteten i dette hovedkortet til de beste hovedkortene basert på gode gamle Intel 440BX chipsettet (PII/PIII).

Lenke til kommentar

Ah 440BX det var tider det. *mimre*. Beste chipset som noen gang er laget! Husker jeg var med på P4C800-E Deluxe også. Tror den maskina har overlevd to stykk nyere shuttle bokser hjemme hos fatter'n.

Men hva snakker vi om egentlig?? Oh well, who cares. Ingen som faktisk leser alle postene ute på side 18 vel? Det er jo begrenset hvor interessante de har vært!

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil, noen snakker om å gå 10 år tilbake i tiden til PII/PIII-tiden for få seg et HK med bra NIC. :p , og hvis jeg ikke misforstår, han prøver desperat å si at det skal være ett bedre alternativ enn Asus Rampage II Extreme. Det får være en grense på fanatisme.

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke tar helt feil, noen snakker om å gå 10 år tilbake i tiden til PII/PIII-tiden for få seg et HK med bra NIC. :p , og hvis jeg ikke misforstår, han prøver desperat å si at det skal være ett bedre alternativ enn Asus Rampage II Extreme. Det får være en grense på fanatisme.

Vel jeg hadde heller tatt et Supermicro kort med godt NIC enn et ASUS kort med masse dilldall. Selv til WS. Det er jo ikke noe i veien for å ha et ekstra skjermkort i tillegg til den matrox g200 Supermicro legger ved. Faktisk heller det enn å svi masse penger på et dedikert NIC.

Valget er jo ASUS + skjermkort + NIC eller Supermicro + skjermkort.. Tipper den ASUS løsningen kommer ut dyrere også.

Lenke til kommentar

Vel jeg hadde heller tatt et Supermicro kort med godt NIC enn et ASUS kort med masse dilldall. Selv til WS. Det er jo ikke noe i veien for å ha et ekstra skjermkort i tillegg til den matrox g200 Supermicro legger ved. Faktisk heller det enn å svi masse penger på et dedikert NIC.

Valget er jo ASUS + skjermkort + NIC eller Supermicro + skjermkort.. Tipper den ASUS løsningen kommer ut dyrere også.

Det er greit at du mener slikt, men jeg mener at du bør studere i7 litt nærmere for å kunne bedømme dette riktig. AnandTech som har testet mange X58-HK, og NIC(både integrert og dedikert) grundig, har veldig klare meninger om den ultimate i7-oppsett.

AnandTech mener at "Core i7 Dream System" består av ASUS P6T6 WS Revolution X58 med intrigert NIC, men de valgte å oppgradere sound card (til ASUS Xonar DX 7). Link

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

[mimre]I PII/PIII tiden var det som regel ikke integrert NIC på hovedkort. Riktignok hadde jeg et Pentium Pro hk med to prosessorsokler (minnetypen var 168pin DIMM EDO RAM) som hadde Intel nettverk integrert på hovedkortet, men dette hovedkortet var fra en tid hvor Intel faktisk var dårlige på nettverk, den gangen 3Com så å si eide markedet for nettverkskort.[/mimre]

Kommentaren om P4 hk var et svar til noen som lurte på sist gang Asus leverte Intel nettverk på et hovedkort som ikke var ment for arbeidsstasjoner.

Selvfølgelig vil jeg ikke tilbake til fortiden, og det er vel ingen tvil om at skal man velge mellom 5-10 gamle hk og det testede hovedkortet, tror jeg ingen, inkludert meg selv vil være i tvil. Du tar nok helt feil hvis du tror at folk vil tilbake 10 år i tid for å få seg et hk med et godt NIC.

Lenke til kommentar

@stigfjel og Anders:

Min gamle 440BX rusler og går fremdeles den. Som backupmaskin holder den faktisk utrolig bra. Stabiliteten er jo helt fantastisk.

@Sam_Oslo: Anandtech sin "drømmemaskin" er vel som de fleste slike drømmemaskiner for et gitt formål. Akkurat her tyder alt på at gaming er hovedkriteriet. Og at noe er en "drømmemaskin" betyr i alle fall ikke at det er det mest fornuftige kjøpet, og heller ikke det ultimate kjøpet. Det er ikke engang sikkert at det er den optimale komboen. Spurte man f.eks en helt publikasjon (TechReport, Nexus, Xbit Labs med flere), kunne svaret bli et helt annet på mange punkt, blant annet hovedkort.

Ellers så tror jeg hverken stigfjel eller Anders (og undertegnede) på noen måte vil påstå at 440BX er et bedre alternativ i dag enn et X58 kort, som du prøver å insinuere (nå leser du det meste omtrent som fanden leser Bibelen, og hvilke konklusjoner du av og til trekker nærmer seg nesten det absurde) . Men faktisk hadde 440BX brikkesettet egenskaper som til en viss grad er mangelvare i dag. Stabiliteten og den gjennomførte kvaliteten er den viktigste.

Lenke til kommentar
@stigfjel og Anders:

Min gamle 440BX rusler og går fremdeles den. Som backupmaskin holder den faktisk utrolig bra. Stabiliteten er jo helt fantastisk.

@Sam_Oslo: Anandtech sin "drømmemaskin" er vel som de fleste slike drømmemaskiner for et gitt formål. Akkurat her tyder alt på at gaming er hovedkriteriet. Og at noe er en "drømmemaskin" betyr i alle fall ikke at det er det mest fornuftige kjøpet, og heller ikke det ultimate kjøpet. Det er ikke engang sikkert at det er den optimale komboen. Spurte man f.eks en helt publikasjon (TechReport, Nexus, Xbit Labs med flere), kunne svaret bli et helt annet på mange punkt, blant annet hovedkort.

Ellers så tror jeg hverken stigfjel eller Anders (og undertegnede) på noen måte vil påstå at 440BX er et bedre alternativ i dag enn et X58 kort, som du prøver å insinuere (nå leser du det meste omtrent som fanden leser Bibelen, og hvilke konklusjoner du av og til trekker nærmer seg nesten det absurde) . Men faktisk hadde 440BX brikkesettet egenskaper som til en viss grad er mangelvare i dag. Stabiliteten og den gjennomførte kvaliteten er den viktigste.

"Core i7 Dream System" betyr den beste drømmemaskinen du kan tenke deg(pris betyr ikke mye). Anandtech forslo 10.000 kroners CPU(Core i7 965), og over 1000 kroners sound card (ASUS Xonar DX 7.1), og den dyreste X58-HK (ASUS P6T6 WS Revolution ). Men valgte til å beholde den integrerte NIC (Realtek 8111C). Det sier sitt for den som er ok observant.

På "Core i7 Overclocking" har de valgt DFI LP UT X58-T3eH8 (min babe :love: ) og igjen med investigert NIC (Marvell 88E8052), akkurat det samme som Asus Rampage II Extreme.

Dere har prøvd å vri X58-HK test diskusjonen til å bli en NIC-diskusjon, men AnandTeach mener tidlig noe helt annet enn gjengen din.

Lenke til kommentar

Nå ble det jo plutselig veldig koselig her, med mimring og greier. :love:

Men takk for den oppklaringen Stigfjel, da husket jeg omtrent riktig med tanke på når Asus ikke lenger så noen grunn til å levere Intel NIC. Gikk forresten selv rett fra P3 med dedikert 3Com, til Prescott på LGA775 og mainstram Asus 915 med Marvell. Og det var dette jeg satt på da jeg deltok i disse diskusjonene første gang her, og nic'et Stigfjel brant seg fast i minnet for alltid... Det er forøvrig hva jeg bruker som server fortsatt, og selv om jeg har vært inne på tanken om å hive inn et dedikert nettverkskort har jeg enda ikke blitt helt overbevist om at jeg vil ha noe reellt nyttig igjen for det. Den blir snart byttet ut, men alle mine arvtagere har jo også Marvell, Realtek, eller Nvidia NIC. Så sier JA til test på HW.no :thumbup:

Bolson Lagt til I dag, 16:33

Bra du var ironisk, for er det på et område overlegenheten til i7 er begrenset så er det på spill (ikke alle, men de fleste). Men sammenlign i7 med alternativer i x264, Sony Vegas eller FLV konvertering, da snakker vi om forskjeller som er virkelig interessante, og som gjør det verdt å betale en god del ekstra.

Nei, effektiviteten i de få spill (simulatorer) jeg driver med er bare marginalt bedre enn C2D, og for meg var den største gevinsten en følge av det mye bedre klokkepotensialet. Men jeg satt jo da med gammel B3 quad, så sammenliknet med en ny 45nm C2D quad blir nok mye av den gevinsten også spist opp. Så jeg skulle jo ønske meg bedre "entråd- ytelse", til mine tyngste oppgaver, men det er desverre ikke den veien utviklingen går på hardware.

Lenke til kommentar

Mye å pirke på når det gjelder Anandtech sin "drømme-PC" da..

Asus Xonar DX? Hvorfor i allverden ikke et D2X? Når vi først snakker drømme-PC, hvorfor nøye oss med et litt mer begrenset DX kontra D2X? De nevner jo faktisk at Creative X-Fi Titanium er det ultimate gamer valget også? Hvor blir det av Auzentech Prelude??

Så ser vi jo på minnebrikker, hvorfor i allverden velger vi ikke Corsair Dominator DHX 2000MHz @ CL7?

Drømme-PC er og blir en drømme-PC? De sier at det ikke er noe bedre enn Mushkin brikke på markedet, har Corsair brikkene gått dem et hus forbi?

Logitech Z-5500 høytallere? Hvorfor ikke Creative Gigaworks S750 7.1 når vi først skal slå på stortromma?

Og når vi først snakker om Core i7 og drømme-PC, hvorfor i allverden kjøre GTX295? Hvorfor ikke 2x eller hele 3x GTX285? Eller hvert fall 2x GTX295? De sier også at nVIDIA driverne til GTX295 er gode til Core i7? Har jeg gått glipp av noe? 181.20 og 181.22 (som er det to offisielle driverne til dette kortet) er jo ikke akkurat stort å skryte av, godt at 182.05 hvert fall fungerer!

Nei, Anandtech er nok langt i fra perfekte, og lyd ser nå hvert fall ut til å IKKE være deres spesialfelt..

Så ville ikke brukt den lista der som en fasis på hva som er det "ultimate" her i verden..

Dropper nå heller Core i7 965 for et ekstra GTX295, eventuelt 2-3x GTX285 any day for å si det sånn!

Lenke til kommentar

Man kan alltid ha sine egne favoritt komponenter, men poenget er at AnandTech velger til å beholde den intrigerte NIC på X58 hovedkortene (tross alle dyre/billige oppgraderinger).

De mener klar og tidlig at disse X58 har så pass bra intrigert NIC at de kan beholde, selv på "dream system" som prisen skal være ingen problem. I motsetning til den gjengen som har kapret tråden og prøvde sitt beste for å svartmale Asus Rampage II Extreme pga. NIC.

Lenke til kommentar
"Core i7 Dream System" betyr den beste drømmemaskinen du kan tenke deg(pris betyr ikke mye). Anandtech forslo 10.000 kroners CPU(Core i7 965), og over 1000 kroners sound card (ASUS Xonar DX 7.1), og den dyreste X58-HK (ASUS P6T6 WS Revolution ). Men valgte til å beholde den integrerte NIC (Realtek 8111C). Det sier sitt for den som er ok observant.

"Core i7 Dream System" betyr den beste drømmemaskinen artikkelforfatteren(e) kan tenke seg, ikke noe annet. Det er fint å lese tester, men man kan aldri ta alt folk sier for god fisk heller. Kan nevne et par ting som absolutt kunne vært forbedret.

* Det er brukt en helt ordinær SATA harddisk. Ikke engang WD Raptor er brukt. Selv sverger jeg til SAS/SCSI (15k disk eller SSD) hvis harddisken skal brukes i et drømmesystem

* Lyd er et område som ofte blir glemt. Viktig at lydkortet har en dedikert APU. Men mye kan løses ved å ta ut det digitale signalet og så bruke en ekstern DAC, for så å føre lyden til stereoanlegget, slik jeg gjør. Logitech lydsystemet kunne fint blitt erstattet av et ordentlig hifi-anlegg. Se min profil, så ser du hvor jeg vil hen. I forhold til det anlegget jeg bruker på min PC vil Logitech-anlegget høres ut som støy i forhold.

Hva hovedkort, minne, skjermkort osv angår, så må det være opp til folks behov til å definere sitt drømmeanlegg.

Edit:

Sam_Oslo, har du enda ikke fått med deg at det ikke bare er på grunn av NIC at det har kommet kritikk mot Asus Rampage II Extreme?

Edit edit: skriveleif

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Edit:

Sam_Oslo, har du enda ikke fått med deg at det ikke bare er på grunn av NIC at det har kommet kritikk mot Asus Rampage II Extreme?

Edit edit: skriveleif

Jeg har bare hørt NIC NIC fra deg, og du har omvandlet hele tråden til NIC-diskusjon, jo. Hva ellers har du sagt om Asus Rampage II Extreme's svakheter, eller kan si det nå?

Kom med par fornuftige punkter mot Asus Rampage II Extreme, det blir interessant å høre at du bryr deg om noe mer enn NIC.

Lenke til kommentar

Mine negative erfaringer med Rampage II Extreme:

- Cold boot problematikk

- Ymse BIOSer fra Asus

- Idiotisk valg av North-bridge kjøler

- Skuffende overklokking, P6T-Deluxe ser faktisk ut til å generelt gjøre det minst like godt om ikke bedre??

- Alt for høy pris sammenlignet med andre X58 kort og tidligere toppkort, du betaler blodpris helt uten grunn virker det som

- Et "Sumpreme-FX X-Fi" lydkort, som ikke har noe med X-Fi å gjøre i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...