Gå til innhold

Finne lyd som høres ut som noen som brekker et bein.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ettersom det er en komedie, kan man kanskje overdrive lyden litt. Det første jeg tenkte på var i allefall en grein som brekker. Kanskje litt overdrevet lyd, men det forsterker det bare, og gjør lite ettersom det er en komedie :) Gå en tur i skogen og let!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde gjesteforelesning av en av lyd designerne fra Fritt Villt 2 for ikke så alt for lenge siden. Han sa at man som oftest ender opp med en kombinasjon av flere lyder for å oppnå det man vil ha. Han nevnte spesielt når noen får hodet sitt smasha på film, så er det mange ting som kan brukes. De hadde brukt en isbergsalat (vri på den, klem på den) i kombinasjon med en klase med asparges som brekkes. Men man må prøve ut andre lyder oppå dette igjen. Man kan for eksempel legge til litt bass-rumling (kort burst) for å skape mer fylde. Det vil også ha noe for seg å modulere lyden ved hjelp av for eksempel hvit støy.

Noen ganger kan ofte det enkle være det beste. Og da kan en agurk, som tidligere nevnt, være til god hjelp. Det skaper mer virkelighetsfølelse. Om det ikke er alt for mye stress, så er det også mulig å få tak i virkelige bein fra sau og gris som man kan knekke. Det letteste er å kjøpe et lammelår ;)

Forresten, hvordan er scenen? Hva er det som fører til brukket bein?

Lenke til kommentar

Som Aleksander sier så kan det være greit å bygge opp lydeffekter av forskjellige ting, hvor noe er oppbyggende mens noe representerer selve lyden, eller attacket.

Hvis du vil gjøre det litt enklere og finne lydeffekter på nett er Freesound.org en ypperlig side med gratis lydeffekter. Du må bare opprette en konto for å bruke siden.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at lyden av fallet skal være greit nok å få tatt opp, men du vil altså ha dette beinbrekket da. Det er alltid en utfordring å finne rette lyder på nettet, da de som oftest er sammensatt av flere lyder for å passe inn i en spesiell scene. Så gjennom mitt lydbibliotek, og har mange lyder av fallende kropper på ulikt underlag, med påfølgende knekt bein.

Gjør det lett. Kjøp noen agurker agurk og en klase med asparges. Test ut forskjellige måter å knekke disse på. Kanskje en kombinasjon av begge kan være en god ide. Ta da først opp lyden av en aspargesklase som knekkes, og deretter en agurk. Legg lydene sammen etterpå. Du kan også eksperimentere med å knekke disse sammen i samme opptak.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hvis noen har et Tomb Raider - spill kan de jo dele lydfilen som kjøres når man styrer Lara utfor et stup med trådstarter.

Det har ingenting for seg å bruke en lyd av noen som ramler utfor et stup i dette tilfellet. Om man skal hente inn eksterne lyder så ville jeg valgt for eksempel soundsnap.com, som er en utmerket side å hente lyder på.

Sjekk denne linken for lyder av ulike kropper som faller ulikt på ulikt underlag.

http://www.soundsnap.com/taxonomy/term/151

Alex.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

HVis du har et acition spill eller noe, kan du alltids gå inn i mappen hvor alle lydene ligger. Kan hende du finner noe der. Det er det jeg gjør akuratt nå, skal finne en ekspolsjonslyd. Har da COD4 innstalert på iMac'en min, går inn der hvor alt i spillet ligg, så til lydene, og leter etter en passende lyd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...