Gå til innhold

Test: Asus Rampage II Extreme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har, og det sliter under tung belastning.

Når både min søster, stefar og mor streamer data fra maskinen, samtidig som jeg laster opp og ned via uTorrent og kanskje da attpåtil spiller litt online så får jeg dårlig ping og Marvell kortet sliter litt, med Intel Pro/1000 PT desktop kortet mitt finnes det ikke problemer i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

Når både min søster, stefar og mor streamer data fra maskinen, samtidig som jeg laster opp og ned via uTorrent og kanskje da attpåtil spiller litt online så får jeg dårlig ping og Marvell kortet sliter litt, med Intel Pro/1000 PT desktop kortet mitt finnes det ikke problemer i det hele tatt :)

Hadde vært kult å se forskjell på intel intigrert og marvell intigrert. Ikkje et dedikert kort.

Er litt som å sammenlikne intigrerte skjermkort og dedikerte skjermkort :p

Lenke til kommentar

Det er bra at den "funker" under denne belastningen du beskriver. Hvor ofte hander det at "din søster, stefar og mor streamer data fra maskinen, samtidig som du laster opp og ned via uTorrent og kanskje da attpåtil spiller litt online" ? :ohmy:

Lenke til kommentar

Hadde vært kult å se forskjell på intel intigrert og marvell intigrert. Ikkje et dedikert kort.

Da jeg leste en test av Intel sin CSA nettverkskontroller for lenge siden husker jeg at den kontrolleren holdt stand selv mot kraftige dedikerte nettverkskort.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Da jeg leste en test av Intel sin CSA nettverkskontroller for lenge siden husker jeg at den kontrolleren holdt stand selv mot kraftige dedikerte nettverkskort.

Det har skjedd mye på 10 år :p

Lenke til kommentar

Det er bra at den "funker" under denne belastningen du beskriver. Hvor ofte hander det at "din søster, stefar og mor streamer data fra maskinen, samtidig som du laster opp og ned via uTorrent og kanskje da attpåtil spiller litt online" ? :ohmy:

Ofte, søstra mi streamer støtt og stadig, uTorrent står å går 24/7 og spille online gjør jeg da stort sett hver gang jeg spiller :)

Lenke til kommentar
Det har skjedd mye på 10 år :p

Jada, det skjer mye på 10 år (takk og lov for det). Men det var bare ment som en kommentar til det du nevnte om P4 tiden. Og forresten, 875P chipsettet med CSA var aktuelt rundt 2004. Og at det finnes eksempler på at integrerte løsninger i noen situasjoner kan være vel så bra som dedikerte alternativer.

Lenke til kommentar

Ofte, søstra mi streamer støtt og stadig, uTorrent står å går 24/7 og spille online gjør jeg da stort sett hver gang jeg spiller :)

Download + Online Gaming kill good games...

Lenke til kommentar
Men skal vi ta en poll på hvor mange som ønsker en grundig test av nettverkskontrollere, siden det tross alt er dette temaet som har skapt den klart største diskusjonen i denne tråden? Mitt spørsmål til alle her: hvor mange ønsker en slik test?

Jeg er selvsagt svært for!

Ikke nødvendigvis bare for å kåre en vinner, men for å påvise forskjeller slik at jeg kan se hva jeg vil være mest tjent med ved min bruk, og hvilke problemer som eventuelt er reelle fremdeles i Vista og med Marvell av nyere dato. Men hvis man skal teste dette på en god måte, og begynne å ta med stabilitet, oppførsel i XP32, Vista-64, og feks Ubuntu, så er det ikke noen liten bestilling vi kommer med. Men det er jo tydeligvis relativt stor interesse for det, og en del av oss her har jo faktisk diskutert det i årevis... :D

Burde kanskje laget en skikkelig poll, så det blir lagt merke til?

PS@ Bolson, Theo34x, Stigfjel, med fler, jeg kan skjønne ønsket om noe minimalistisk, noe som bare er bra, uten dilldall, men syns kritikken blir litt skivebom når det er Rampage 2 Extreme som er testet. Altså dette er jo virkelig ikke myntet på de med den typen ønsker, dette er for overklokkere og/eller gizmo-entusiaster som vil ha alt, og jo mer flashy jo bedre, er jeg redd. Dere andre bør kanskje heller se på WS, eller eventuelt P6T Deluxe (hvis man kan ta ut lyspæra på sørbrikken på det da :p ) eller bare innse at Asus har forlatt dere til fordel for andre segmenter. Jeg forstår som sagt skuffelsen på WS, men ærlig talt ikke på dette kortet.

Det jeg forøvrig lurer mest på er om dette Rampage reellt sett kommer noe lenger ifht klokking enn Deluxe. Jeg klarer noe rundt 215 BLCK og Ci7-920 går over 4Ghz med alt unntatt V-core på auto, så man kan jo lure på hvor stort behovet for noe bedre er på det området.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mitt tidligere forsøk på å dempe gemyttene/stoppe "tireless rebuttal discussion looping" feilet totalt.

Jaja.. :)

Om jeg ikke er enig i argumentasjonen til Sam, så må jeg si at jeg støtter han 100% at fokus på annet enn klokke-egenskaper og "bling-faktor" er totalt uinteressant for ett kort som Rampage II Extreme.

Dette gjelder forsåvidt alle tilsvarende hk, uansett om det er for Intel/AMD eller hvilken socket/hvilket chipset det er.

Har man "spesielle" behov, som å bruke sin *PC* som nettverks-"SAN" eller "Hi-FI avspiller" så vet man hva man skal gjøre.

Man kjøper den hardware som egner seg til det.

Dette hk'et er ikke laget for slike formål, uansett om det er så overpriset som det går an.

Heller ikke der skiller deg seg nevneverdig ut i forhold til andre hk (for enhver socket/platform) for den kundegruppen de produseres for.

Som er de som skal ha "gaming rigg", "klokke-kort".. og synes det er greit å betale for det.

Og.

Jeg hadde ikke vurdert ett slik kort overhodet. Uansett Nic.

Selv om jeg bruker hk til å klokke med . I hovedsak. :)

PS.

En test av NIC'er er jeg ikke imot dog.

Alt av tester (hardware) er noe man liker å se på hw.no. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Fant disse hos anandteck

under X58 motherboard roundup.

Rampage II Extreme som tråden handler om benytter Marvel 88E8056 som P6T gjør.

awvoyg.png

xe4uiu.png

Testen er gjørt med ntttcp:

Asyncron enablet med 4 x 256k I/O send/receive buffer , kjørt 30000 i antall.

Synd at de ikke har retransmissions og failures i graphene , og at de ikke kjørte ntttcp med UDP i samme slengen. Tror resultatene hadde spriket litt mere da.

Intel X58 Motherboard Roundup

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Bludd var jaggu før meg.

@stigfjel: Regner med at du counta min fulle støtte tidligere som støtte til en skikkelig test av integrerte NIC. Foreslo også aktuelle kort, men jeg ser at kortene som er brukt hos Anandtech kan være et greitt utgangspunkt (med unntak av enten EVGA eller MSI kortet da de bruker samme brikke), skifte ut Intel kortet med Supermicro X8SAX (eventuelt begge, da de har to generasjoner av Intel NIC) og ta med Foxconn Renaissance i tillegg.

Ellers så synes jeg din skisse til testdesign var et meget godt utgangspunkt.

@pcp160: Jo, ønske om kort uten nødvendig dilldall er der, men det er ikke nødvendigvis det primære. Det primære er at kortene faktisk leverer merverdi i forhold til prislappen, noe jeg f.eks ikke synes verken Rampage eller WS gjør, særlig når Rampage har en pris 20 % høyere en P6T Deluxe. Mine, dog begrensede kunnskaper, kan ikke se omtrent noe i det kortet som er verdt de 500 kr ekstra.

Nå har jeg sikkert sagt det tidligere, men på meg virker det som omtrent alle X58 hovedkortene er laget for samme målgruppe, bare med sånn passelig forskjell i funksjonalitet og ulike prislapper (kalt prisdifferensiering, noe som utelukkende gjøres for å ta ut ekstra av markedet). Ingen av X58 kortene er etter min mening ideelle kort for videoredigering, bildebehandling, rendering etc. Dette er jo bruksområder hvor i7 gir langt mer igjen for penga enn for spill.

Lenke til kommentar

Jada, bolson. Har fått med meg at du stiller deg bak forslaget om en grundig test av integrerte nettverkskontrollere. Og det tror jeg alle her også gjør. På den måten vil vi virkelig kunne se forskjellene mellom de integrerte nettverkskontrollerne. Slike tester er det nemlig ikke mange av.

Lenke til kommentar
PS@ Bolson, Theo34x, Stigfjel, med fler, jeg kan skjønne ønsket om noe minimalistisk, noe som bare er bra, uten dilldall, men syns kritikken blir litt skivebom når det er Rampage 2 Extreme som er testet. Altså dette er jo virkelig ikke myntet på de med den typen ønsker, dette er for overklokkere og/eller gizmo-entusiaster som vil ha alt, og jo mer flashy jo bedre, er jeg redd. Dere andre bør kanskje heller se på WS, eller eventuelt P6T Deluxe (hvis man kan ta ut lyspæra på sørbrikken på det da :p ) eller bare innse at Asus har forlatt dere til fordel for andre segmenter. Jeg forstår som sagt skuffelsen på WS, men ærlig talt ikke på dette kortet.

Det jeg forøvrig lurer mest på er om dette Rampage reellt sett kommer noe lenger ifht klokking enn Deluxe. Jeg klarer noe rundt 215 BLCK og Ci7-920 går over 4Ghz med alt unntatt V-core på auto, så man kan jo lure på hvor stort behovet for noe bedre er på det området.

Vel nå har jeg kjøp Asus P6T6 WS Revolution X58, og selv her bruker de Realtek noe som var skuffende og litt overraskende siden jeg faktisk var så sløv at jeg ikke sjekket dette da WS kort oftest har fokusert på kvalitet i hele rekka.(kjøpte på en tilbudsdag med litt dårlig tid og lite vareutvalg).

Men neida, jeg også skjønner at dette ultra-rage-extreme-transformers-terminator kortet har hovedfouks på bling, forholdsvis normal kjøling og OC. Det er dog litt skuffende at de tar så ekstremt godt betalt for disse tingene som strengt tatt ikke koster noe særlig. Jeg tror også ærlig talt at mange som punger ut 3000,- for et desktop HK tror de får det beste av det beste på alle områder og hadde blitt lange i maska om noen satt seg ned og diskuterte enkeltkomponentene i kortet fra LOM til diskkontrollere.

Det er jo denne bling(vi selger littt fancy og dyr "luft") trenden jeg ikke helt liker. Det virket som en litt forsinket smitteeffekt av "Fast and Furious III", "NFS: Underground 1-2", "Juiced 1-2" og lignende bling trender som har kommet og gått. Slik sett er WS Revo kortet litt mindre bling selv om det er helt på vei til å forlate WS kvaliteten vi så på 975X tiden. Dog er jeg helt i ekstase over kortet og kjøpet, men jeg kjøper nok ikke flere nye WS produkter om de fjerner seg ennå mer fra den gamle WS linjen.

EDIT:

Jeg er altså enig med Sam, TL1000S, PCP160 osv. at kortet i anmeldelsen nok ikke er det rette å forvente alt av, men at det har sitt spesifike fokus. Og enig med de andre om at vi savner gode WS produkter som er litt enklere, men fortsatt gode på kjøling, strøm, litt oc og funksjonalitet(apu lyd osv) men som ellers er mindre bling, enklere i design og fokuserer mer på annerkjente kvalitetskomponenter i hvert ledd samt kompabilittet mot flere plattformer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nå har jeg sikkert sagt det tidligere, men på meg virker det som omtrent alle X58 hovedkortene er laget for samme målgruppe, bare med sånn passelig forskjell i funksjonalitet og ulike prislapper (kalt prisdifferensiering, noe som utelukkende gjøres for å ta ut ekstra av markedet). Ingen av X58 kortene er etter min mening ideelle kort for videoredigering, bildebehandling, rendering etc. Dette er jo bruksområder hvor i7 gir langt mer igjen for penga enn for spill.

Det er nok bare din ekstremt sterke frykt for Ci7s overlegne fortreffelighet ved spilling, som kommer til utrykk her Bolson, jeg kjenner lusa på gangen..!

Haha, nei, det var litt ironisk, og dette rent prismessige rundt X58 er jeg ening i, og jeg flyttet personlige grenser, og tøyde prinsipper, da jeg selv kjøpte det billigste P6T. I så måte skal det bli interessant å se hva som dukker opp fremover, og det er vel så langt bare Gigabyte som har noe til under 2000,- for LGA1366. Men Asus som merke har vel heller aldri, i alle fall ikke i senere år, vært best på å "gi mye for pengene" hvis man teller deler?

Når jeg hører kritikken fra Ramguy fremstår jo Deluxe som et bedre kjøp på alle måter, og jeg får noen ganger intrykk av at ekstrem-versjonene også er mer sarte/utsatt for feil, og kanskje gjør det større volumet av vanlige (Deluxe) kort at feil blir funnet og rettet raskere. Jeg vet ikke, men kjenner meg ikke igjen i de problemene han har med Rampage, og anser Deluxe som et svært godt kort. Men fortsatt også det litt for dyrt.

Theo343 Lagt til I dag, 10:40

Slik sett er WS Revo kortet litt mindre bling selv om det er helt på vei til å forlate WS kvaliteten vi så på 975X tiden. Dog er jeg helt i ekstase over kortet og kjøpet, men jeg kjøper nok ikke flere nye WS produkter om de fjerner seg ennå mer fra den gamle WS linjen.

Nei, som sagt jeg deler ut litt symati og en viss forståelse for missnøyen på WS, og jeg stilte et åpent spørsmål tidligere i tråden om hva grunnen fra Asus sin side kan være. Etter hva jeg husker så har jeg hørt disse nettverks-klagene på hvert bidige nye kort fra Asus nevnt her på HW helt siden Pentium-4 tiden. Men vil noen for morro skyld refresh my memory, hva var siste kort vi fikk fra Asus med Intel nettverk, og som ikke var et WS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...