Gå til innhold

Test: Asus Rampage II Extreme

Anbefalte innlegg

Det er helt sikkert mange som er fornøyd med marvell. De fungerer stort sett greit til lett bruk. Ihvertfall i windows.

AtW

Men folk kan også benytte andre OS. Hjelper ikke meg om en komponent er aldri så god i Windows hvis jeg trenger komponenten til å fungere optimalt i f.eks. GNU/Linux, eller Solaris 10, for den saks skyld, og komponenten ikke virker i det aktuelle operativsystemet jeg skal bruke...

Ja, selvsagt er det folk som dette ikke fungerer så bra for også. Personlig holder eg mg unna på maskiner der nettverk er viktig (har dog lidd meg igjennom å bruke det på solaris, det var en ganske stor jobb bare å få installert noen fungerende drivere i det hele tatt)

AtW

I "gamle" dager var vel den ultimate nerdetesten å installere et ISDN-kort på openBSD (eller var det netBSD?). :D

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo vært en av de som har klaget mye på dårlig nettverksytelse ATW, så slik sett er vel nettverk viktig for fler enn bare "ekstremistene".

Bludd:

Ikke minn meg å tidlig 90 tallet hvor studenter hadde satt opp Linux bokser for bedrifter som andre konsulenter måtte få til å virke som ISDN routere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvis man skal avvise anerkjente aktorer som AnandTech, og godt gjennomarbeidet testmetoder, osv., da alternativet blir at man skal tro på stigfjel's forvirrede synsinger, og HW.no "chicken"'s udokumenterte konklusjoner som er tatt fra lufta i frykt av stigfjel og NIC-gjengen hans.

Anandtech og andre nettbaserte PC-publikasjoner har opp gjennom årene gjort såpass mange testmessige "brølere" av dimensjoner at de av oss som har fulgt med de siste 5 - 7 åra aldri stoler 100 % på en kun test i en publikasjon.

Testmetodikk er et meget komplisert område, og dessverre designer de ulike publikasjonene sine tester i henhold til et eget sett med ideer og tanker, og ikke etter en "anerkjent" metodikk. Tror både Theo365, stigfjel, ATWindsor med flere husker opphetede debatter om Intel- og AMD biasede tester. I realiteten kan du nesten få det resultatet du ønsker på forhånd gjennom å designe testen rett.

Så på mange områder velger jeg faktisk å stole vel så mye på personer som jeg vet har erfaring og kunnskap enn bare på tester.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Hvis man skal avvise anerkjente aktorer som AnandTech, og godt gjennomarbeidet testmetoder, osv., da alternativet blir at man skal tro på stigfjel's forvirrede synsinger, og HW.no "chicken"'s udokumenterte konklusjoner som er tatt fra lufta i frykt av stigfjel og NIC-gjengen hans.

Anandtech og andre nettbaserte PC-publikasjoner har opp gjennom årene gjort såpass mange testmessige "brølere" av dimensjoner at de av oss som har fulgt med de siste 5 - 7 åra aldri stoler 100 % på en kun test i en publikasjon.

Testmetodikk er et meget komplisert område, og dessverre designer de ulike publikasjonene sine tester i henhold til et eget sett med ideer og tanker, og ikke etter en "anerkjent" metodikk. Tror både Theo365, stigjel, ATWindsor med flere husker opphetede debatter om Intel- og AMD biasede tester. I realiteten kan du nesten få det resultatet du ønsker på forhånd gjennom å designe testen rett.

Med all respekt for disse folka du nevner, men de kan bare gå pg legge seg i forhold til AnandTech. jeg synes at denne diskusjonen avslører en gjeng med så arrogante holdninger at de setter seg over alt og alle. Det laveste nivået noen kan senke i, mener jeg.

Lenke til kommentar

Phoronix har jeg fått sansen for i det siste. Testene deres fokuserer da også mot GNU/Linux, eventuelt også Solaris i noen tilfeller, men de oppgir testmetodikken og der kan man faktisk laste ned testsuiten sånn at man selv kan etterprøve resultatene som er presentert.

@ATW: Driverstøtte i Solaris har blitt ganske mye bedre med årene, det har jeg selv merket. Og filserveren min har et entusiast hovedkort fra MSI, av alle ting (se profil). Men dette hovedkortet viste seg som så stabilt at det lot seg gjøre. Filserveren min kjører Solaris 10.

Lenke til kommentar
Med all respekt for disse folka du nevner, men de kan bare gå pg legge seg i forhold til AnandTech. jeg synes at denne diskusjonen avslører en gjeng med så arrogante holdninger at de setter seg over alt og alle. Det laveste nivået noen kan senke i, mener jeg.

Jeg tror den nøytrale leser best klarer å dømme i den saken. Personlig er jeg ikke i tvil om den dommen.

Lenke til kommentar

Skulle ønske du var ironisk.

Lenke til kommentar

Ingen som forsto hva jeg mente med Creative X-Fi og Auzentech Prelude? :roll:

Halve poenget var jo at det er helt idiotisk å si at alle Intel NIC er like, blir like idiotisk som å si at alle Creative X-Fi lydkort er like, Auzentech har jo bevist med sitt Prelude kort at de selv med samme lydprosessor klarer å lage et lydkort som utklasser alt av Creative X-Fi lydkort..

Det å si at en test med en et av MANGE Intel NIC's liksom skal være fakta for alle Intel NIC's versus alle Marvell NIC's blir jo like idiotisk som å si at alle X-Fi lydkort er like, eller at AMD er bedre enn Intel fordi Phenom II er bedre enn Core 2 Duo.. Klart det finnes en nyere Intel Nehalem serie som gjør at Intel er bedre enn AMD igjen, men det sikter vi vell i siden en test viser at AMD er bedre enn Intel med sin Phenom II versus Intel Core 2 Duo?

Er så latterlig dårlige bevis og argumenter fra alle hold her nå at det blir jo helt idiotisk.

På den ene siden har vi Sam_Oslo som skal rose dette overprisede og ikke spesielt imponerende hovedkortet til himmels og gå til angrep mot de som måtte si imot, på den andre siden har vi en gjeng med folk som bare skal kverrulere?

Det at Sam_Oslo kan påstå at NIC er irrelevant på et slik hovedkort blir bare for dumt, vi prioriterer alle forskjellige ting og det må du bare lære deg å respektere, alle tenker ikke likt som deg Sammy. Klart det kanskje bare er en liten nisje av oss som setter store krav til nettverkskortene på slike hovedkort, men det betyr jo ikke at vi ikke skal få lov eller ha rett til det? Og når et hovedkort først koster så mye, og det tilsynelatende uten større grunn når vi ser på kontrollerne og setter det opp mot tidligere og andre toppkort som koster mindre, så må vi vell få lov til å påpeke at dette rett og slett er svakt av Asus? Det å kreve blodpris for et produkt som ikke tilbyr noe ekstraordinært sammenlignet med konkurrentene eller sammenlignet med sine tidligere toppkort til den vesentlig lavere penge er rett og slett skuffende, og hele Rampage II Extreme hovedkortet i seg selv skuffer med tanke på hva det leverer til prisen.

Så får vi alle prioritere og ønske hva vi vil, folk kan ikke sitte her å bestemme hva andre folk skal mene, syntes eller prioritere, ærlig talt voks opp folkens! Og dessuten når du selv ber om bevis om noe, så skal du da jaggu meg kunne slenge bevis på bordet selv! Sam_Oslo maser om beviser, og drar nå frem denne Anandtech testen som heviser til et av mange Intel NIC's (og da attpåtil et gammelt et) som ikke akkurat er på noen måte svakere enn Marvell NIC'et (så noen hvor mye mindre CPU Intel NIC'et bruker? Dessuten var verken drivere eller stabilitet ved høy belastning overhode nevnt eller testet?) og det er fullstendig irrelevant og tullete! Og når du maser om bevis, hvor pokker er bevisene dine på at Rampage II Extreme er et slikt et fantastisk kort? Det koster skjorta og tilbyr ikke noe som alle andre X58-hovedkort gjør, så hvor kommer det fantastiske inn hen? Dette svarer du aldri på, men bevis fra alle andre skal du ha? Det faller for sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Jeg tror den nøytrale leser best klarer å dømme i den saken. Personlig er jeg ikke i tvil om den dommen.

Det var min dom overfor din arrogant og selv oppblåste gjengen.

Lenke til kommentar
Ingen som forsto hva jeg mente med Creative X-Fi og Auzentech Prelude? :roll:

Halve poenget var jo at det er helt idiotisk å si at alle Intel NIC er like, blir like idiotisk som å si at alle Creative X-Fi lydkort er like, Auzentech har jo bevist med sitt Prelude kort at de selv med samme lydprosessor klarer å lage et lydkort som utklasser alt av Creative X-Fi lydkort.

Jammen, gjør de det da? Du kan ikke bare si det, du må vise til kilder. Det er som om jeg skulle si at ASUS utklasser alt av X58-baserte hovedkort.

Det var min dom overfor din arrogant og selv oppblåste gjengen.

Skulle igjen ønske at du var ironisk her.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne gjenta min oppfordring, og nå utfordring til hw.no:

Foreta en grundig test av forskjellige nettverkskontrollere, både syntetiske og reelle tester, med bruk av flere forskjellige operativsystemer og overføringsmetoder. Hvis en slik test avslører at flere produsenter er på høyde med Intel og Broadcom (som tradisjonelt har vært i førersetet), så er det ingen ting som gleder meg mer enn det.

Lenke til kommentar

Foreta en grundig test av forskjellige nettverkskontrollere, både syntetiske og reelle tester, med bruk av flere forskjellige operativsystemer og overføringsmetoder. Hvis en slik test avslører at flere produsenter er på høyde med Intel og Broadcom (som tradisjonelt har vært i førersetet), så er det ingen ting som gleder meg mer enn det.

Tviler sterkt på at dette blir fulgt opp. Artikkelforfatter Sindre har ikke kommentert noe av kritikken av artikkelen hans i denne tråden. Knut var innom, men han kom bare med anekdotisk bevis.

Lenke til kommentar

Jeg er for dette, men da må testen tas av en modig person, ikke denne "chicken" som frykter terror fra din gjeng.

Jeg håper at testen kan være nøytral og fri av frykt for deg.

Lenke til kommentar
En slik test vil jeg se :D

Det tenker jeg de fleste vil.

Men det skjer vel aldri, så vi vil aldri få vite om intel intigrert nic på nye hovedkort er bedre/dårligere enn marvell intigrert nic :(

Jeg har i hvert fall opplevd driverproblemer i forhold til plattformstøtte med Marvell. i f.eks. GNU/Linux var driveren kronglete å legge inn, siden den distroen jeg brukte på den tiden ikke hadde inne direkte støtte for Marvell konnrolleren. Og når jeg trenger å kjøre et operativsystem, og jeg ser at en del kontrollere fra Marvell eller Realtek på den tiden ikke er støttet, så hjelper det ikke hvor gode kortene er. Og når man samtidig erfarer mer enn en gang at tilsvarende kontrollere fra Intel eller Broadcom bare fungerer uansett, så danner det et grunnlag for senere valg.

Altså vi kan konkludere med at INGEN vet om intel er bedre eller dårligere. TRO kan vi gjøre i kirka. Har skal vi vite :p

mener Nizzen :D

Helt sikker kan man aldri være uten å få en test tilsvarende den jeg beskrev. Men jeg velger i hvert fall ut i fra det jeg tidligere har erfart.

Hvis det er eldre hovedkort, så gir det lite mening å sammenlikne det med nyere hovedkort. Kan jo faktisk være at drivere er blitt bedre nå enn i 975x tidenen :)

Tideligere erfaringer betyr ikkje at nyere ting har samme feila som gamle ting. Sykt men sant :D

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at dette blir fulgt opp. Artikkelforfatter Sindre har ikke kommentert noe av kritikken av artikkelen hans i denne tråden. Knut var innom, men han kom bare med anekdotisk bevis.

Hvis mange nok ber om dette, er sjansen større for at det faktisk kan bli gjennomført.

Lenke til kommentar

Herregud.. Må man virkelig legge frem bevis for alt her? Her drar jeg et helt åpenbart eksempel ut av tomme lufta for å statuere et eksempel, så må jeg komme med bevis for dette? Er vell allmennkjent at Auzentech Prelude er bedre enn selv Creative X-Fo Elite Pro? Bare se på de tekniske spesifikasjonene, det er jo overlegent.. Oamps er bedre og Auzentech er en verdens ener i å design lydkort til PC? Så hva forventer du?

Blir som om jeg må legge frem bevis for at Intel Core i7 920 faktisk er kraftigere enn en Core 2 Duo E6600..

Her har du en test hvert fall

Så kan du jo bare google deg frem til flere tester, eller google Prelude versus Creative osv.. så får du jo lage innlegg om alt du trenger å vite.

Lenke til kommentar
Herregud.. Må man virkelig legge frem bevis for alt her? Her drar jeg et helt åpenbart eksempel ut av tomme lufta for å statuere et eksempel, så må jeg komme med bevis for dette? Er vell allmennkjent at Auzentech Prelude er bedre enn selv Creative X-Fo Elite Pro? Bare se på de tekniske spesifikasjonene, det er jo overlegent.. Oamps er bedre og Auzentech er en verdens ener i å design lydkort til PC? Så hva forventer du?

Blir som om jeg må legge frem bevis for at Intel Core i7 920 faktisk er kraftigere enn en Core 2 Duo E6600..

Så kan du jo bare google deg frem til flere tester, eller google Prelude versus Creative osv.. så får du jo lage innlegg om alt du trenger å vite.

Synn det er få/ingen tester som viser vesentlige forskjell på intel intigrert og marvell intigrert nic :(

Så intilvidere, så er Marvel kongen på haugen av intigrerte nic på hovedkort av x38/48/58 :xmas::green:

Lenke til kommentar

Specs hadde vært fint om du hadde postet. Bevisbyrden er på deg når du kommer med sånne utsagn, det er hele poenget med diskusjonen her.

Er det SNR du sikter til som er så mye bedre på Prelude? De oppgir ideell SNR på 120 dB, Creatives toppmodell oppgir en på 116 dB.

Uansett, Prelude er sikkert et fantastisk kort, men du kan som sagt ikke komme med slike bastante utsagn uten å backe dem opp selv om du synes det er ufattelig innlysende.

Lenke til kommentar
..snip

Og det fra en som selv har kortet. Ikke ironisk ment, men er det noen som bør lyttes på er det RamGuy i denne saken.

Jo, jeg forstod hva du mente med Prelude kortet. Realitetet har jeg ikke kunnskap til å si noe om, men det er vel i samme gata som at tredjepart har laget firmware/drivere/programvare til Atheros baserte trådløse routere som kler av routerprodusentens egne.

stigfjel sin oppfordring støtter jeg 100 %. En mulig test kunne være å teste nettverksytelse på et av SuperMicro sine X58 kort, Foxconn Renaissance (bruker Broadcom), Gigabyte (Realtek) og Asus (som oftest Marvell).

@Nizzen: Du har sikkert fått med deg mitt tidligere innlegg om at Marvellbrikken som brukes er den samme som satt i hovedkort for flere år siden. Gjelder også Realtek.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...