Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

oppussing av ytterdør!

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp ytterdøra våres. den er inne da, for vi bor i et hus m 4 leiligheter. så døra våres har ikke regn og snø og slike ting på seg. Døra er malt en rekke ganger slik at malingen har begynt å sprekke opp. den har som de fleste andre dører utskjæringer. hva burde vi gjøre? og hengslene er oxo malt. går det ann å pusse opp de oxo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, når man først skal gjøre det, lønner det seg å gjøre det ordentlig! :thumbup: tenker sånn jeg oxo.. men da må jeg kjøpe en ordentlig malingsskrape da! vet dere om noen som er bra? det finnes så utrolig mye dårlig verktøy!bruke sparkel der det er hakk og merker da.

Endret av turbo_princezz
Lenke til kommentar

Ikke slip før malinga er av. Sliper man blir det ofte så varmt at malinga smelter, og det blir are enda værre og mer klin.

Varmluftspistol er veldig fint å fjerne tykke lag maling med. Varm opp og skrell av etterhvert med egnet redskap.

Etterpå er det å slipe skikkelig. En slipemaskin type mus/multisliper er da kjekk. Slip med grovere papir først (type 80-100) og etterpå gå over med 180-240. Så må støvet fjernes før døra eventuelt grunnes og males. Lakkering er jo også en mulighet.

Malingsfjerner finnes, men dette er sterke saker som også kverker mer enn maling!

Hengslene kan også slipes, men kan fort bli ripete og stygge etterpå. Da må de slipes/poleres opp igjen. Så disse tror jeg det kan lønne seg å bytte ut, da det er like enkelt og ikke spesielt dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...