Gå til innhold

Test: Asus Rampage II Extreme

Anbefalte innlegg

Så intilvidere, så er Marvel kongen på haugen av intigrerte nic på hovedkort av x38/48/58 :xmas::green:

Det er i hvert fall den produsenten som har flest av sine kontrollere på hovedkort med chipset du viser til. Hvis man skal legge testen fra Anandtech til grunn har 4 MB/s forskjell mellom best og dårligst ingen praktisk betydning overhodet. Av det jeg leste så observerte jeg ingen ting om hvorvidt de forskjellige kandidatene gjorde det i sanntid, det vil si i et reelt system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud.. Må man virkelig legge frem bevis for alt her? Her drar jeg et helt åpenbart eksempel ut av tomme lufta for å statuere et eksempel, så må jeg komme med bevis for dette? Er vell allmennkjent at Auzentech Prelude er bedre enn selv Creative X-Fo Elite Pro? Bare se på de tekniske spesifikasjonene, det er jo overlegent.. Oamps er bedre og Auzentech er en verdens ener i å design lydkort til PC? Så hva forventer du?

Blir som om jeg må legge frem bevis for at Intel Core i7 920 faktisk er kraftigere enn en Core 2 Duo E6600..

Her har du en test hvert fall

Så kan du jo bare google deg frem til flere tester, eller google Prelude versus Creative osv.. så får du jo lage innlegg om alt du trenger å vite.

Man trenger ikke bevis på alt, særlig hvis partene er ute etter å finne fakta og lære av hverandre.

Men når noen bestemmer seg for å svartmale noe, og gjør sitt beste for vrenge på fakta med latterlige argumenter. Er så full av seg selv at avviser Anandtech og godt gjennomarbeidet testmetoder, bare for å hevde sin egne forvrengte synsying, da er det nødvendig å be om bevis.

Lenke til kommentar

Hvordan da? Det bruker jo endel mer CPU? Forskjellen på throughput var så minimal at jeg vil si at Intel NIC'et vinner da forskjellen på CPU Utilization var såpass mye større? Og derfor blir Intel vinneren?

Den testen er jo alt for mangelfull uansett, ikke testat stabilitet eller drivere, hva med hvordan de gjør det under høy belastning osv..? Da å spør på smallnetbuilder eller på DD-WRT forumet osv og hør hva de har å si i denne saken, så ramser de kanskje opp noen grafer og tester også? Smallnetbuilder kunne vell fint ha kommet med en test av forskjellige NIC's!

Laptopvideo2go har jo hatt en liten oppsumering av Mini-PCI Draft-N kort nå nylig, hvor Realtek blei den store synderen, og Atheros (ikke så overraskende) og et Ralink ble vinneren, Intel la seg midt på treet med ikke den beste ytelsen men bunnsolide driver og stabile kort.

Nå er dette ikke representativt for hvordan ståa er på LAN kort selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at dette blir fulgt opp. Artikkelforfatter Sindre har ikke kommentert noe av kritikken av artikkelen hans i denne tråden. Knut var innom, men han kom bare med anekdotisk bevis.

Hvis mange nok ber om dette, er sjansen større for at det faktisk kan bli gjennomført.

Hehe, ja ok. Jeg selvsagt med på det. +1 :)

Lenke til kommentar
Herregud.. Må man virkelig legge frem bevis for alt her? Her drar jeg et helt åpenbart eksempel ut av tomme lufta for å statuere et eksempel, så må jeg komme med bevis for dette? Er vell allmennkjent at Auzentech Prelude er bedre enn selv Creative X-Fo Elite Pro? Bare se på de tekniske spesifikasjonene, det er jo overlegent.. Oamps er bedre og Auzentech er en verdens ener i å design lydkort til PC? Så hva forventer du?

Blir som om jeg må legge frem bevis for at Intel Core i7 920 faktisk er kraftigere enn en Core 2 Duo E6600..

Her har du en test hvert fall

Så kan du jo bare google deg frem til flere tester, eller google Prelude versus Creative osv.. så får du jo lage innlegg om alt du trenger å vite.

Man trenger ikke bevis på alt, særlig hvis partene er ute etter å finne fakta og lære av hverandre.

Men når noen bestemmer seg for å svartmale noe, og gjør sitt beste for vrenge på fakta med latterlige argumenter. Er så full av seg selv at avviser Anandtech og godt gjennomarbeidet testmetoder, bare for å hevde sin egne forvrengte synsying, da er det nødvendig å be om bevis.

Kan du snart komme med dine bevis som beviser at Rampage II Extreme er det fantastiske kortet du mener at det skal være?? Begynner å bli latterlig lei av at du skal klage på alle andre, og jaggu meg ikke er det spøtt bedre selv!

Og Anandtech sin test representerer kun et av MANGE Intel NIC's, så det finnes grenser på hvor mye fakta du kan basere ut av det, samtidig som Intel NIC'et strengt tatt var bedre om vi tar CPU og throughput og legger resultatene sammen? Samtidig som dette er et gammelt Intel NIC mot et nyere Marvell NIC? Blir som om vi skal si at AMD er bedre enn Intel fordi Phenom II er bedre enn Core 2 Duo, vil du si deg enig i det eller? Blir jo bare for dumt..

Dessuten manlger jo den testen mye, ikke nevnt noe om driverne, stabilitet under høy belastning eller noe?

Er spesielt under høy belastning Marvell kortet på mitt Rampage II Extreme begynner å slite endel hvert fall..

Lenke til kommentar

@Sam_Oslo: Fremgang og utvikling/nyskapning er en konsekvens av nettopp å ha kildekritikk, stille spørsmål om hvordan ting kan gjøres bedre. Det må alltid være sånn at metodikker kan forbedres, også Anandtech sine. Ja, Anandtech anser jeg også som blant de mer seriøse, men det er ikke dermed sagt at det ikke finnes forbedringspotensial også hos Anandtech.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En underlig skapning denne tråden... Theo nevnte tragikomisk et eller annet sted.

Nåvel, min irritasjon over hovedkortene er mangelen på variasjon. Jeg hadde likt et ATX-E basert kort uten NIC og lydkort kun med ICH10'ens 6 sata porter, hull som passet 775 kjølere og masse plass. Rom for overklokking i BIOS og grei avtagbar kjøleløsning. Enkelt, men drepende effektivt.

Produsentene ser alle ut til å gå for, som Theo har nevner, "shocking colours and loads of fancy stuff". De selger motestoff og ikke arbeidsklær alle sammen.

SuperMicro leverer riktignok noe som ligner brukbare greier, men med en BIOS sørgelig fattig på muligheter samt litt for tradisjonelt utvalg ekspansjons slotter.

Lenke til kommentar

@RamGuy

Jeg mener at Asus Rampage II Extreme er et flott HK, og flere kan vise til veldige gode OCing resultater på dette kortet. Men jeg har aldri sagt at dette kortet er perfekt. Du vet at dette var på markedet, men jeg valgte å ventet på DFI UT X58, og det bør si litt om min meninger om dette kortete. Det er først og fremst et OCing HK og alt det oppstyret fra NIC-gjengen setter det i litt dårlig og urettferdig lys, mener jeg. Den fortjener bedre omtale enn dette.

Lenke til kommentar
Laptopvideo2go har jo hatt en liten oppsumering av Mini-PCI Draft-N kort nå nylig, hvor Realtek blei den store synderen, og Atheros (ikke så overraskende) og et Ralink ble vinneren, Intel la seg midt på treet med ikke den beste ytelsen men bunnsolide driver og stabile kort.

Nå er dette ikke representativt for hvordan ståa er på LAN kort selvfølgelig!

Helt i tråd med min erfaring i fra 2004 til i dag. Dvs Ralink har jeg ennå ikke prøvd. Samtlige Realtek løsninger, G og draft-N, har knela når jeg prøvde å kjøre skikkelig belastning. Lurer på hvor mange ganger jeg måtte sjekke med den bærbare (Intel kort) om router var nede eller kortet knela.

Oppsummeringen viser også at produkter som kanskje vurderes som svært like, egentlig er relativt forskjellige.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Er helt enig med Bolson på forrige side, at man bør ha en liten test av de nevnte nettverksløsningen innenfor samme generasjon. Ikke fokuser kun på overføringshastighet, men drivere, stabilitet, forskjellige pakkestørrelser, kjøre tunge backups over mange timer om natten, stresstester med mange forbindelser(eks torrents er et godt subject), div. online spill med pingtider og stabilitet og kanskje også teste i en typisk populær Linux distribusjon i tillegg.

Skriv også litt om praktisk funksjonalitet som også evt. skiller løsningene.

Jeg ønsker gjerne dette som en artikkel frem mot våren :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
SuperMicro leverer riktignok noe som ligner brukbare greier, men med en BIOS sørgelig fattig på muligheter samt litt for tradisjonelt utvalg ekspansjons slotter.

Ja, Supermicro sine hovedkort er dørgende kjedelige av utseende, BIOSen har ingen muligheter for justering av FSB (etter det jeg kan se, i hvert fall), og de har valgt et litt mer konservativt utvalg av PCI/PCI-E porter, bl.a. PCI-X. Men for min situasjon var det faktisk positivt, da jeg trengte den portkombinasjonen Supermicro hadde å by på (C2SBX). Temperaturmålingene viser at jeg kan kjøre en E8400 med passiv kjøler, kjøleblokkene for nord/sørside tar svært liten plass, og hovedkortet løser oppgaven jeg har satt den til på en alldeles utmerket måte. Så for mitt bruk var det dette hovedkortet som passet best da jeg skulle handle.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at det var MYE mere forskjell på Intel intigrerte nic mens vi hadde p4 2,4 - 2,8ghz VS marvell/realtek nic.

Hadde selv Abit ic7-g med intel nic med csa. Dette gjorde at cpu bruker ble ca 20% mindre med intel intigrert enn et realtek/marvell uten CSA.

Men skal man ha NIC som ER best, så kjøper man dette ;)

http://www.intel.com/network/connectivity/...er/overview.htm

Dog dette finnes nok ikkje som intigrert på et hovedkort av desktop klasse ;)

Lenke til kommentar
@RamGuy

Jeg mener at Asus Rampage II Extreme er et flott HK, og flere kan vise til veldige gode OCing resultater på dette kortet. Men jeg har aldri sagt at dette kortet er perfekt. Du vet at dette var på markedet, men jeg valgte å ventet på DFI UT X58, og det bør si litt om min meninger om dette kortete. Det er først og fremst et OCing HK og alt det oppstyret fra NIC-gjengen setter det i litt dårlig og urettferdig lys, mener jeg. Den fortjener bedre omtale enn dette.

Deg om det :)

Jeg har hovedkortet, og syntes det fortjener litt pepper.. Det er rett og slett overprisa helt uten grunn, og Asus har falt på lat siden når det kommer til BIOS, samtidig som det har vært mye problemer relatert til "cold boot"

Lenke til kommentar
@RamGuy

Deg om det :)

Jeg har hovedkortet, og syntes det fortjener litt pepper.. Det er rett og slett overprisa helt uten grunn, og Asus har falt på lat siden når det kommer til BIOS, samtidig som det har vært mye problemer relatert til "cold boot"

Jeg fortalte deg at du skulle vente på DFI aller FOx+, jo, men du kunne ikke vente. Når det er sagt, dette er ikke så dårlig som flere i denne tråden vil gjerne senke den til, og BIOSen kan alltid fikse seg etterhvert.

Lenke til kommentar
Jeg er rimelig sikker på at det var MYE mere forskjell på Intel intigrerte nic mens vi hadde p4 2,4 - 2,8ghz VS marvell/realtek nic.

Det er klart. Den gang fantes ikke PCI-E og de fleste kontrollerne gikk over 32 bits PCI-bus, som maks kunne ha throughput på 133 MB/s. CSA var en egen direkte-bus som gikk mellom nettverkskontroller og nordsiden av hovedkortet, med full-dupleks throughput på 2 Gbps. PCI var en gedigen flaskehals, derfor kom PCI-E som et svar på dette problemet.

Edit: akkurat som at det før var stor forskjell på IDE og SCSI. Man kunne få U2W SCSI-disker og kontrollere mens det bare var IDE og PIO4 eller UDMA 33/66.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Vi kritiserer ikke spesielt dette kortet for NIC eller annet, men generellt at det har blitt et glamfokus hvor man nedprioriterer ting som god kvalitet også i integrert lyd, nettverk, kanskje også enkelte harddisk kontrollere.

Som om jeg skulle ha sagt det selv. Og dette har jeg da også vitterlig kommentert flere ganger.

Edit: men igjen, med fare for å gjenta meg selv. Skulle det komme en grundig test som viser at produsenter som før var uglesett har kommet seg på høyden med f.eks. Intel eller Broadcom, så vil det bare være positivt, noe som betyr flere valgmuligheter, forutsatt at andre ting som lyd, harddiskkontrollere, portkombinasjon, generell stabilitet, BIOS også er på høyden.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...