Gå til innhold

Test: Asus Rampage II Extreme

Anbefalte innlegg

La meg gi deg et råd også, hvis du vil ha server, da bør du se bort fra dette HK og CPU, og heller satse på Nehalem Xeon. Du kan lese en liten forsmak på AnandTech: Nehalem Xeon EP update: too good but true Dette er for server, og HK som er beregnet på dette vil ha de riktig komponenetene for server-miljo inkluder NIC, disk kontroller, osv ..

@Bolson:

Denne chicken "oppfatter at kortene har mangler" fordi flere av denne NIC-gjengen saboterte hans forrige test og ga ham et inntrykk at disse NIC er dårlig. Denne "chicken" har aldri testet NIC for å ha et riktig inntrykk som kan nevnes i en seriøs test.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er noen av dere som har hengt dere på NIC modig nok til innrømme at deres egentlig har problemer med X58 og i7, men finner lite å legge fingeren på og dermed må henge dere på NIC og sound card?

Nå har jo jeg faktisk både Intel Core i7 (aka Nehalem) og dette hovedkortet selv, så det taler vell for at jeg ikke er noen AMD-fanboy som bare er ute etter å fortelle vås om alt som har med Nehalem å gjøre?

Men jeg selv kan bekrefte og si meg strålende fornøyd med mitt Intel Pro/1000 PT Desktop NIC som jeg har satt på Rampage II Extreme kortet kontra det integrerte Marvell NIC'et. Nå skal det sies at jeg overfører mye lokalt, samtidig som det meste jeg har på disken ligger åpent for hele familien så det blir mye streaming til flere hold, samtidig som uTorrent står å laster opp 2mB/s stort sett 24/7 samtidig som jeg spiller endel online så det blir endel belastning på nettverkskortet mitt fra flere hold og her fungerer tilsynelatende Intel kortet langt bedre enn Marvell kortet, gjennomsnittlige hastigheten jeg opplever ved lokal-overføring, samt stabiliteten jeg opplever er en god del bedre :)

Men jeg får vell være meg selv om det, forstår jo at folk ikke på langt nær har samme behov når det kommer til NIC og at et greit Marvell kort fungerer utmerket for de fleste da det gjør jobben sin ganske greit så fremt til belastningen og kravene ikke er for store. Det betyr dog ikke at et Marvell NIC på noen måte fremstiller kvalitet og på et hovedkort til 3'000kroner som er stort sett 1'000kroner dyrere en tilsvarende speccet X48 kort så lurer jeg på, hvor har de ekstra ressursene gått? Hvert fall ikke til verken lydkort, NIC eller kontrollerne? Og det er ikke noen ekstra uber kjøleløsning eller ekstrem BIOS sammenlignet med Rampage Formula heller, så hvor kommer den ekstra tusenlappen inn i bildet hen?

Er bare sånn passe fornøyd med dette hovedkortet, føler ikke at dette kortet til dobbelpris av mitt tidligere P5Q-Deluxe har gitt meg stort for den ekstra slaten, samtidig som Asus fortsetter å skuffe meg litt sene og labre BIOS oppdateringer, har også vært noen "cold boot" problemer og litt sånt som jeg hadde håpet en skulle slippe på et så dyrt kort. Med tanke på at flere X58-kort også er billigere og egentlig stiller minst like sterkt om ikke sterkere så blir jeg jo ikke akkurat direkte imponert, men er sånn passe fornøyd :)

Lenke til kommentar

Hvis man har behov for berede NIC (de fleste av målgruppen har ikke det), da kan man oppgradere, akkurat som deg. Jeg skjønner ikke alt dette oppstyret med NIC som svartmaler et flott HK. Jeg er glad du kan bekrefte at det gikk greit med ny NIC.

Jeg er enig at prisen kunne være lavere, men ny teknologi (særlig når det er så pass overlegen som X58 er) er alltid dyrere i begynnelsen, og jeg synes det er litt urettferdig å sammenligne det med p54.

EDIT:

Som hovedregel, prisen bestemmes av konkurranse og AMD har ikke klart å levere en dugelig konkurrent for i7 ennå, derfor er prisene så pass høye som de fortjener (i forhold til sin overlegen ytelse).

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Og hva gjør X58 overlegen P45 og X48? Merker knapt en eneste forskjell, eneste ligger vell i Sli og Crossfire på samme tid? Men det var det jo nVIDIA som åpnet for og ikke noe som er teknologisk overlegent med X58?

Selv syntes jeg det er trist å måtte bruke dedikert NIC, for siden det øverste PCI-Express 1x sporet ikke lar seg benytte på grunn av at kjøleløsningen idiotisk nok blokkerer for de fleste kort du skulle ønske å plassere der så blir det fort knapt med plass når du må benyttet et spor til lydkort og et til NIC, for meg lar faktisk ikke selv SLi seg gjøre på grunn av plassmangel, og kan bare drømme om Tri-SLi..

Lenke til kommentar

Det som gjør x58 så overlegen er so mye at det blir et langt innlegg, men kort sagt:

- i7 har 4 core og 8 tread, med formidabel ytelse (10-30% bedre enn CD2, clock-for-clock). Dette førerr til at en i7 920 (kr. 2500) yter på høyde med QX9500 (kr. 10.000)

- Formidabel RAM ytelse, selv de billigete RAM (500 kroners) vil ta rotta på den dyreste RAM på CD2(5000 kroners)

For å gjøre en lang historie kort, bare disse 2 overlegne punktene er verdt minst 12.500 kroner i forhold til CD2-alternativer (for den som forstår og har behov for ytelse).

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
La meg gi deg et råd også, hvis du vil ha server, da bør du se bort fra dette HK og CPU, og heller satse på Nehalem Xeon. Du kan lese en liten forsmak på AnandTech: Nehalem Xeon EP update: too good but true Dette er for server, og HK som er beregnet på dette vil ha de riktig komponenetene for server-miljo inkluder NIC, disk kontroller, osv ..

Du er klar over at den artikkelen snakker om en CPU + HK combo som koster minst 15 000 kr. Og jeg mener minst. For jeg vet ikke akkurat hvor hovedkortene til Xeon Nehalem EP kommer til å ende i pris. Jeg er faktisk langt fra overbevist om at Nehalem EP sine særdeles gode testresultater vil gjøre den til en ubetinget vinner, særlig om prisinga blir høy.

Ellers er det mange av oss som ønsker å ha server som er fornuftig prisa, men med bra ytelse. Synes det er greitt at serveren kan pusle med å rendere litt video på et par kjerner i stedet for å ta ressurser fra desktoppen min.

@Bolson:

Denne chicken "oppfatter at kortene har mangler" fordi flere av denne NIC-gjengen saboterte hans forrige test og ga ham et inntrykk at disse NIC er dårlig. Denne "chicken" har aldri testet NIC for å ha et riktig inntrykk som kan nevnes i en seriøs test.

Det har heller ikke du, slik sett har du nøyaktig like lite grunnlag for å mene noe. Personlig skal jeg heller ikke snakke så høyt, selv om jeg som RamGuy faktisk har konkret dårlig erfaring med Marvell og Realtek. Men det er andre som har uttalt seg som faktisk har grunnlag, erfaring og kunnskap for å uttale seg.

Men i stedet graver du deg lengre og lengre ned i skyttergraven, i et forsøk på å forsvare et X58 og i7. Det når faktisk ingen av oss angriper hverken X58 eller i7, men faktisk hovedkortprodusenter for å lage for dårlige hovedkort i forhold til prisen. Og det må vi jaggu ha lov til å mene uten å bli beskyldt for både det ene og andre. Er X58 og i7 så overlegen som du påstår (noe jeg faktisk langt på vei skal være enig i), så er det ubetinget en plattform som fortjener at man velger gode løsninger på alle områder (i alle fall på de dyreste kortene).

Det betyr dog ikke at et Marvell NIC på noen måte fremstiller kvalitet og på et hovedkort til 3'000kroner som er stort sett 1'000kroner dyrere en tilsvarende speccet X48 kort så lurer jeg på, hvor har de ekstra ressursene gått? Hvert fall ikke til verken lydkort, NIC eller kontrollerne? Og det er ikke noen ekstra uber kjøleløsning eller ekstrem BIOS sammenlignet med Rampage Formula heller, så hvor kommer den ekstra tusenlappen inn i bildet hen?

Det er vel flere aktører her som "tyner" entusiaster med stor lommebok og (her har jeg nesten lyst til å skrive manglende vett, men jeg vet jo at vettet ditt ikke mangler). Tror ikke Intel akkurat selger X58 brikkesettet billig, og det gjør vel heller ikke nVidia på SLI-brikka. I tillegg tar vel ASUS med flere litt ekstra her.

@Sam_Oslo:

Det siste du skriver ( i din siste post) er regelrett vrøvl. For det første finnes det ikke noen QX9500 så vidt jeg vet. Og om en i7 920 yter 10 - 30 % bedre enn Core 2 Quad, så skulle 2,66 Ghz * 1,2 (snittet) bli 3,2 Ghz (teoretisk tenkt) som tilsvarer QX9770. Ja, og QX9770 er ekstremt dyr, men sammenligningen bli tåpelig i seg selv.

Og betyr minneytelsen i seg selv så mye for totalytelsen at du kan sammenligne 4 GiB minne til i7 med det mest ekstremt prisa minne til Core 2. Igjen helt bak mål.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

CPU + HK combo som koster minst 15 000 ? Hvor har du fått dette fra?

2500 + 3000 er lik 5500, og det er lang ifra 15 000. Skal du bruke differansen på en bra NIC? :p

Hvis du antar at Nehalem Xeon vil koste så mye, det er an annen sak, men ytelse og kvalitet koster. Du kan ikke regne med å få i pose og sekk for null og niks, hvis du vil ha server(med bra NIC), du må punge ut.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
CPU + HK combo som koster minst 15 000 ? Hvor har du fått dette fra?

2500 + 3000 er lik 5500, og det er lang ifra 15 000. Skal du bruke differansen på en bra NIC? :p

Artikkelen du linker til hos Anandtech gjelder en CPU (Xeon X5570 EP) som om den prises i samme leie som Harpertown forgjengeren vil koste ca 12 500 kr. Det vil ikke forundre meg om den koster mer. Hovedkort til Xeon EP vil neppe være under 3 500 kr i pris.

Det var det jeg kommenterte og ikke X58 med i7 920. Å gi råd om at man skal gå for en løsning/plattform som koster det mangedobbelte, når prisen på en NIC brikke av kvalitet trolig er 2 - 5 % av hva Asus Rampage II Extreme koster.

Man får eller server med kvalitetsNIC og meget bra ytelse levert ferdig på døra til priser langt under det PC-en din koster. På serverrelaterte oppgaver er jeg faktisk ikke i tvil om at de hadde kjørt fra i7 oppsettet ditt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Det som gjør x58 så overlegen er so mye at det blir et langt innlegg, men kort sagt:

- i7 har 4 core og 8 tread, med formidabel ytelse (10-30% bedre enn CD2, clock-for-clock). Dette førerr til at en i7 920 (kr. 2500) yter på høyde med QX9500 (kr. 10.000)

- Formidabel RAM ytelse, selv de billigete RAM (500 kroners) vil ta rotta på den dyreste RAM på CD2(5000 kroners)

For å gjøre en lang historie kort, bare disse 2 overlegne punktene er verdt minst 12.500 kroner i forhold til CD2-alternativer (for den som forstår og har behov for ytelse).

Dette har jo ikke noe som helst med X58 å gjøre, både minnekontrolleren og prosessoren ytelsen ligger jo utelukkende i CPU og har ikke det spøtt med X58 og et Rampage II Extreme i seg selv å gjøre, dette er jo ikke med på å øke produksjonskostnadene eller noe som helst? Mer tvert imot nå som minnekontrolleren ikke må på hovedkortet?

Lenke til kommentar

@Bolson:

Jeg har en dårlig vane, jeg må innrømme det, jeg editerer. Jeg "editerte" at server er dyrt. Det har alltid vært dyrt, og idag kan du kan finne servere som koster flere millioner kroner.

Du har 2 valg, kjøpe den en OCing/gameing HK og oppgradere NIC, disk kontroller, og litt til + en rimelig i920, eller velge Xeon (som har alltid vært dyrere med gode grunner) + eget HK som er dyrere også. Hvis du velger førstnevnte alternativet, da får du mye for pengene og må slutte å syte om å oppgradere NIC.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg tror at X58 hovedkortene koster mye av flere årsaker, først og fremst er det "nytt og hot" og det koster alltid litt ekstra og grunnen til at det er dyrere enn hva X38, X48 og P45 var da det var "hot og nytt" har nok mye å gjøre med at Intel har presset nVIDIA bort fra LGA1366 sokkelen og derfor kan ta overpris for sine X58-brikkesett.

Dog forklarer ikke dette hvorfor Rampage II Extreme tilsynelatende er det dyreste X58 hovedkortet (om vi ser bort ifra Revolution kortet)

Vi har flere andre alternativer i blant annet DFI LanParty X58 og Foxconn BloodRage som er av minst like god kvalitet, og som kjører Digital PWM (BloodRage kjører vell en slags hybrid-PWM løsning?) som ikke akkurat gjør det noe billigere enn hva Asus opererer med på Rampage II Extreme, samtidig som det ikke er noen tekonlogiske vidundre med Rampage II Extreme på verken kjøleløsningen (her slår jo blant annet DFI LanParty X58 den kraftig?), layout, kontrollere eller noe som skulle tilsi at det skal være så mye dyrere enn alt mulig annet? Samtidig så koster altså Rampage II Extreme over tusenlappen mer enn Maximus Formula, Maximus II Formula, Rampage Formula og Rampage Extreme når de var helt ferske?

Hvordan har dette seg? Det er mer eller mindre de samme billige kontrollerne på kortet, det er ikke noe ekstraordinært med kjøleløsningen på Rampage II Extreme sammenlignet med de tidligere kortene eller alternative X58-kort? (faktisk så sitter kjøleløsninga nokså idiotisk til å dekker det ene PCI-Express sporet) og alikevell koster det såpass mye?

X58 er heller ikke noe vidunder av et brikkesett, samme sørbrikke som P45 og det er ingen revolusjon i brikkesettet i seg selv, ei heller i BIOS som skulle tilsvare en så drastisk økning i prisen? Minnekontrolleren er også tatt bort som burde ha redusert kostandene litt?

Et fint kort er det så absolutt, men prislappen spiller ikke overens med hva det leverer sammenlignet med andre og tidligere "entusiast / toppkort", og dette kombinert med idiotisk plassering av kjøleløsningen og litt ymse BIOSer så blir dette litt skuffende, spesielt til denne prisen.

Lenke til kommentar

Intel selger X58-brikken for samme pris som X48 i sin tid, og som du sier andre komponenter er mer eller mindre det samme, så jeg er enig at prisene kunne være lavere med bra profetmargin for produsentene(ASUS).

Jeg personlig mener at prisene vil ikke falle kraftig før AMD klarer å levere en dugelig konkurrent for x58. Folk (bal. meg og deg) betaler gjerne ekstra for å få seg noe som er mye bedre enn konkurrenten (og selvfølgelig forrige generasjon).

DFI er et flott kort, mener jeg. jeg har veldig gode erfaringer med det. Med Digital PWM klarer den å være primestabilt på BCLK 211 , 4GHZ(19x211), og per idag er det få kort som klarer det. Men som du sier digital PWM kan fort bli varmt, og jeg måtte installere aktive kjøling på NB for å holde system-temp under styring under primeload.

Lenke til kommentar
Du har 2 valg, kjøpe den en OCing/gameing HK og oppgradere NIC, disk kontroller, og litt til + en rimelig i920, eller velge Xeon (som har alltid vært dyrere med gode grunner) + eget HK som er dyrere også. Hvis du velger førstnevnte alternativet, da får du mye for pengene og må slutte å syte om å oppgradere NIC.

Hvorfor i granskauen skal jeg gjøre det når jeg kan bygge meg en Opteron server med 2 stk Quad Opteron til ikke så mye høyere pris (og som drar omtrent samme mengde med strøm). Tror faktisk den hadde gitt ytelse i de relevante oppgavene minst på høyde med en i7 rigg. Er det ren server/arbeidstasjon jeg vil bygge på i7 basis så er Super Micro eneste som har virkelig relevante hovedkort.

Nei til en server ville jeg ikke engang kikket på et OC/Gaming HK. Det er i realiteten å kaste pengene bort til noe man ikke har bruk for. Så overlegen er heller ikke i7 på mange serveroppgaver, i alle fall ikke de som er relevante for mitt bruk.

Nå var heller ikke dette en diskusjon om servere, men en diskusjon om svakheter ved et gitt X58 hovedkort til en høy pris. Og med unntak av muligens Foxconn, er det ingen av de tradisjonelle/store hovedkortprodusentene som har laget et skikkelig hovedkort rettet mot de områdene som i7 virkelig lyser på, nemlig videoredigering, rendering etc. Her vil OC-egenskaper være lite relevante, men forhold som skikkelige diskkontrollere, NIC, lydbrikker etc vil kunne gi et knallkort.

Lenke til kommentar
Er noen av dere som har hengt dere på NIC modig nok til innrømme at deres egentlig har problemer med X58 og i7, men finner lite å legge fingeren på og dermed må henge dere på NIC og sound card?

Nå har jo jeg faktisk både Intel Core i7 (aka Nehalem) og dette hovedkortet selv, så det taler vell for at jeg ikke er noen AMD-fanboy som bare er ute etter å fortelle vås om alt som har med Nehalem å gjøre?

Men jeg selv kan bekrefte og si meg strålende fornøyd med mitt Intel Pro/1000 PT Desktop NIC som jeg har satt på Rampage II Extreme kortet kontra det integrerte Marvell NIC'et. Nå skal det sies at jeg overfører mye lokalt, samtidig som det meste jeg har på disken ligger åpent for hele familien så det blir mye streaming til flere hold, samtidig som uTorrent står å laster opp 2mB/s stort sett 24/7 samtidig som jeg spiller endel online så det blir endel belastning på nettverkskortet mitt fra flere hold og her fungerer tilsynelatende Intel kortet langt bedre enn Marvell kortet, gjennomsnittlige hastigheten jeg opplever ved lokal-overføring, samt stabiliteten jeg opplever er en god del bedre :)

Men jeg får vell være meg selv om det, forstår jo at folk ikke på langt nær har samme behov når det kommer til NIC og at et greit Marvell kort fungerer utmerket for de fleste da det gjør jobben sin ganske greit så fremt til belastningen og kravene ikke er for store. Det betyr dog ikke at et Marvell NIC på noen måte fremstiller kvalitet og på et hovedkort til 3'000kroner som er stort sett 1'000kroner dyrere en tilsvarende speccet X48 kort så lurer jeg på, hvor har de ekstra ressursene gått? Hvert fall ikke til verken lydkort, NIC eller kontrollerne? Og det er ikke noen ekstra uber kjøleløsning eller ekstrem BIOS sammenlignet med Rampage Formula heller, så hvor kommer den ekstra tusenlappen inn i bildet hen?

Er bare sånn passe fornøyd med dette hovedkortet, føler ikke at dette kortet til dobbelpris av mitt tidligere P5Q-Deluxe har gitt meg stort for den ekstra slaten, samtidig som Asus fortsetter å skuffe meg litt sene og labre BIOS oppdateringer, har også vært noen "cold boot" problemer og litt sånt som jeg hadde håpet en skulle slippe på et så dyrt kort. Med tanke på at flere X58-kort også er billigere og egentlig stiller minst like sterkt om ikke sterkere så blir jeg jo ikke akkurat direkte imponert, men er sånn passe fornøyd :)

Det er nok en del forskjell på Dedikert pci-e intel pro nic og et intel nic som er intigrert på hovedkortet? Det er jo intigrert intel VS marvell intigrert som er diskusjonen for det meste her eller?

Lenke til kommentar
Det er nok en del forskjell på Dedikert pci-e intel pro nic og et intel nic som er intigrert på hovedkortet? Det er jo intigrert intel VS marvell intigrert som er diskusjonen for det meste her eller?

Det varierer vel litt, nå har ikke jeg komplett oversikt over intel sine produkter hverken internt eller som eget kort, men det det er o forskjell på både de interne og ekstrene løsningene.

AtW

Lenke til kommentar
@pcp160: Er meget klar over komponentbruk på workstation hovedkortene fra Asus. Og der burde Asus virkelig skamme seg, for komponentvalgene på WS hovedkortene er direkte skandaløse og usmakelige.

MSI X38 Diamond lå på en vesentlig lavere pris (se prishistorikk)enn dette hovedkortet fra Asus da det var nytt, og det kortet har et fullverdig X-Fi lydkort integrert på hovedkortet. Så pris er ikke noe argument for at ikke Asus skulle legge på et fullverdig lydkort uten at prisen hadde blitt høyere.

Hehe, joda jeg har jo ikke fullt så sterke følelser som deg her, men ser som sagt poenget, og er også helt ening i prinsippet når det gjelder WS kortene. Man ville forvente å finne litt andre komponenter enn tilsvarende de vi finner på mainstream, når man beveger seg over i WS segmentet.

Vedrørende sammenlikningen til MSI X38 tror jeg det fort blir litt epler og appelsiner. Det at MSI er billigere enn Asus finner man neppe svaret på (/grunnen til) av å se på komponenter. Men det er i grunn interessant at du nevner det, for hvis det ikke er økonomiske betraktninger som ligger bak valget kan man jo lure på hva det er. Er ikke Asus selv heller overbevist om at Intel/Broadcom alltid er bedre enn Marvell? Eller påfører de seg selv, og mot bedre viten, unødig mange retur/support saker og missfornøyde kunder uten noen økonomisk gevinst? Har de totalt feilvurdert markedet og mersalget Intel NIC ville gitt?

Jeg vet ikke, men vil jo anta at det er økonomiske motiver, på en eller annen måte. De har formodentlig en særdeles hyggelig pris på deler fra Marvell/Realtek med sitt volum, og anser vel at ikke det vil svare seg å koste på noe mer, eller annet. Og jeg tror i så fall også det er fornuftig, og rikitg i alt annet enn WS klassen. Men så er jo jeg da i den gruppen som ikke selv har opplevd de store problemene med Marvell, så prøver fortsatt å lære om dem. Driver forsåvidt noe med virtualisering, men det er ikke en serverpark jeg setter opp, så vet ikke om jeg fortsatt er i faresonen. For sånne som meg, som ikke trenger ildtang for å ta i Vista-64, er vel ikke ting som Marvell driverens størrelse, noe som oppleves veldig problematisk i den skalaen det er snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...