Mr. Dott Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Hei, er straks 17 år og mamma maser om at jeg ikke bør begynne å drikke siden faren hennes var alkoholiker, og hun påstår at jeg har større sjanse til å bli alkoholiker siden han ble det. Er dette sant? Takk for evt. svar. Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 det er vel opp til vær enkelt å velge hvor mye man vil drikke for å ikke glemme hvor ofte. Handler om viljestyrke:) Lenke til kommentar
aspic Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Avhengnaden til alkohol er ikkje arveleg, men det kan vere far din har nokre gen som gjer at han har lettare for å bli avhengig av ting. Lenke til kommentar
Mr. Dott Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Avhengnaden til alkohol er ikkje arveleg, men det kan vere far din har nokre gen som gjer at han har lettare for å bli avhengig av ting. Kan hende jeg misforstod, men det du sier her, er ikke det litt selvmotsigende? Du sier først at det ikke er arvelig, så sier du at det noen gen som kan gjøre at jeg blir fortere avhengig? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Slik jeg har forstått forskningen som har blitt gjort på dette området er det slik at barn som har vokst opp med en eller to foreldre med alkoholproblemer har større statistisk sannsynlighet for å utvikle et alkoholproblem selv sener i livet, og dette gjelder spesielt for gutter. Alkoholisme er et komplekst problem som ikke skylles en spesifikk årsak men heller et vell av ulike faktorer. I ditt tilfelle gir du ikke uttrykk av å ha hatt en oppvekst der en foresatt har hatt et alkoholproblem, og dermed må man over på spørsmålet om alkoholisme er genetisk arvelig. I direkte overført betydning er det nok ikke det, men det har blitt indikert at visse gener som også er arvelige, spiller inn på ulike kroppslige og mentale funksjoner, noe som igjen kan bli en av flere faktorer som kan lede til alkoholisme. Det er dog veldig vage resultater å man kan ikke skylle utelukkende på gener som årsaken til en alkoholavhengighet. Psychiatric geneticists John I. Nurnberger, Jr., and Laura Jean Bierut suggest that alcoholism does not have a single cause—including genetic—but that genes do play an important role "by affecting processes in the body and brain that interact with one another and with an individual's life experiences to produce protection or susceptibility." They also report that fewer than a dozen alcoholism-related genes have been identified, but that more likely await discovery.[27] At least one genetic test exists for an allele that is correlated to alcoholism and opiate addiction.[28] Human dopamine receptor genes have a detectable variation referred to as the DRD2 TaqI polymorphism. Those who possess the A1 allele (variation) of this polymorphism have a small but significant tendency towards addiction to opiates and endorphin releasing drugs like alcohol.[29] Although this allele is slightly more common in alcoholics and opiate addicts, it is not by itself an adequate predictor of alcoholism, and some researchers argue that evidence for DRD2 is contradictory.[27] Kilde: Wikipedia Les mer her Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Fattern min er delvis alkoholiker, han drikker til han styrter. Jeg derimot drikker veldig sjeldent og holder meg brisen istedenfor å ta det for langt. Det henger nok sammen det med psyken og alkoholismen, man kan arve litt av den måten man har å oppfatte ting pga kjemiske prosesser i hjernen som fører til at man søker alkoholen. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Ikke drikk.Ikke dans. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Alkoholisme er ikke et problem før man tar det så langt at det blir et problem. Noen sier kanskje at å drikke annenhver helg er altfor mye, men sålenge det ikke kommer i konflikt med jobb og viktigere ting, så er det ikke et problem. Det er 100% psykisk det som bestemmer hvor mye man vil drikke, og det er når man begynner å drikke seg full i ukedager det blir et større problem. Til slutt hvis man har alkohol i kroppen hele tiden for lenge så vil kroppen utvikle seg og tilpasse kjemien i kroppen til at alkoholen er der hele tiden. Man får da fysiske apstinenser hvis man er edru, og da har man blitt avhengig av alkohol. Har man blitt det så blir det som å slutte å røyke, bare mye værre. Alkohol er faktisk et av de få avhengighetsdannede rusmidlene som kan ha dødelige abstinenser hvis du slutter å drikke tvert når man har blitt avhengig. Men til topicen, jeg vil ikke tro at du har lettere for å bli avhengig. Husk at det er du som styrer 100% hvor ofte du vil drikke, og hold det til helgene så blir det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Mr. Dott Skrevet 14. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg drakk meg første gang full i høstferien i 2008 og har ikke drukket siden. Bare lurte siden mor maser så om det, men det er nok på grunn av at hun bryr seg veldig om meg, og vil ikke at jeg skal blir sånn som faren hennes var (?) Men takk for svarene, og ja, jeg kommer nok til å holde meg til helgene de gangene jeg drikker Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg drakk meg første gang full i høstferien i 2008 og har ikke drukket siden. Bare lurte siden mor maser så om det, men det er nok på grunn av at hun bryr seg veldig om meg, og vil ikke at jeg skal blir sånn som faren hennes var (?) Men takk for svarene, og ja, jeg kommer nok til å holde meg til helgene de gangene jeg drikker Yep, er nok fordi hun bryr seg mye om deg. Kan jo hende hu har en del ubehagelige opplevelser hjemme fra barndommen når pappa var full hele tiden som gjør at hun har fått brennt inn et noe dårlig forhold til alkohol. Alt med måte, alkohol kan være morsomt til tider, men må for all del brukes med ytterst måte av foreldre med barn i nærheten . Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 14. februar 2009 Del Skrevet 14. februar 2009 Genetisk alkoholisme går mer i om en person er tilbøyelig til å bli avhengig, DVS at du blir avhengig av ting lett. Men alle kan bli alkoholikere og jeg tror ikke genene har så veldig mye å si i de fleste tilfeller. Men om du har vokst opp rundt mennesker som er alkoholikere er sjansen høy for at du selv blir alkoholiker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå